Universiteit Maastricht


Trefwoorden: Medisch onderwijs, simulatiepatiënten
Promotie mw.drs. Lonneke Bokken
in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.
Promotores: prof.dr. C.P.M. van der Vleuten; Prof.dr. A.J.J.A. Scherpbier; co-promotor: dr. J. Rethans
Titel: "Innovative use of simulated patients for Educational purposes".

Woensdag 4 maart 2009, 16.00 uur

Simulatiepatiënten, gedefinieerd als "normale personen die getraind zijn symptomen van echte patiënten te presenteren", worden veel toegepast in de opleiding tot arts. Belangrijke voordelen van simulatiepatiënten in het medisch onderwijs zoals het geven van feedback aan studenten, het gebruik van adolescenten als simulatiepatiënten en langdurige simulatiepatiënt contacten voor het oefenen van chronische zorg, werden geëvalueerd. Een belangrijk nadeel was dat een groot aantal simulatiepatiënten klachten als bijvoorbeeld vermoeidheid ervaart door het spelen van rollen. Ook werden de voor- en nadelen van simulatiepatiënten ten opzichte van echte patiënten onderzocht. Studenten vonden contacten met echte patiënten leerzamer en authentieker. Simulatiepatiënten hebben echter specifieke sterktes zoals het kunnen geven van feedback en het onderwijzen van communicatievaardigheden

De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.