nummer 26 / Ede, 3 maart 2009
Uitkomsten benchmark 2008
Ede scoort hoog met snelle levertijden
De levertijden van producten als rijbewijs en paspoort zijn binnen de
gemeente Ede beduidend sneller dan in andere gemeenten. Dit blijkt uit
een vergelijkend onderzoek (benchmark) waarin ruim 90 gemeenten met
elkaar zijn vergeleken op het gebied van publiekszaken. Het onderzoek
is vorig jaar uitgevoerd door TNS/NIPO.
De benchmark heeft tot doel om inzicht te krijgen in de kwaliteit van
de publieke dienstverlening in Ede, zowel in vergelijking met andere
deelnemende gemeenten als in ervaring en beleving van de klanten
(inwoners). Het onderzoek is gebaseerd op gegevens die de gemeenten
aanleveren en op klanttevredenheidsonderzoeken.
Onderzoeksgebieden
De volgende onderdelen zijn onderzocht: bereikbaarheid,
beschikbaarheid, informatievoorziening, wachttijden, levertijden,
tarieven, bejegening van klanten en betrouwbaarheid. De uitkomsten van
de onderzoeken zijn vergeleken met andere gemeenten. De gemeente Ede
kreeg als gemiddeld eindcijfer van de klanten een 7,6. Hetzelfde
cijfer kregen vergelijkbare gemeenten van hun klanten.
Levertijden
De gemeente Ede scoort wel beduidend hoger dan andere gemeenten op het
onderdeel levertijden. Producten als rijbewijs, paspoort, lichte
bouwvergunning en bijzondere bijstand levert Ede sneller dan andere
gemeenten. Het gemiddelde percentage op dit onderdeel scoorde Ede 82,4
% tegenover 59,1 % van gemeenten van vergelijkbare omvang.
Bereikbaarheid
De publieksdiensten in Ede zijn gemiddeld minder lang open dan bij
andere gemeenten. De gemeente werkt binnen het programma Publieke
Dienstverlening aan verruiming van de openingstijden. Ook wordt het
mogelijk om een afspraak te maken. Op 15 mei start de gemeente met een
proef van ruimere openingstijden van Burgerzaken.
---
Gemeente Ede