Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen


02-03-2009: Holland-campagne levert 3 miljoen extra bestedingen op

Als reactie op de recessie is de Nederlandse reisindustrie eind vorig jaar de online campagne `Value For Money' gestart die de buitenlandse toerist laat zien dat Nederland waar voor je geld biedt. Na tien weken levert de Holland-campagne 3 miljoen euro aan extra bestedingen op. Dit blijkt uit tussentijdse resultaten van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), initiatiefnemer van de campagne. `Value For Money' loopt tot en met begin april en zal naar verwachting zo'n 5 miljoen euro extra bestedingen opleveren voor Nederland.

Hoog rendement campagne

De tussentijdse resultaten laten zien dat door de campagne de boekingen via boekingsite Expedia naar Nederland met 10% zijn gestegen, terwijl de boekingen naar concurrerende landen uit Noordwest-Europa juist achterbleven met -16%. "Omgerekend in bestedingen komt dit neer op zo'n 3 miljoen euro extra als direct gevolg van dit initiatief", aldus Jos Vranken algemeen directeur NBTC. De campagne is door het NBTC in samenwerking met Amsterdam Airport Schiphol, Amsterdams Toerisme & Congres Bureau, Den Haag Marketing en Expedia opgezet. "Tezamen investeren we 1 miljoen euro extra om het aantal bezoekers naar Nederland te vergroten. De campagne levert een hoog rendement op de individuele investeringen.

Bijdrage toerisme aan economie

Het Ministerie van Economische Zaken, dat voorziet in de rijksbijdrage van het NBTC, ondersteunt ook dit initiatief. In 2007 bedroegen de totale toeristische uitgaven in Nederland 35 miljard euro, zo'n 3% van het BBP. Daarnaast draagt de toeristische sector met 394.000 banen voor 4,3% bij aan de totale werkgelegenheid in Nederland. Vranken: "Meer dan ooit zullen we moeten investeren in de versterking van onze concurrentiepositie. Alleen dan kunnen we economische bijdragen op korte termijn op peil houden om vervolgens in de toekomst harder te groeien ten opzichte van concurrerende bestemmingen."

Op basis van de goede resultaten is het NBTC voornemens een tweede offensief voor te bereiden om de omzet en werkgelegenheid in de sector extra te ondersteunen.