Ministerie van Verkeer en Waterstaat


---


1
> Retouradres Postbus 20901 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Ministerie van Verkeer en der Staten-Generaal Waterstaat Binnenhof 4 Plesmanweg 1-6 Den Haag 2513 AA Den Haag
Postbus 20901 2500 EX Den Haag T 070 351 6171 F 070 351 7895 www.verkeerenwaterstaat.nl Contactpersoon
---
T - Ons kenmerk Datum 3 maart 2009
VENW/DGMo-2009/1419 Onderwerp Kamervragen
Uw kenmerk
---
Bijlage(n)
---
Geachte Voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Van der Staaij (SGP) heeft gesteld naar aanleiding van het artikel in Nieuwsblad Transport (NT) van 21 januari 2009 met de titel "Nauwelijks bulk via Betuwelijn".

1. Hoe beoordeelt u het bericht, dat er ruim anderhalf jaar na de opening van de Betuweroute nog nauwelijks bulklading over deze spoorlijn gaat vanwege technische problemen?

2. Hoe beoordeelt u deze situatie, in het bijzonder het gegeven dat juist de grootste bulkvervoerders nog steeds grotendeels gebruik maken van het oude, gemengde spoornet? Welke consequenties heeft dit voor het overige spoorvervoer op dit net?

1 en 2. Vervoerders kunnen nu al bulklading vervoeren over de Betuweroute. Dat is op dit moment bedrijfseconomisch minder interessant omdat vervoerders dan tussentijds van locomotief moeten wisselen wanneer zij vanaf het A 15 tracé de havenspoorlijn willen oprijden. De elektrische wordt dan vervangen door een diesellocomotief. Deze omwisseling brengt extra kosten met zich mee. De planning is erop gericht, dat de havenspoorlijn vanaf medio december 2009 met ERTMS en 25 kV operationeel zal zijn. In VGR 24 is gemeld, dat de beschikbare locomotieven van vervoerders wel gecertificeerd voor ERTMS level 2 (operationeel op het A 15 tracé van de Betuweroute), maar nog niet gecertificeerd voor level 1 (aangelegd, maar nog niet operationeel op havenspoorlijn van de Betuweroute). Exploitant Keyrail en netbeheerder ProRail hebben kortom de huidige situatie voorzien. De dienstregeling 2009 biedt ruimte aan de kolentreinen op het gemengde net. In 2009 kunnen namelijk 100.000 meer treinen (goederen en personen) rijden over het gemende net dan in 2008. Met steun van mijn ministerie zijn vervoerders en leasemaatschappijen momenteel in onderhandeling met leveranciers om ervoor te zorgen dat hun locomotieven in september 2009 voorzien zijn van zo'n certificaat. Dan kunnen vanaf medio december 2009 vervoerders met elektrische locomotieven met a
Pagina 1 van 3




bulklading in één keer doorrijden naar Duitsland. Het is de verwachting dat het Ministerie van Verkeer en

Waterstaat bulkvervoer dan van het gemengde net naar de Betuweroute verplaatst.

Datum In de eerstvolgende VGR zal ik uw Kamer nader informeren over de ombouw van
2 maart 2009 de havenspoorlijn en de instroom van ERTMS locomotieven. Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/1419
3. Hoe wilt u deze situatie - waarbij de reeds zeer hoge kosten van de Betuweroute nu nog veel hoger worden door een enorme onderbenutting - gaan doorbreken? Deelt u het oordeel dat hier sprake is van `het schandaal van Nederland'?

3. Nee, dit oordeel deel ik zeker niet. Er zijn geen andere dingen aan de hand bij de Betuweroute waarover ik de Tweede Kamer niet eerder heb geïnformeerd. De crisis is de reden waarom het gebruik van de Betuweroute achterblijft bij de prognose van Keyrail die vóór de crisis is uitgebracht.
4. Wanneer zullen de genoemde technische problemen zijn opgelost? 4. Zie antwoord op vraag 1.

5. Waar ligt de primaire verantwoordelijkheid ­ ook in financieel opzicht ­ voor het elimineren van de betreffende technische problemen? 5. Het gecertificeerd krijgen van locomotieven voor inzet op de ERMTS level-1 van havenspoorlijn ligt bij de vervoerders.

6. Hoe kunt u bevorderen dat de spoorvervoerders zo snel mogelijk zoveel mogelijk bulkvervoer via de Betuwelijn gaan vervoeren? 6. Het is nu zaak dat de vervoerders hun locomotieven zo snel mogelijk gereed krijgen voor de Havenspoorlijn. Mijn ministerie helpt de vervoerders financieel door subsidie te verstrekken bij de inbouw en certificering van ERTMS in locomotieven, testen van locomotieven en het opleiden van machinisten.
7. Hoeveel treinen gaan er nu per week over de Betuweroute en welke opbrengst (middels infraheffing) wordt hiermee gegenereerd? Hoe verhoudt dit zich tot de verwachtingen en berekende prognoses? Welke financiële schade wordt thans geleden door de genoemde onderbenutting?
7. Zoals gemeld in VGR 24 had Keyrail voor de eerste maanden van 2009 als prognose zo'n 250 treinen per week. Op dit moment rijden er zo'n 200 treinen per week over het A-15 tracé van de Betuweroute. Keyrail heeft haar prognose bijgesteld omdat de economische crisis van invloed is op het aanbod van lading. Het gebruik van de Betuweroute zal volgens Keyrail blijven groeien dit jaar. Keyrail verwacht voorlopig dat eind 2009 er zo'n 300 treinen per week zullen rijden. Hoeveel infraheffing het gebruik van de Betuweroute genereert is aan KeyRail.
In VGR 24 heb ik aangegeven, dat de aandeelhouders van Keyrail vanaf
1 september 2008 (einde ingroei-fase) het commerciële risico dragen van de exploitatie van de Betuweroute. Financiële consequenties van eventueel op de prognose achterblijvende volumes maken daarvan onderdeel uit. Zoals op 19 april 2007 door mij aangegeven in het Algemeen Overleg over de Betuweroute is Pagina 2 van 3




afgesproken dat de aandeelhouders van Keyrail tot maximaal 26 miljoen Ministerie van Verkeer en

Waterstaat aansprakelijk zijn.

Datum Zoals toegelicht in het Algemeen Overleg van 14 mei 2008 verrekenen
2 maart 2009 aandeelhouders en mijn ministerie inkomsten en uitgaven met elkaar na afloop Ons kenmerk van de exploitatieperiode die duurt tot 1 september 2013. VENW/DGMo-2009/1419 Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT

ir. Camiel Eurlings

Pagina 3 van 3