4. Antwoorden op kamervragen van Agema over Het bericht dat jaarlijks
zo'n 15 miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild aan
waardeloze keurmerken voor zorginstellingen
Antwoorden op kamervragen van Agema over Het bericht dat jaarlijks zo'n 15
miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild aan waardeloze keurmerken
voor zorginstellingen
Kamerstuk, 3 maart 2009
De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA DEN HAAG
DLZ/K-2910406
Datum 3 maart 2009
Betreft Kamervragen
Geachte voorzitter,
Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van het Kamerlid Agema
(PVV) over Het bericht dat jaarlijks zo'n 15 miljoen euro uit de
AWBZ-middelen wordt verspild aan waardeloze keurmerken voor
zorginstellingen (2009Z01441 / 2080911030).
Hoogachtend,
de staatssecretaris van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport,
mw. dr. J. Bussemaker
Antwoorden op kamervragen van het Kamerlid Agema over Het bericht dat
jaarlijks zo'n 15 miljoen euro uit de AWBZ-middelen wordt verspild
aanwaardeloze keurmerken voor zorginstellingen.
(2009Z01441 / 2080911030)
Vraag 1
Wat is uw reactie op het bericht "Keurmerk zorg zegt weinig over
kwaliteit"? 1
Vraag 2
Deelt u de mening dat het te gek voor woorden is dat zorginstellingen
hun tijd, geld en vooral menskracht inzetten om betekenisloze
nepkeurmerken te verwerven? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 1 en 2
Voor de sector VV&T zijn in samenwerking met LOC, NVVA, V&VN, Sting,
ActiZ, BTN, ZN, IGZ en VWS normen verantwoorde zorg vastgesteld. Het
afgelopen jaar is een eerste meting gehouden waarbij de
zorginstellingen zowel intern als extern verantwoording afleggen over
de kwaliteit van de geleverde zorg.
Ik ben een groot voorstander van de normen verantwoorde zorg en acht
deze leidend in het zorgproces. Een keurmerk is dat niet. In de
afgelopen periode zijn de normen verantwoorde zorg in toenemende mate
geĂŻncorporeerd in de diverse keurmerken. Ik heb al eerder aangegeven
dat het wenselijk is zeer terughoudend te zijn met keurmerken, naast
de normen voor verantwoorde zorg, ook omdat eigen keurmerken extra
administratieve lasten met zich mee kunnen brengen. Anderzijds kan een
keurmerk een hulpmiddel zijn om inzicht te krijgen in de
bedrijfsvoering en de zorginstelling laten inzien waar zij staan en op
welke processen er verbeteringen nodig zijn. Het is de keuze van de
zorginstelling zelf of zij hier gebruik van maken als dit hen helpt
bij de implementatie van de normen verantwoorde zorg. Ik verplicht de
zorginstellingen hier op geen enkele wijze toe.
Vraag 3
Op welke termijn stelt u een verbod in op al dit soort nepkeurmerken,
zodat de mensen op de werkvloer zich weer bezig kunnen houden met de
zorg voor hulpbehoevenden in plaats van met overbodig papierwinkels en
AWBZ-geld hier niet aan wordt verspild? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 3
Ik acht een verbod niet aan de orde. Wel is het zo dat ik zorgkantoren
heb verzocht bij hun inkoop rekening te houden met de uitkomsten op
grond van de indicatoren verantwoorde zorg en niet met de aanwezigheid
van een keurmerk.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport