Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
02-03-2009: Holland-campagne levert 3 miljoen extra bestedingen op
Als reactie op de recessie is de Nederlandse reisindustrie eind vorig
jaar de online campagne `Value For Money' gestart die de buitenlandse
toerist laat zien dat Nederland waar voor je geld biedt. Na tien weken
levert de Holland-campagne 3 miljoen euro aan extra bestedingen op.
Dit blijkt uit tussentijdse resultaten van het Nederlands Bureau voor
Toerisme & Congressen (NBTC), initiatiefnemer van de campagne. `Value
For Money' loopt tot en met begin april en zal naar verwachting zo'n 5
miljoen euro extra bestedingen opleveren voor Nederland.
Hoog rendement campagne
De tussentijdse resultaten laten zien dat door de campagne de
boekingen via boekingsite Expedia naar Nederland met 10% zijn
gestegen, terwijl de boekingen naar concurrerende landen uit
Noordwest-Europa juist achterbleven met -16%. "Omgerekend in
bestedingen komt dit neer op zo'n 3 miljoen euro extra als direct
gevolg van dit initiatief", aldus Jos Vranken algemeen directeur NBTC.
De campagne is door het NBTC in samenwerking met Amsterdam Airport
Schiphol, Amsterdams Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing en
Expedia opgezet. "Tezamen investeren we 1 miljoen euro extra om het
aantal bezoekers naar Nederland te vergroten. De campagne levert een
hoog rendement op de individuele investeringen.
Bijdrage toerisme aan economie
Het Ministerie van Economische Zaken, dat voorziet in de rijksbijdrage
van het NBTC, ondersteunt ook dit initiatief. In 2007 bedroegen de
totale toeristische uitgaven in Nederland 35 miljard euro, zo'n 3% van
het BBP. Daarnaast draagt de toeristische sector met 394.000 banen
voor 4,3% bij aan de totale werkgelegenheid in Nederland. Vranken:
"Meer dan ooit zullen we moeten investeren in de versterking van onze
concurrentiepositie. Alleen dan kunnen we economische bijdragen op
korte termijn op peil houden om vervolgens in de toekomst harder te
groeien ten opzichte van concurrerende bestemmingen."
Op basis van de goede resultaten is het NBTC voornemens een tweede
offensief voor te bereiden om de omzet en werkgelegenheid in de sector
extra te ondersteunen.