Diesel rijden nauwelijks meer rendabel

03/03/2009 10:29

LVB Networks

Benzine pas duurder vanaf 45.000 km per jaar;

Almere, 3 maart - Diesel rijden is voor consumenten en leaserijders nauwelijks meer rendabel. Het omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan benzine is in één jaar tijd bijna verdubbeld. Het kleiner wordende prijsverschil tussen benzine en diesel is de belangrijkste reden. Dat blijkt uit een analyse van 27 courante automodellen uit het wagenpark van marktleider Athlon Car Lease.

In 2007 was het prijsverschil tussen diesel en benzine euro 0,44. Inmiddels is dat slechts euro 0,20. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27.000 km per jaar. Anno 2009 moeten de meeste auto's meer dan 45.000 km afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.

Brandstof niet de enige factor

Het exacte omslagpunt ligt voor iedere auto anders. Bij sommige uitzonderingen, zoals de Renault Scenic, ligt het omslagpunt bij 35.000 km, maar bij de meeste auto's ligt het omslagpunt daar ver boven. Naast de brandstofkosten bepaalt ook de aanschafprijs het omslagpunt voor een auto. Een diesel is namelijk gemiddeld euro 2.500 tot euro 4.500 duurder dan dezelfde auto in een benzine-uitvoering. Dat heeft ook gevolgen voor de verzekeringspremie: die is voor een diesel hoger dan voor een benzineauto. Colin Ouwerling, marketing manager bij Athlon Car Lease: "Een bijkomend probleem is dat de markt voor tweedehands dieselauto's is ingezakt, waardoor je voor een diesel minder terugkrijgt dan in het verleden. Al die factoren verhogen de totale kosten van het hebben van een diesel ten opzichte van een benzineauto, en dus ook het omslagpunt."

euro 75 per maand besparen

84% van de leasecontracten wordt afgesloten voor 20.000 km per jaar of meer. De gemiddelde leaserijder legt per jaar 35.953 km af. Dat is ver onder het punt waarop de meeste dieselauto's voordeel opleveren ten opzichte van benzineauto's. Toch bestaat het totale wagenpark van Athlon Car Lease voor 62% uit diesel. Voor veel werkgevers is het uit kostenoogpunt niet meer interessant om hun medewerkers een dieselauto te laten rijden.

Ouwerling: "Wagenparkbeheerders kunnen veel geld besparen. Momenteel kost de gemiddelde dieselleaser zijn werkgever euro 55 per maand extra. Bij een kilometrage van 25.000 kilometer is de besparing zelfs euro 75 per maand. Ook bij 50.000 km valt met veel modellen nog euro 25 per maand te besparen door het benzine-equivalent in te zetten."

Over Athlon Car Lease

Athlon Car Lease is met 129.000 auto's marktleider op het gebied van autoleasing. Naast leasing biedt Athlon Car Lease verhuur aan via de eigen verhuurvloot, Rental Services. Athlon Car Lease heeft ruim 600 medewerkers in Nederland en is onderdeel van De Lage Landen International, een 100% dochter van de Rabobank. Het hoofdkantoor van Athlon Car Lease is gevestigd in Almere, maar daarnaast staan kantoren in Heerenveen, Alkmaar, Nieuwegein, Rotterdam, Rijswijk, Nijmegen en Oss. Internationaal is Athlon Car Lease actief met kantoren in Duitsland, België, Luxemburg, Frankrijk, Polen, Portugal en Spanje. Hierbuiten biedt het bedrijf leasing aan met Fleet Synergy International. Het bedrijf heeft als doel de meest klantgerichte leasemaatschappij van Nederland te zijn, en heeft kwaliteit, klanttevredenheid en regionale betrokkenheid hoog in het vaandel staan. Meer informatie vindt u op www.athloncarlease.nl