---
1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Ministerie van Verkeer en
der Staten-Generaal Waterstaat
Binnenhof 4 Plesmanweg 1-6
Den Haag
2513 AA Den Haag
Postbus 20901
2500 EX Den Haag
T 070 351 6171
F 070 351 7895
www.verkeerenwaterstaat.nl
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
Datum 3 maart 2009
VENW/DGMo-2009/1419
Onderwerp Kamervragen
Uw kenmerk
---
Bijlage(n)
---
Geachte Voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Van der Staaij (SGP) heeft gesteld
naar aanleiding van het artikel in Nieuwsblad Transport (NT) van 21 januari 2009
met de titel "Nauwelijks bulk via Betuwelijn".
1. Hoe beoordeelt u het bericht, dat er ruim anderhalf jaar na de opening van de
Betuweroute nog nauwelijks bulklading over deze spoorlijn gaat vanwege
technische problemen?
2. Hoe beoordeelt u deze situatie, in het bijzonder het gegeven dat juist de
grootste bulkvervoerders nog steeds grotendeels gebruik maken van het oude,
gemengde spoornet? Welke consequenties heeft dit voor het overige spoorvervoer
op dit net?
1 en 2. Vervoerders kunnen nu al bulklading vervoeren over de Betuweroute. Dat
is op dit moment bedrijfseconomisch minder interessant omdat vervoerders dan
tussentijds van locomotief moeten wisselen wanneer zij vanaf het A 15 tracé de
havenspoorlijn willen oprijden. De elektrische wordt dan vervangen door een
diesellocomotief. Deze omwisseling brengt extra kosten met zich mee. De
planning is erop gericht, dat de havenspoorlijn vanaf medio december 2009 met
ERTMS en 25 kV operationeel zal zijn. In VGR 24 is gemeld, dat de beschikbare
locomotieven van vervoerders wel gecertificeerd voor ERTMS level 2 (operationeel
op het A 15 tracé van de Betuweroute), maar nog niet gecertificeerd voor level 1
(aangelegd, maar nog niet operationeel op havenspoorlijn van de Betuweroute).
Exploitant Keyrail en netbeheerder ProRail hebben kortom de huidige situatie
voorzien. De dienstregeling 2009 biedt ruimte aan de kolentreinen op het
gemengde net. In 2009 kunnen namelijk 100.000 meer treinen (goederen en
personen) rijden over het gemende net dan in 2008.
Met steun van mijn ministerie zijn vervoerders en leasemaatschappijen
momenteel in onderhandeling met leveranciers om ervoor te zorgen dat hun
locomotieven in september 2009 voorzien zijn van zo'n certificaat. Dan kunnen
vanaf medio december 2009 vervoerders met elektrische locomotieven met
a
Pagina 1 van 3
bulklading in één keer doorrijden naar Duitsland. Het is de verwachting dat het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat
bulkvervoer dan van het gemengde net naar de Betuweroute verplaatst.
Datum
In de eerstvolgende VGR zal ik uw Kamer nader informeren over de ombouw van
2 maart 2009
de havenspoorlijn en de instroom van ERTMS locomotieven.
Ons kenmerk
VENW/DGMo-2009/1419
3. Hoe wilt u deze situatie - waarbij de reeds zeer hoge kosten van de
Betuweroute nu nog veel hoger worden door een enorme onderbenutting - gaan
doorbreken? Deelt u het oordeel dat hier sprake is van `het schandaal van
Nederland'?
3. Nee, dit oordeel deel ik zeker niet. Er zijn geen andere dingen aan de hand bij
de Betuweroute waarover ik de Tweede Kamer niet eerder heb geïnformeerd. De
crisis is de reden waarom het gebruik van de Betuweroute achterblijft bij de
prognose van Keyrail die vóór de crisis is uitgebracht.
4. Wanneer zullen de genoemde technische problemen zijn opgelost?
4. Zie antwoord op vraag 1.
5. Waar ligt de primaire verantwoordelijkheid ook in financieel opzicht voor
het elimineren van de betreffende technische problemen?
5. Het gecertificeerd krijgen van locomotieven voor inzet op de ERMTS level-1 van
havenspoorlijn ligt bij de vervoerders.
6. Hoe kunt u bevorderen dat de spoorvervoerders zo snel mogelijk zoveel
mogelijk bulkvervoer via de Betuwelijn gaan vervoeren?
6. Het is nu zaak dat de vervoerders hun locomotieven zo snel mogelijk gereed
krijgen voor de Havenspoorlijn. Mijn ministerie helpt de vervoerders financieel
door subsidie te verstrekken bij de inbouw en certificering van ERTMS in
locomotieven, testen van locomotieven en het opleiden van machinisten.
7. Hoeveel treinen gaan er nu per week over de Betuweroute en welke opbrengst
(middels infraheffing) wordt hiermee gegenereerd? Hoe verhoudt dit zich tot de
verwachtingen en berekende prognoses? Welke financiële schade wordt thans
geleden door de genoemde onderbenutting?
7. Zoals gemeld in VGR 24 had Keyrail voor de eerste maanden van 2009 als
prognose zo'n 250 treinen per week. Op dit moment rijden er zo'n 200 treinen per
week over het A-15 tracé van de Betuweroute. Keyrail heeft haar prognose
bijgesteld omdat de economische crisis van invloed is op het aanbod van lading.
Het gebruik van de Betuweroute zal volgens Keyrail blijven groeien dit jaar.
Keyrail verwacht voorlopig dat eind 2009 er zo'n 300 treinen per week zullen
rijden. Hoeveel infraheffing het gebruik van de Betuweroute genereert is aan
KeyRail.
In VGR 24 heb ik aangegeven, dat de aandeelhouders van Keyrail vanaf
1 september 2008 (einde ingroei-fase) het commerciële risico dragen van de
exploitatie van de Betuweroute. Financiële consequenties van eventueel op de
prognose achterblijvende volumes maken daarvan onderdeel uit. Zoals op 19 april
2007 door mij aangegeven in het Algemeen Overleg over de Betuweroute is
Pagina 2 van 3
afgesproken dat de aandeelhouders van Keyrail tot maximaal 26 miljoen Ministerie van Verkeer en
Waterstaat
aansprakelijk zijn.
Datum
Zoals toegelicht in het Algemeen Overleg van 14 mei 2008 verrekenen
2 maart 2009
aandeelhouders en mijn ministerie inkomsten en uitgaven met elkaar na afloop
Ons kenmerk
van de exploitatieperiode die duurt tot 1 september 2013.
VENW/DGMo-2009/1419
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
ir. Camiel Eurlings
Pagina 3 van 3
Ministerie van Verkeer en Waterstaat