Gemeente Utrecht

Vragen van de heer drs. C.A. Geldof en mevr. G.A. Oskam (ingekomen 20 januari 2009 en antwoorden van het college verzonden op 3 maart 2009)

Het AD/UN van maandag 19 januari 2009 meldt dat er op woonwagenkampen nog steeds problemen zijn en dat 'het gezag geen vuist maakt' bij de aanpak van problemen. Een triest beeld wordt geschetst dat het op sommige kampen nog net geen vrijstaat is, met overlast en criminaliteit als gevolg. Bij drie bewoners die betrapt zijn op huisteelt van hennep, wordt niet overgegaan tot ontruiming, terwijl de rechter wel heeft geoordeeld dat dat moet. Instanties lijken langs elkaar heen te werken, met als resultaat dat de rechtsstaat het nakijken heeft. Eind 2007 heeft de VVD schriftelijke vragen gesteld over de aanpak van woonwagenbewoners die betrapt zijn op illegale teelt van hennep. Het college gaf als antwoord: 'Wanneer een hennepkwekerij wordt aangetroffen in een huurhuis of bij een huurwoonwagen en er is bewijs dat de huurder de overtreder is, dan wordt de huuroverkomst beëindigd.' Getuige het artikel in AD/UN lijkt het tegendeel waar in het geval van woonwagenbewoners. De gemeente en Portaal lijken te steggelen over de vraag wie moet opdraaien voor het laten wegslepen van de woonwagens, met als resultaat dat de uitspraak van de rechter niet wordt uitgevoerd. De VVD vindt het noodzakelijk dat de regels streng worden gehandhaafd, volgens de afspraken in het convenant 'Aanpak thuisteelt hennep'. Dit lik-op-stuk beleid is een belangrijk afschrikmiddel voor aspirant-kwekers.

Het voorgaande geeft de VVD aanleiding tot de volgende vragen aan het college.


1. Kent u de inhoud van het artikel van AD/UN van 19 januari 2009?

Ja.


2. Klopt het dat drie woonwagenbewoners die betrapt zijn op de illegale teelt van hennep, niet zijn verwijderd van hun standplaats, in weerwil van de uitspraak van de rechter? Zo ja, hoe komt dat en wanneer wordt wel doorgepakt?

Voor de drie gevallen is een gerechtelijke uitspraak dat tot ontruiming overgegaan mag worden. Inmiddels is één eigenaar vrijwillig vertrokken, de andere twee zaken zijn nog aanhangig inzake hoger beroep.

Op dit moment betreft het nog twee koopwoonwagens op gepachte grond. Het is geen vastgestelde beleidslijn om bij koopwoningen op erfpachtgrond standaard de erfpacht te beëindigen. Hetzelfde uitgangspunt hanteren we bij koopwoonwagens op gepachte grond. Opzeggen van de erfpacht betekent in de praktijk afbraak van de woonwagen. Bij het opstellen van het hennepconvenant is overwogen dat dit een te forse sanctie is. In de afweging is ook meegenomen dat henneptelers in een koopsituatie schade toebrengen aan hun eigen zaken; huurders vernielen eigendom van anderen. Overigens is met aan het convenant deelnemende partijen besproken dat in geval van recidive wel degelijk gebruik kan worden gemaakt van bepalingen in erfpacht om tot beëindiging te komen. Deze recidive heeft zich echter nog niet voorgedaan.

Vanzelfsprekend worden bij koopwoningen en koopwoonwagens direct wel de andere maatregelen toegepast. Dat zijn: een dagvaarding, een eis tot winstontneming, een (taak)straf, een belastingaanslag, een eventuele terugvordering van ten onrechte verstrekte uitkeringen en een terugvordering van een eventuele diefstal van stroom.


3. Hoe moeten wij de berichtgeving rijmen met uw eerdere antwoord, zoals hierboven geciteerd?

De beantwoording van de schriftelijke vragen van november 2007 is correct. Toen betrof het huurwoonwagens, in dit geval betreft het koopwoonwagens.


4. Kunt u garanderen dat de afspraken in het convenant 'Aanpak thuisteelt hennep' onverkort worden uitgevoerd, ongeacht de vraag of illegale teelt van hennep gebeurt in gewone woningen of woonwagens? Zo nee, waarom niet?

Ja, er is geen sprake van ongelijke behandeling.

AD/UN belicht ook dat het bestrijden van overlast op woonwagenkampen permanente inzet vraagt, met de regie in handen van één persoon. Die moet er ook voor zorgen dat de vele instanties niet langs elkaar heen werken en zich niet achter elkaar kunnen verschuilen. Bovendien zouden de problemen terugkeren, zodra de teugels op probleemwoonwagenkampen worden gevierd, aldus een voormalig manager beheer overlast van welzijnsorganisatie Portes.


5. Is bij woonwagenkampen waarbij overlast- en criminaliteitsproblemen spelen, sprake van een permanente inzet zoals hiervoor bedoeld? Zo nee, waarom niet?

Er zijn 34 woonwagenlocaties in de stad, met 133 erfpachtstandplaatsen en 5 koopstandplaatsen. Op één woonwagenlocatie wordt de bestrijding van overlast en het beheer van de standplaats gecoördineerd door een speciaal daarvoor aangestelde manager van de wijkwelzijnsorganisatie Portes.


6. Bent u bereid een dergelijke aanpak voor meer woonwagenkampen waar problemen zijn in te zetten? Zo nee, waarom niet?

Ja, indien de aard en omvang van de problematiek daartoe aanleiding geeft. Behalve voor de in antwoord 5 bedoelde locatie is een gecoördineerde aanpak op dit moment niet nodig.


7. Bent u bereid om daarbij het principe van 'één optredende overheid' te hanteren? Dat principe gaat uit van een nauwe samenwerking van onder meer alle gemeentelijke diensten om een probleem aan te pakken. Niet in de laatste plaats is hierin een belangrijke rol weggelegd voor de sociale recherche.

Ja, daarbij wordt gedacht aan een vergelijkbare aanpak als door de manager beheer overlast van wijkwelzijnsorganisatie Portes is uitgevoerd.


8. Waarom is er niet opgetreden tegen illegale afvaldump, terwijl dat elders in de stad (o.a. Amsterdamsestraatweg) wel gebeurt?

Het betreft hier de locatie op de Paddestoelenlaan in Vleuten. Bij de aanpak van een aantal feiten op deze locatie, waarmee in het najaar van 2008 al een aanvang is gemaakt, zijn meerdere afdelingen betrokken. handhaven per afdeling is niet wenselijk. Er is dan ook besloten tot een gecoördineerde aanpak. Na verwachting komt deze gecoördineerde aanpak komende maand tot uitvoering, vermoedelijk betreft het hier niet illegale afvaldump, maar illegale opslag voortkomend uit handel in oud ijzer.


9. Welke rol spelen de wijkwelzijnsorganisaties in de aanpak van problemen bij woonwagenkampen en hoe effectief is die aanpak? Welke gegevens heeft u daarover?

De gemeente kent het project Woonoverlast. Dit wordt door wijkwelzijnsorganisatie Portes gecoördineerd. Er zijn tot op heden twee woonwagenlocaties voor dit project aangemeld: één is naar tevredenheid van alle partijen binnen enkele maanden opgelost, de ander vergt een intensievere aanpak door de manager beheer overlast van Portes en loopt nog.

---- --