Ferrari in Genève: HGTE-pakket voor 599 GTB Fiorano en 599XX primeur

03/03/2009 11:58

Press Release

Genève, 3 maart 2009 - Voor het 79e Internationale Autosalon van Genève kondigt Ferrari

twee nieuwigheden aan. Op de stand wordt namelijk het Handling GT Evolution-pakket

(HGTE) voor de 599 GTB Fiorano voorgesteld, terwijl de 599XX zijn wereldpremière

beleeft. De 599XX is bestemd voor een selecte groep van klanten en is een concentraat van de belangrijkste technische nieuwigheden die op dit moment beschikbaar zijn. Hij bevat talrijke oplossingen die voor het eerst worden toegepast op een auto en die exclusief aan dit exemplaar gewijd zijn.

Het sportieve en dynamische HGTE-pakket benadrukt de positionering van de 599 GTB

Fiorano in het sportwagensegment door te onderstrepen hoe diens missie verschilt van die van de andere 12-cilinder, de 612 Scaglietti, die samen met de nieuwe V8, de Ferrari California, de Gran Turismo-spirit van het merk met het Steigerende Paard vertegenwoordigt. De technische wijzigingen die het HGTE-pakket met zich meebrengt aan de motor, het onderstel en de banden, geven de auto een sportiever en handzamer weggedrag, zodat hij zich sneller in de bocht kan zetten en directer reageert op de bedieningen, zonder daarom zijn uitstekende gebruiksgemak op te geven.

De 599XX is, met het programma evenementen op circuit dat Ferrari organiseert in

2010/2011, eerder bestemd voor wie op zoek is naar zuiver stuurplezier op circuit. Het gaat om een extreem sportieve, maar niet-gehomologeerde berlinetta, die ontworpen is om

uitsluitend te worden gebruikt op circuit, maar buiten officiële competitievormen, waardoor hij geen rekening moet houden met beperkingen inzake reglementen of homologaties. De 599XX is uitgerust met de beste technologie die Ferrari te bieden heeft, zowel afkomstig van het onderzoek van het merk qua auto's voor op de openbare weg als in de Formule 1. Het concentraat aan innovaties op het vlak van stroomlij en dat van elektronische en dynamische regelingen, met zaken die voor het eerst samen worden toegepast op een auto, veranderen deze bolide in een waar technologisch laboratorium. De gekozen oplossingen, waarvan er sommige exclusief voorbehouden zullen blijven aan de 599XXX, dragen harmonieus bij tot het prestatievermogen van de auto, dat zich laat uitdrukken met één enkel veelzeggend gegeven: een rondje op het circuit van Fiorano wordt afgelegd in een minuut en zeventien seconden. Hoe extreem hij ook is, toch behoudt de 599XX de comforteigenschappen van de wegversie die essentieel blijken te zijn voor niet-professionele piloten bij intensief gebruik op circuit.

In Genève zullen klanten en tifosi naast de 599 GTB Fiorano met het Handling GTE-pakket,

in een nieuw, drielagig rood metallic, en de 599XX in de kleuren van de F2008, ook de

eenzitter kunnen bewonderen waarmee het merk met het Steigerende Paard zijn 16e F1-

wereldtitel voor Constructeurs in de wacht wist te slepen. Ze zullen er ook het volledige

gamma straatauto's kunnen zien: de erg agressieve Scuderia Spider 16M Grigio Titanio, de

430 Scuderia Rosso Corsa en de modellen uit de Gran Turismo-categorie, de Ferrari

California nero metallizzato met zandkleurig interieur en de 612 Scaglietti, die tentoongesteld staat in het Atelier, de speciale zone waar klanten de talloze personaliseringmogelijkheden kunnen ontdekken die de constructeur uit Maranello biedt.

599 GTB Fiorano uitgerust met het Handling GTE-pakket

In het begin was de 599 GTB Fiorano voor het merk met het Steigerende Paard een model

waarmee het de lat qua prestaties hoger kon leggen, tot op een niveau dat nu nog altijd een referentie is bij de ontwikkeling van nieuwe auto's. Vandaag stelt Ferrari dit nieuwe pakket voor, dat Handling GTE heet (voor Handling Gran Turismo Evolution) en de sportieve

roeping ervan kracht bijzet, terwijl het een evolutie van de dynamische auto

vertegenwoordigt.

