Trefwoorden: Medisch onderwijs, simulatiepatiënten
Promotie mw.drs. Lonneke Bokken
in de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences.
Promotores: prof.dr. C.P.M. van der Vleuten; Prof.dr. A.J.J.A.
Scherpbier; co-promotor: dr. J. Rethans
Titel: "Innovative use of simulated patients for Educational
purposes".
Woensdag 4 maart 2009, 16.00 uur
Simulatiepatiënten, gedefinieerd als "normale personen die getraind
zijn symptomen van echte patiënten te presenteren", worden veel
toegepast in de opleiding tot arts. Belangrijke voordelen van
simulatiepatiënten in het medisch onderwijs zoals het geven van
feedback aan studenten, het gebruik van adolescenten als
simulatiepatiënten en langdurige simulatiepatiënt contacten voor het
oefenen van chronische zorg, werden geëvalueerd. Een belangrijk nadeel
was dat een groot aantal simulatiepatiënten klachten als bijvoorbeeld
vermoeidheid ervaart door het spelen van rollen. Ook werden de voor-
en nadelen van simulatiepatiënten ten opzichte van echte patiënten
onderzocht. Studenten vonden contacten met echte patiënten leerzamer
en authentieker. Simulatiepatiënten hebben echter specifieke sterktes
zoals het kunnen geven van feedback en het onderwijzen van
communicatievaardigheden
De academische zittingen van de Universiteit Maastricht vinden plaats
in de Aula, Minderbroedersberg 4-6.