Cap Gemini Nederland



Utrecht, 4 maart 2009

Crisis overheerst supply chain agenda in 2009
Duurzaamheid blijft een belangrijk thema

De financiële crisis staat met stip op één als de meest bepalende factor voor de supply chain agenda in 2009. Ruim 65 procent van de ondervraagde managers die zich met logistiek bezighouden, zegt dat hun strategie en operatie wordt bepaald door de crisis. Dit blijkt uit een internationaal onderzoek van Capgemini Consulting bij 300 bedrijven naar de thema's die dit jaar de supply chain agenda bepalen. Het onderzoek geeft de belangrijkste factoren weer die de supply chain agenda voor 2009 bepalen en laat zien in welke mate de economische crisis de agenda van 2009 heeft beïnvloed. Opvallend is verder dat het thema duurzaamheid door 34 procent van de managers wordt genoemd.

Het aantal geplande projecten is niet verminderd, maar er is wel een verschuiving zichtbaar. Strategische projecten met grote investeringen zijn de afgelopen maanden van de agenda van de supply chain manager verdwenen. Projecten die op korte termijn kosten besparen, zoals voorraadreductieprogramma's en het afsluiten van contracten met nieuwe of bestaande logistieke partners, zijn juist in populariteit toegenomen. Hieruit kan de conclusie worden getrokken dat de structurele ontwikkeling van de supply chain goeddeels op een lager pitje is gezet ten gunste van kortlopende projecten met een focus op 'quick wins'.

De belangrijkste conclusies in het kort:

* Focus van supply chain managers verschuift naar projecten met een korte terugverdientijd;
* Projecten in 2009 dragen weinig bij aan de lange termijn doelstellingen;
* Nieuwe IT-investeringen worden uitgesteld;
* Duurzaamheid blijft een belangrijk thema;
* Toegenomen aandacht voor inkoop van logistieke diensten.

Indien u een meer gedetailleerde rapportage van de onderzoeksresultaten wilt ontvangen, kunt u een e-mail sturen naar: Hugo Haarman (hugo.haarman@capgemini.com) of Erwin den Exter (Erwin.den.exter@capgemini.com).

EINDE BERICHT

Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business Experience(TM) - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore(TM), met als doel de juiste balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30 landen en heeft wereldwijd meer dan 92.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.