Het pakket omvat een aangepast onderstel, dat wordt gekenmerkt door nieuwe veren en een

stuggere antirolstang achteraan, en door een nieuwe afstelling van de magnetisch gestuurde

schokdempers in de sportiefste standen van de Manettino. Ook werd de bodemvrijheid van de

auto verminderd, om het zwaartepunt nog verder te verlagen, wat in combinatie met het

aangepaste onderstel bijdraagt tot het terugdringen van de koetswerkbewegingen. Bovendien

is de auto uitgerust met nieuwe banden, die speciaal werden geoptimaliseerd voor dit pakket, dankzij een rubbermengsel dat nog meer grip biedt.

Naast deze mechanische wijzigingen werd ook de elektronica van de auto aangepast met het

oog op een directere respons op de instructies van de bestuurder. Bij een uiterst sportieve rijstijl schakelt de F1-versnellingsbak nog sneller, terwijl een nieuwe motorsturing de respons van het gaspedaal verbeterde.

Ook de uitlaatdemper werd gewijzigd, met als resultaat een nog meer uitgesproken en

onweerstaanbare klank tijdens een sportieve rijstijl, terwijl het geluid bij kruissnelheid van een goed comfortniveau blijft.

Qua stijl omvat dit pakket enkele ingrepen die zorgen voor een sportievere look, zowel wat

het koetswerk betreft als voor het interieur, dat voor verschillende elementen een beroep doet op koolstofvezel. De velgen van 20 duim krijgen een nieuw design met een hoogglanzende behandeling, afgewerkt met een speciale matte vernislak. De diffusor achteraan, die nu zwart is, benadrukt de nieuwe look en zet de verchroomde uitlaatsierstukken in de verf. Het interieur werd nog sportiever gemaakt dankzij een evenwichtige combinatie van kwaliteitsleder, bekledingselementen in zwart Alcantara(R) en inlegstukken in koolstofvezel. De zetel heeft een nieuw sportief design, met een rug die volledig bekleed is met koolstofvezel en een nieuwe tweekleurige bekleding in leder en in zwart Alcantara(R). Op de hoofdsteunen zijn met stiksel in contrasterende kleuren het Steigerende Paard en het opschrift "Handling GTE" geborduurd.

599XX

Op basis van de 599 GTB Fiorano, waarvan de 599XX de transaxle-architectuur en het

motortype overneemt, hebben de technici van Maranello een extreme auto verwezenlijkt, die

exclusief ontworpen is voor circuitgebruik. De motor onderging belangrijke ingrepen aan de

verbrandingskamers en de in- en uitlaatbuizen. In combinatie met de verminderde wrijving van de verschillende mechanische onderdelen en met het tot 9 000 t/min verhoogde maximale

motortoerental hebben deze aanpassingen het totale vermogen doen toenemen tot 700 pk. Er

werd ook een bijzondere aandacht besteed aan het lichter maken van heel wat

motorbestanddelen, zowel door hun vorm te optimaliseren, zoals in het geval van de nieuwe

krukas, als door edele materialen te gebruiken, waaronder koolstofvezel voor de airbox. Wat de overbrenging betreft, werd de koppeling voorzien van een nieuwe sturing die de totale schakeltijd inkort tot 60 ms. De 599XX is uitgerust met een vernieuwend lektronisch concept dat " High Performance Dynamic Concept " heet en dat ontworpen werd om de beste prestaties uit de auto te krijgen door de combinatie van de mechanische grenzen van de auto met het potentieel van zijn elektronische bedieningen te controleren. De motor en de elektronica van de 599XX werken samen om de motor constant en ongeacht de gebruiksomstandigheden een zo hoog mogelijk prestatieniveau te laten bereiken. Ook de SCM-ophanging van de tweede generatie komt de efficiëntie bij sportief gebruik ten goede. Het rijden op circuit wordt vergemakkelijkt door de aanwezigheid van een "virtuele ingenieur aan boord", die in real time de efficiëntie van de auto en het gebruik ervan controleert.

Voor de stroomlijn van de auto werden verschillende reeksen tests uitgevoerd in de

windtunnel, waardoor qua neerwaartse druk een waarde van 280 kg bij 200 km/u kon worden

verkregen (630 kg bij 300 km/u). De bodem van het voorste deel van de koetswerkstructuur

werd volledig gestroomlijnd en de ventilatieopeningen voor de koeling van de

motorvloeistoffen werden verplaatst op de motorkap.

