Minder impulsief kopen

Amsterdam, 03 maart 2009

Met meer artikelen thuiskomen dan van te voren de bedoeling was. Dat overkomt vrijwel iedereen wel eens. Toch doen consumenten nu minder vaak impulsaankopen dan ruim een jaar geleden.

Thuiskomen met spullen waarvan het vooraf niet de bedoeling was ze te kopen. Zulke ongeplande aankopen doet ruim driekwart 77%van de van de 74.300 respondenten op de ING Vraag van vandaag wel eens. Deze impulsaankopen komen bij 14% van de ondervraagden vaak voor. Het overkomt 63% soms en ruim een vijfde (21%) van de respondenten gebeurt dit nooit.

Kopen in een opwelling
Niet alle producten lenen zich voor een spontane aankoop. Een impulsaankoop in de vorm van een extra keuken bij de keukenspeciaalzaak zal vrijwel niemand overkomen. Ook zullen weinig consumenten ineens met vijf liter yoghurt thuiskomen in plaats van twee. Meer verleidelijke producten zoals een rolletje snoep, een tijdschrift of een dvd nemen consumenten gemakkelijker zomaar even extra mee. Ook schoenen en gereedschap worden weleens in een opwelling gekocht.

Verleiding beter weerstaan
Winkeliers is er veel aan gelegen om consumenten te verleiden iets extra's mee te nemen. Uw supermarkt verandert regelmatig de schappen om de klanten langer binnen te houden en vlakbij de kassa staat steevast de meest verleidelijke waar uitgestald. Toch lijken consumenten op dit moment wat sterker in hun schoenen te staan dan ruim een jaar geleden. Toen gaf nog meer dan 80% aan soms voor de bijl te gaan. Nu er een andere economische wind waait, kunnen consumenten de verleiding kennelijk iets beter weerstaan.

© 2009 ING Economisch Bureau