Gemeente Ede

nummer 31 / Ede, 3 maart 2009

Werkbedrijf stelt klant centraal
Werkzoekende krijgt één aanspreekpunt

Wie op zoek is naar werk in de gemeente Ede of Wageningen, krijgt vanaf nu te maken met één vaste contactpersoon bij het Werkplaza.

Iedereen uit Wageningen die op zoek is naar werk, kan nu al terecht op Werkplaza Ede-Wageningen in Ede. Daar hangen vacatures uit de regio, kan een adviesgesprek plaatsvinden met de onafhankelijk arbeidsadviseur en/of kan de klant een uitkering aanvragen. Werkplaza wil de klant echter nog meer centraal gaan stellen. De gemeenten Ede en Wageningen hebben daarom een dienstverleningconcept vastgesteld. Dit betekent dat bij alle activiteiten de klant en zijn of haar zoektocht naar werk centraal staat. Als het dienstverleningsconcept volledig is doorgevoerd, krijgt elke klant in principe een vaste contactpersoon. Ongeacht of hij gaandeweg het proces van een WW- naar een bijstandsuitkering overgaat, of dat hij verhuist van Ede naar Wageningen of andersom: de klant houdt zijn contactpersoon die hem begeleidt en ondersteunt bij zijn weg naar de arbeidsmarkt.

In Werkplaza Ede-Wageningen werken de gemeenten Ede en Wageningen samen met de nieuwe organisatie UWV Werkbedrijf (voorheen UWV en CWI). Wageningen, Ede en UWV Werkbedrijf hebben een gezamenlijk ideaal: zo veel mogelijk werkzoekenden aan een baan helpen. Voor wie dat nog niet mogelijk is, worden re-integratievoorzieningen ingezet. De organisaties kunnen hierbij gebruik maken van elkaars voorzieningen.

Wethouder Kremers is enthousiast over het nieuwe dienstverleningsconcept. "Ik vind het belangrijk dat iedereen meedoet aan de samenleving", vertelt hij, "en werk is de beste manier om mee te doen. Een vaste contactpersoon geeft mensen houvast bij het zoeken naar werk en zal zeker helpen om mensen snel op de juiste plek te krijgen".

---