Ingezonden persbericht


PERSBERICHT
Brussel, 3 maart 2009

Europees milieuplatform winkeliers van start

De detailhandel is vandaag een nieuw Europees initiatief gestart om milieubesparende maatregelen te stimuleren. Onder de naam Retailers' Environmental Action Programme (REAP) is een platform gelanceerd waarop retailers `best practices' uitwisselen.

De `best practices' liggen op het terrein van het aanbieden van milieuvriendelijke producten en op het vlak van milieubesparende maatregelen binnen de winkelbedrijven zelf.

REAP is in nauw overleg met de Europese Commissie ontwikkeld door de Europese winkelierkoepel EuroCommerce en de European Retail Round Table. Bedrijven en associaties die deelnemen aan REAP verplichten zich om jaarlijks over de voortgang van hun acties te rapporteren. Hiervan wordt verslag gedaan op een publiekelijk toegankelijke website.

Verder vindt er vier maal per jaar overleg plaats tussen de deelnemers en de Europese Commissie. Voor het eerste jaar zijn daarbij onder meer als thema's voorzien: labels en andere informatie voor consumenten, de milieuprestaties van winkels en de producten hout en vis.

Eurocommissaris voor milieu, Stavros Dimas, verwelkomde vanmorgen het initiatief: `Winkelbedrijven kunnen een majeure bijdrage leveren aan het realiseren van meer duurzame patronen van consumptie en productie, door de producten die zij in de winkel aanbieden en waarvoor ze reclame maken.'

Patricia Hoogstraaten, bestuurslid van EuroCommerce en van Platform Detailhandel Nederland, stelde vanmorgen veel van het initiatief te verwachten: `Er zijn in de detailhandel veel innovatieve voorbeelden van winkeliers die met nieuwe koel- en verlichtingsystemen enorme efficiency in energieverbruik bereiken. Het is goed voor het imago van de detailhandel als dergelijke praktijken via het Retailers' Environmental Action Programme meer gezicht en aandacht krijgen.'

Meer informatie over REAP is te vinden op:
http://ec.europa.eu/environment/eussd/escp_en.htm

Het Platform Detailhandel Nederland is het samenwerkingsverband van de Nationale Winkelraad van MKB-Nederland en de Raad Nederlandse Detailhandel (RND). Het Platform vertegenwoordigt alle winkeliers van Nederland. Het gaat om 110.000 winkelbedrijven die met 770.000 werknemers circa 85 mrd euro per jaar omzetten. Daarmee is de detailhandel de grootste bedrijfstak in Nederland.