Het Actiflow(TM) System, dat de neerwaartse druk helpt verhogen en/of de weerstand helpt te

verminderen in de verschillende aerodynamische omstandigheden op circuit, wordt hier voor

het eerst gebruikt. Deze oplossing bestaat uit twee in de koffer ondergebrachte ventilatoren die dankzij een poreus materiaal in de diffusor lucht van onder de auto aanzuigen en die naar achteren afgeven, via twee roosters ter hoogte van de achterlichten. De vinnen op de spatborden verhogen de neerwaartse druk, terwijl de luchtwervelingen achter de auto kunnen worden gecontroleerd en de luchtweerstand kan worden verminderd dankzij gootjes in de achterpartij. Ten slotte werden op de F1 geïnspireerde schotels geïntroduceerd (wheel donuts genaamd), die de remschijven en de velgen gedeeltelijk stroomlijnen om zowel de aerodynamica als de koeling te verbeteren.

Voor de carrosserie werden nieuwe materialen en technologieën gebruikt. Zo werd veelvuldig

een beroep gedaan op composietmaterialen en op koolstofvezel en werd de vergaarde kennis

benut wat betreft het gebruik van aluminium om de gewichtsdoelstelling te behalen. Ook voor het remsysteem werden performantere materialen gebruikt. De remblokken zijn van

koolstofvezel, waardoor de afmetingen van de klauw kunnen worden verkleind zonder aan

efficiëntie in te boeten. De nieuwe koolstofkeramische competitieremmen garanderen nog

kortere stopafstanden en een betere algemene efficiëntie.

De slick-banden (29/67 R19 voor en 31/71 R19 achter) zijn gemonteerd op velgen van 19 x

11J vooraan en 19 x 12J achteraan. Ze werden specifiek voor de 599XX ontworpen om de

bochtstabiliteit te optimaliseren en de zijdelingse versnelling te verbeteren.

Foto's van de 599 GTB met het Handling GTE-pakket en van de 599XX kunnen worden gedownload op het Ferrari Media Center, www.media.ferrari.com, of op de FTP-server

ftp://press(underscore)ferrari:prsfr@62.152.104.162/Geneva(underscore)Autoshow(underscore)2009.

Recordrentabiliteit in 2008

In 2008 behaalde Ferrari niet alleen de 16de Constructeurstitel F1, de achtste in tien jaar tijd overigens, maar ook recordresultaten volgens de voornaamste economische indicatoren: de rentabiliteit (ROS) stijgt naar 17,6 % tegenover 15,9 % in 2007, terwijl het bedrijfsresultaat 339 miljoen euro bedraagt, 27 % meer dan het vorige boekjaar, dankzij de verkoopmix en een gevoelige kostendaling. De omzet steeg met 15,2 % tot een bedrag van 1.921 miljoen euro en in het totaal werden 6.587 voertuigen aan hun eindklant geleverd, wat overeenstemt met een vooruitgang van 2 % in vergelijking met 2007 (6.465).

De groei blijft zich verderzetten op de nieuwe markten: Oost-Europa is goed voor een

meerverkoop van 23 % ten opzichte van het vorige jaar, het Midden Oosten en Zuid-Afrika

vertegenwoordigen +12% en China + 20%. Met 1.700 afgeleverde eenheden, hetzij 26 % van

de internationale verkopen, werpt de Noord-Amerikaanse markt zich nog maar eens op als de

voornaamste markt voor Ferrari. De andere Europese landen blijven op hetzelfde niveau als

2007, hetgeen in lijn ligt met de strategie van het Steigerend Paard, die erop gericht is om in eerste instantie de exclusiviteit van het merk te bewaren. Hoe? Door steeds minder te fabriceren dan de vraag.

In 2008 vertegenwoordigden de investeringen en kosten voor onderzoek en ontwikkeling 18

% van de omzet.

Milieu en energie

Het afgelopen jaar werd een "energie-autonomie"-plan in het leven geroepen. Met de

fotovoltaïsche installatie en de trigeneratiecentrale, die in de komende maanden afgewerkt zal worden, kan Ferrari binnen dit en een jaar volledig energie-onafhankelijk werken. Deze nieuwe voorzieningen zullen in 2009 al borg staan voor een verlaging van de CO2-uitstoot van in het totaal 25-30 %.

In het kader van het project "Formula Uomo" vonden er enkele inhuldigingen plaats, met

name van het door Jean Nouvel ontworpen gebouw waarin de nieuwe montagekettingen

gehuisvest zijn, en van het nieuwe bedrijfsrestaurant. Bovendien werden de groenzones van

het Ferrari-dorp en de productiediensten opgewaardeerd.

