Centraal Bureau voor de Statistiek
Persbericht
PB09-xxx017
3 maart 2009
Heffingen gemeenten stijgen met 5 procent
· Rioolrechten 6,5 procent hoger
· Reinigingsheffingen stijgen licht
· Reinigingsheffingen grote gemeenten stijgen meer dan gemiddeld
In 2009 verwachten gemeenten 7,7 miljard euro te ontvangen aan
gemeentelijke heffingen. Dit is 5 procent meer dan in 2008. Van de drie
belangrijkste heffingen stijgt de opbrengst van de rioolrechten het sterkst,
gevolgd door de onroerendezaakbelasting (OZB) en de reinigingsheffingen.
Dit blijkt uit cijfers van het CBS op basis van de gemeentebegrotingen.
De begrote rioolrechten brengen dit jaar 6,5 procent meer op dan vorig jaar.
Dit is in lijn met de gemiddelde stijging op jaarbasis over de afgelopen tien jaar
van 7,3 procent. De kosten van het beheer van het rioolstelsel zijn de laatste
jaren fors gestegen door de aanpak van achterstallig onderhoud. Bovendien
kunnen sinds 2008 de kosten voor de gescheiden afvoer van het regenwater
en het grondwaterbeheer uit de heffing worden gedekt.
De totale OZB-opbrengst van alle gemeenten groeit naar verwachting in 2009
met 4,7 procent naar 2,9 miljard euro. Op basis van deze begrotingscijfers
blijft de stijging van de opbrengst binnen de macronorm van 6,11 procent die
door het Rijk is vastgesteld. Sinds 2008 is de maximering van de OZB-
tarieven afgeschaft en zijn de gemeenten vrij hun tarieven zelf te bepalen.
De opbrengst van de reinigingsheffingen stijgt in 2009 met 2 procent. Dit is
een bescheiden toename in vergelijking met de gemiddelde stijging over de
laatste tien jaar van 4,1 procent per jaar. De beperkte toename in 2009 is toe
te schrijven aan de kleine en middelgrote gemeenten, die hun opbrengsten
zien stijgen met 0,8 procent. De opbrengst van de vijfentwintig grote
gemeenten met meer dan 100 duizend inwoners stijgt naar verwachting met
ln.... 4,2 procent. Het verschil in ontwikkeling komt doordat de lasten voor
afvalinzameling en -verwerking van de grote gemeenten sterker stijgen dan
van de kleine gemeenten.
sbc.... Technische toelichting
Het CBS heeft 435 begrotingen van gemeenten onderzocht. Dit kunnen zowel
w vastgestelde als primitieve begrotingen zijn. Primitieve begrotingen zijn
w begrotingen die door het college zijn opgesteld, maar nog niet zijn
goedgekeurd door de gemeenteraad. Wijzigingen als gevolg van de
w besluitvormingstrajecten tussen primitieve en vastgestelde begroting kunnen
gevolgen hebben voor de hier gepresenteerde uitkomsten.
CBS Persbericht PB09-xxx pagina 1 van 2
In dit persbericht zijn de totale opbrengsten van de heffingen opgenomen.
Toename van de opbrengsten zegt niet dat de lasten bij de burgers met
dezelfde percentages stijgen.
In de eerste plaats zijn in de cijfers naast heffingen voor de burger ook
heffingen opgenomen die zijn opgelegd aan bedrijven. Daarnaast nemen
opbrengsten niet alleen toe door tariefontwikkelingen. Ook een verandering in
het volume, zoals het aantal aanslagen of een wijziging van de (WOZ)-waarde
heeft effect op de opbrengst. Verder is geen sprake van uniforme
belastingdruk doordat er grote verschillen bestaan tussen de verschillende
gemeenten. Ten slotte geldt nog dat een aantal heffingen, zoals de
toeristenbelasting of de parkeerbelasting niet volledig drukken op de inwoners
van een gemeente maar ook op de mensen die (tijdelijk) verblijven in een
gemeente.
De overige belastingen betreffen de baat- en bouwgrondbelasting, de
forensenbelasting, de reclamebelasting en de roerendezaakbelasting.
De resultaten van het onderzoek zijn te vinden in StatLine, de database van
het CBS op internet.
Informatie over de lasten en baten van gemeenten is daar beschikbaar
uitgesplitst naar grootte van de gemeente, naar regio en per gemeente.
Macronorm
De macronorm geeft in procenten de maximale opbrengststijging aan van de
onroerendezaakbelasting in een bepaald jaar van alle gemeenten samen. De
macronorm is ingesteld door het Rijk na afschaffing van de maximering van de
OZB-tarieven in 2008.
Tabel: Begrote opbrengsten van gemeentelijke heffingen
2008 2009 Mutatie t.o.v. 2008
mln euro %
Totaal 7 299 7 665 366 5,0
Onroerendezaakbelasting 2 739 2 868 130 4,7
w.v.
- gebruikers 538 565 27 5,0
- eigenaren 2 201 2 304 103 4,7
Hondenbelasting 56 57 1 1,5
Toeristenbelasting 119 131 12 10,0
Precariobelasting 92 100 7 7,9
Parkeerbelasting 494 533 39 7,8
Overige belastingen 36 40 4 10,0
Reinigingsheffingen 1 732 1 767 35 2,0
Rioolrechten 1 168 1 245 76 6,5
Bouwvergunningen 487 522 35 7,2
Secretarieleges 247 269 22 8,8
Begraafplaatsrechten 98 101 4 3,9
Marktgelden 31 32 2 5,0
Bron: CBS
---- --