Goede huisregels effectief middel tegen ongewenst gedrag in winkels

03/03/2009 11:20

Hoofdbedrijfschap Detailhandel

Jongeren stellen eigen regels voor

Goede huisregels effectief middel tegen ongewenst gedrag in winkels

Een winkelier mag zelf aangeven welke regels er voor de klanten van zijn bedrijf gelden. De ervaring leert dat dergelijke regels heel preventief werken. Belangrijk is dat de regels duidelijk zichtbaar zijn bij de ingang van de winkel. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft een handige - gratis - online tool ontwikkeld, waarmee winkeliers zelf eenvoudig een complete set huisregels kunnen samenstellen, toegesneden op hun eigen winkel, assortiment en publiek. Speciaal voor winkelcentra is, in samenwerking met een groep scholieren, een flyer met huisregels voor jongeren ontwikkeld.

Het vooraf instemmen met een eventuele tassencontrole, verplicht gebruik van een winkelwagentje of -mandje of het beperken van de toegang voor (hinderlijke) groepen; het mag allemaal en een winkelier mag bezoekers van zijn winkel erop aanspreken. Belangrijk is dat de huisregels duidelijk zichtbaar zijn bij de ingang van de winkel. Een klant die de winkel binnengaat, accepteert daarmee stilzwijgend de voorwaarden. Huisregels, zo blijkt in de praktijk, werken preventief en maken winkels veiliger.

Eigen huisregels

Welke regels een ondernemer hanteert hangt af van het type winkel, de gewenste uitstraling van zijn winkel of de manier waarop hij wil optreden tegen winkeldiefstal. Met de gratis online tool van het HBD kunnen winkeliers zelf eenvoudig een complete set huisregels samenstellen door alleen die regels te kiezen die voor hun zaak relevant zijn. Ook kan de tekst van de huisregels worden aangepast aan de specifieke situatie.

Schooljeugd denkt mee

Speciaal voor winkelcentra is voor scholieren een flyer met huisregels ontwikkeld om de overlast tijdens de schoolpauzes zoveel mogelijk te beperken. Leerlingen van het Hofstad Lyceum in Den Haag hebben op verzoek van het HBD meegewerkt aan een set huisregels voor het winkelcentrum De Savornin Lohmanplein in de buurt van de school. Dat heeft geresulteerd in een fraai vormgegeven flyer met acht huisregels, de do's en don'ts in het winkelcentrum. Eén van de do's: 'Wil je zingen en schreeuwen? Ga op zangles!'. Eén van de don'ts: 'Binnen roken? Dat is zo ouderwets! Ga lekker naar buiten.' De flyer is beschikbaar voor alle winkelgebieden die samen met het HBD werken aan het Keurmerk Veilig Ondernemen.

Serieus vergrijp

Wanneer een klant zich niet aan de huisregels wil houden, kan dat uiteindelijk betekenen dat hem gevraagd wordt de winkel te verlaten. Doet hij of zij dat niet dan is er sprake van huisvredebreuk, een serieus vergrijp. Ook bestaat de mogelijkheid een winkelverbod op te leggen aan degene die zich niet aan de huisregels houdt.

Meer informatie over huisregels en de tool vindt u op: www.hbd.nl/winkelcriminaliteit Daar leest u ook meer over de andere HBD-activiteiten die de veiligheid in en rond de winkel verhogen, zoals de KVO-projecten, de gratis online trainingen 'Aanhouden winkeldieven' en 'Omgaan met agressie en geweld', de groepstraining 'Veilig in de winkel', brochures, etc.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.hbd.nl/huisregels