Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Ede, 4 maart 2009

'Alléén via iDEAL taart of bloemen verkopen is illegaal'

Thuiswinkel.org: Burgerlijk Wetboek brengt webwinkeliers in onmogelijke situaties

Webwinkels die online bloemen of een taart op maat verkopen en consumenten alleen volledig laten vooruitbetalen via iDEAL handelen in strijd met het Burgerlijk Wetboek. Hier is in 1992 vastgelegd dat een webwinkel maximaal 50% van het te betalen transactiebedrag vooraf mag vragen. Webwinkeliers die alléén iDEAL, dat is gebaseerd op 100% vooruitbetalen, aanbieden als betaalwijze overtreden dus de wet. Thuiswinkel.org pleit in haar position paper 'online betalen' 2009 dan ook voor een wetswijziging die consumenten het recht geeft 100% vooruit te betalen.

Thuiswinkel.org heeft met de Consumentenbond afgesproken dat het aanbieden van 100% vooruitbetalen wel mag, mits de consument ook kan kiezen voor een betaalmethodiek die maximaal 50% vooruitbetaling vraagt, zoals het betalen onder rembours, via acceptgiro of via creditcard. In de praktijk leidt deze wettelijke bepaling, opgesteld toen het internettijdperk nog moest beginnen, namelijk tot onmogelijke situaties voor webwinkeliers. Degene die bijvoorbeeld een bos bloemen of een taart online koopt voor een andere ontvanger zal 100% moeten aanbetalen, de kracht van deze service is tenslotte dat de ontvanger niets betaalt. Duidelijkheid is gewenst, zo pleit Thuiswinkel.org in haar position paper.

Naast deze aanbeveling benadrukt de belangenvereniging in haar position paper ook nog eens het belang van een gezamenlijke aanpak van internetfraude. Dit probleem blijft groeien en vindt op diverse manieren plaats, bijvoorbeeld via gestolen creditcardgegevens, stornering van incasso's of verkeerde en 'zoekgeraakte' leveringen. Thuiswinkeliers en financiële instellingen treffen zelf maatregelen, maar een gezamenlijke aanpak van fraudepreventie en - bestrijding door alle belanghebbenden (thuiswinkeliers, financiële instellingen, justitie, externe dienstverleners) kan veel doeltreffender zijn. Een eerste podium voor dit onderwerp is het Online Betaal Congres dat morgen 5 maart in Utrecht plaatsvindt (Online Betaal Congres) en waar het nieuwe position paper van Thuiswinkel.org wordt gepresenteerd.

Een derde aanbeveling van het position paper is de komst van een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDEAL. Voor thuiswinkeliers is deze standaard in twee jaar tijd uitgegroeid tot verreweg het belangrijkste Nederlandse betaalmiddel. Helaas is iDEAL niet altijd volledig beschikbaar, wat bijvoorbeeld leidde tot vele gemiste orders voor webwinkeliers gedurende twee dagen in het najaar van 2008 toen de connectie tussen twee van de deelnemende banken niet werkte. Voor een dergelijke bedrijfskritische dienst is dit onacceptabel, vindt Thuiswinkel.org. De belangenvereniging wil dan ook dat er zo spoedig mogelijk een Meldpunt Onbeschikbaarheid iDEAL komt, dat 24/7 bereikbaar is.

Het position paper 2009 van Thuiswinkel.org wordt gepresenteerd tijdens het Online Betaal Congres in het Beatrixgebouw te Utrecht. De volledige inhoud van het position paper is te downloaden via de website van Thuiswinkel.org.

EINDE PERSBERICHT

()

THUISWINKEL.ORG

De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org is als belangenorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post) verkopen aan consumenten.

Alle leden van Thuiswinkel.org onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de Algemene Voorwaarden Thuiswinkel, zoals in oktober 2008 overeengekomen met de Consumentenbond, onder auspiciën van de Sociaal Economische Raad (SER). In de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg wordt verwezen naar relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

De vereniging telt inmiddels meer dan 1.000 leden, fungeert als spreekbuis voor haar leden en streeft ernaar de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg

De gedragsregels van Thuiswinkel.org zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg.

()

Noot voor de redactie/