Veiligheid en diensten voor werknemers

Er werd in 2008 meer dan 4 miljoen euro geïnvesteerd in veiligheid op de werkvloer.

Bovendien heeft Ferrari zijn dienstenportefeuille voor zijn medewerkers verder uitgebreid: tot 100 % gesubsidieerde interestvoeten voor leningen voor de eerste of tweede woning en herstellingswerken, bankdiensten aan voordelige voorwaarden, kortingen op schoolboeken voor kinderen en voor stagiairs, een gezondheidspreventieprogramma met speciale zorgen, sportmedische testen voor alle medewerkers en hun gezin, en een gratis lidmaatschap bij sommige fitnesscentra.

Personaliseringsmogelijkheden

Dankzij het in 1997 gelanceerde Personaliseringsprogramma "Carrozzeria Scaglietti" kunnen

Ferrari-klanten hun voertuig aankleden naar eigen smaak en behoefte, om er een "uniek stuk" van te maken. Deze personalisering is onderverdeeld in vier categorieën: Racing en Circuit, Exterieur en Kleuren, Interieur en Materialen, Uitrusting en Reizen. Daarnaast beschikt de klant nog over de mogelijkheid om wensen buiten catalogus te uiten. Reeds in de beginjaren van de samenwerking tussen Sergio Scaglietti en Ferrari werden de wagens met het Steigerend Paard op maat gemaakt. Vandaag laten quasi alle klanten hun toerwagen uitrusten met gepersonaliseerde elementen. Bovendien kunnen de eigenaars van een Ferrari 12-cilindermodel zich tot het atelier van Maranello richten om hun voertuig op maat te laten maken. Zo beschikken ze niet alleen over een breed gamma aan bijzonderheden, maar ook over de expertise van een Ferrari-specialist.

Op het salon van Genève werd een atelier dat identiek is aan dat van Maranello op de stand

van Ferrari nagebouwd. In deze ruimte kunnen klanten tot in de kleinste details vorm geven

aan hun 599 GTB Fiorano of hun 612 Scaglietti. In het maken van hun uiteindelijke keuze

worden ze bijgestaan door een medewerker van het Programma, die hun helpt bij het bepalen

van hun personaliseringswensen.

Het spreekt voor zich dat de voorgestelde variabelen altijd betrekking hebben op stilistische en kwalitatieve kenmerken van het voertuig en dat ze onder geen beding een invloed kunnen hebben op de actieve en passieve veiligheidssystemen.

In een tijdspanne van tien maanden heeft het atelier van Maranello bijgedragen tot de

verwezenlijking op maat van een dertigtal voertuigen - 612 Scaglietti en 599 GTB Fiorano.

De historische kleuren en niet-standaardtinten, zoals Grigio Ferro Met en Rosso Monza,

konden op heel wat bijval rekenen. Ook de nieuwe kleurmogelijkheden voor het interieur

vielen bijzonder in de smaak, en dan zeker de mat gespikkelde afwerking. Bijna alle klanten die voor deze materiaalbehandeling kozen, hadden een voorkeur voor een crèmekleurige afwerking, met inbegrip van het Steigerend Paard in de hoofdsteunen.

Ferrari financial services In 2008 behaalde de financieringsafdeling uitstekende resultaten op de 7 markten waar ze werkzaam is (Italië, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, België, Zwitserland en de Verenigde Staten), met een penetratieratio van gemiddeld 33% in Europa (48 % in Duitsland) en 34 % in de VS. Meer dan een derde van de door het Steigerend Paard gebouwde en verkochte voertuigen werd gekocht aan de hand van een financieringscontract bij de merkeigen financieringsinstelling.

De gemiddelde duurtijd van de financieringen bedraagt 40 maanden, terwijl de gefinancierde

waarde tussen honderdduizend euro en 4 miljoen dollar schommelt, de prijs van een California Spider die onlangs op de Amerikaanse markt van de hand ging. De portefeuille van Ferrari Financial Services bevat tevens twee Ferrari Enzo (gemiddelde waarde:

zevenhonderdduizend euro) en zeven Formule 1-eenzitters van de vorige seizoenen

(gemiddelde waarde: 1,5 miljoen euro).

