Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Brussel, 3 maart 2009
Europees milieuplatform winkeliers van start
De detailhandel is vandaag een nieuw Europees initiatief gestart om
milieubesparende maatregelen te stimuleren. Onder de naam Retailers'
Environmental Action Programme (REAP) is een platform gelanceerd waarop
retailers `best practices' uitwisselen.
De `best practices' liggen op het terrein van het aanbieden van milieuvriendelijke
producten en op het vlak van milieubesparende maatregelen binnen de winkelbedrijven
zelf.
REAP is in nauw overleg met de Europese Commissie ontwikkeld door de Europese
winkelierkoepel EuroCommerce en de European Retail Round Table. Bedrijven en
associaties die deelnemen aan REAP verplichten zich om jaarlijks over de voortgang van
hun acties te rapporteren. Hiervan wordt verslag gedaan op een publiekelijk toegankelijke
website.
Verder vindt er vier maal per jaar overleg plaats tussen de deelnemers en de Europese
Commissie. Voor het eerste jaar zijn daarbij onder meer als thema's voorzien: labels en
andere informatie voor consumenten, de milieuprestaties van winkels en de producten
hout en vis.
Eurocommissaris voor milieu, Stavros Dimas, verwelkomde vanmorgen het initiatief:
`Winkelbedrijven kunnen een majeure bijdrage leveren aan het realiseren van meer
duurzame patronen van consumptie en productie, door de producten die zij in de winkel
aanbieden en waarvoor ze reclame maken.'
Patricia Hoogstraaten, bestuurslid van EuroCommerce en van Platform Detailhandel
Nederland, stelde vanmorgen veel van het initiatief te verwachten: `Er zijn in de
detailhandel veel innovatieve voorbeelden van winkeliers die met nieuwe koel- en
verlichtingsystemen enorme efficiency in energieverbruik bereiken. Het is goed voor het
imago van de detailhandel als dergelijke praktijken via het Retailers' Environmental Action
Programme meer gezicht en aandacht krijgen.'
Meer informatie over REAP is te vinden op:
http://ec.europa.eu/environment/eussd/escp_en.htm
Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale
Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform
vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland. Het gaat om 110.000 winkelbedrijven die
met 770.000 werknemers circa 85 mrd euro per jaar omzetten. Daarmee is de
detailhandel de grootste bedrijfstak in Nederland.