FFS biedt vier types diensten aan naar gelang van de betrokken categorie: Gran Turismo van

het huidige gamma, competitievoertuigen, classic cars en tweedehandsvoertuigen, Formule 1-

eenzitters en beperkte reeksen. Elk type omvat een veelvoud aan diensten, gaande van

financiering en de meer traditionele diensten (verzekeringen of onderhoudsprogramma's) tot

de meest exclusieve rijstages, die gecertificeerd worden door de piloten van de huidige

Formule 1 Scuderia.

De diensten worden immers op maat van de klant samengesteld. Ze kunnen in het geval van

het aanbod "430 Scuderia" bijvoorbeeld rijstages omvatten die door Michael Schumacher, die

bijgedragen heeft tot de afstelling van de wagen, werden uitgewerkt.

Ferrari classiche Deze in 2006 opgerichte organisatie biedt de eigenaars van classic cars restauratie- en onderhoudsdiensten, technische bijstand en echtheidscertificatie aan. Tot op heden heeft Ferrari Classiche ongeveer 1.000 echtheidscertificaties behandeld. De organisatie doet voor haar nauwgezette onderzoeks- en studiewerk een beroep op de originele plannen van de oude wagens van het Steigerend Paard. Deze informatie bevindt zich in de oude technische archieven van het bedrijf. Het is hier dat alle gegevens van de Gran Turismo-, de competitiewagens en de sportprototypes van het merk uit Maranello sinds zijn oprichting bewaard worden. Achtentwintig volledige restauraties werden tot een goed einde gebracht door het classic car atelier. 2009 wordt een jaar om te herinneren voor de Ferraristen: de 250 GT Berlinetta Passo Corto viert zijn vijftigste verjaardag en er zal een aparte categorie in het leven worden geroepen voor deze legendarische automobiel bij de Concours d'Elégance die van 1 tot 3 mei plaats zal vinden in Florence. Een schitterende 250 Testa Rossa zal de prima donna zijn tijdens de derde uitgave van de veiling "Legende en Passie", die in goede banen wordt geleid door RM Auctions en otheby's. Deze veiling heeft plaats op 17 mei op het circuit van Fiorano.

Retail

Het openingsprogramma van de Ferrari Stores gaat verder. Vandaag bevinden zich

vijfentwintig verkooppunten in de grootste wereldsteden. In 2008 werden de stores in

Singapore, Miami, Honolulu, Johannesburg, San Francisco en de luchthaven van Venetië

ingehuldigd. De Ferrari Stores noteerden in het totaal een 16 % grotere omzet in vergelijking met 2007.

Het ontwikkelingsprogramma voorziet in 2009 nog andere grote inhuldigingen, zoals Londen,

Athene, Lissabon, Dubai, Bahrein, Djedda en Florence.

Ook de activiteiten verbonden aan het internet en de website www.ferrari.com lieten een

sterke groei optekenen. In 2008 ging de e-commerce er met 65 % op vooruit, terwijl de

speciale evenementen, zoals de lancering van de Ferrari California en de voorstelling van de nieuwe Formule 1-eenzitter, door miljoenen mensen over de hele wereld gevolgd werden.

Galleria Ferrari

Met meer dan 210.000 bezoekers breekt de Galleria Ferrari van Maranello opnieuw het record

van 2008. Naast de buitengewone waaier aan voertuigen die de geschiedenis van het

Steigerend Paard op de weg en op circuit geschreven hebben, konden ook de thema-exposities

op heel wat interesse rekenen. De eerste van het jaar 2008 werd gewijd aan de Ferrari Magic India Discovery Tour, de tweede aan het werk van de Modenese fotograaf Franco Fontana en de derde aan de schilderijen van Enrico Ghinato. De bezoekers kunnen nog enkele dagen genieten van de kalenders van Gunther Raupp, die de afgelopen vijfentwintig jaar het dagritme hebben bepaald van de Ferrari-liefhebbers.

De Galleria Ferrari is elke dag doorlopend open van 09u30 tot 18u00.

Ferrari in Zwitserland In de loop van het jaar 2008 werden 290 voor de openbare weg gehomologeerde wagens afgeleverd aan de Zwitserse klanten, hetzij een stijging van 7,4 % ten opzichte van 2007.

Ferrari is er plaatselijk vertegenwoordigd door het filiaal Ferrari Suisse (met zetel te Nyon, niet ver van Genève), dat sinds 1993 rechtstreeks bestuurd wordt. Het filiaal telt een netwerk van tien concessiehouders, die ook instaan voor de technische bijstand.





http://www.ferrari.com