Partij voor de Vrijheid (PVV)

Inbreng wijziging van de Werkloosheidswet

woensdag 04 maart 2009

Inbreng Teun van Dijck tijdens de plenaire behandeling van de wijziging van de Werkloosheidswet in verband met het vergroten van kansen op werk voor langdurig werklozen (31767)

Eerste termijn
Vandaag bespreken we 2 wijzigingen van de werkeloosheidswet. Op de 1e plaats moet UWV langdurige werkelozen concrete banen aan gaan bieden die met de verruiming van het begrip passende arbeid belemmeringen voor werkhervatting moeten wegnemen. De 2e wijziging betreft de invoering van de inkomstenverrekening, waardoor de WW- gerechtigde er niet in inkomsten op achteruit gaat.

Deze wetswijziging is echter opgesteld ten tijde van een krappe arbeidsmarkt met veel vacatures en weinig werkelozen, met als belangrijkste doel de activerende werking van de WW te versterken. Maar door de economische crisis veranderen de tijden in rap tempo. De PVV vraagt zich af het doel van deze wet niet is achterhaald.

Het CPB voorspelt dat de werkeloosheid de komende tijd zal oplopen tot maar liefst 675.000 in 2010 (8,75% vd beroepsbevolking), terwijl het aantal vacatures daalt (van 250.000 naar 200.000). Hoe denkt de minister deze werkelozen een passend arbeidsaanbod te doen, bij een teruglopend aantal vacatures? Hoe gaat de minister ervoor zorgen dat bedrijven langdurig werkelozen in dienst gaan nemen boven mensen die kort of nog niet werkeloos zijn?

Ook maakt de PVV zich zorgen over de verdringing op de arbeidsmarkt als hoogopgeleide langdurig werkelozen ook de banen voor lager geschoold personeel moeten accepteren. Kiest een werkgever dan niet sneller voor een beter opgeleid iemand die 1 jaar of langer werkeloos is, dan voor een lager opgeleide die nog maar kort werkeloos is. Dit ook met de mogelijkheid tot het verkrijgen van loonkostensubsidie. Hoe denkt de minister deze verdringing tegen te gaan in een markt met massawerkeloosheid en weinig vacatures?

De PVV is ook blij met de ingebouwde inkomstenbescherming voor langdurig werkelozen doordat verrekening niet meer plaatsvindt op basis van arbeidsuren, maar op basis van inkomen. Op deze manier gaat iedereen er op vooruit! De PVV vraagt zich wel af of deze methodiek van compensatie niet een reden kan zijn voor WW- gerechtigden om bewust pas na 52 weken een minder betaalde baan te accepteren (vertragingseffect) in plaats van gelijk.

De PVV vraagt zich verder af hoe het sanctieregime in de praktijk wordt vormgegeven. Wie bepaalt of een baan passend is en wanneer wordt iemand op zijn WW uitkering gekort en hoeveel? Wanneer iemand gedwongen wordt een baan te accepteren, kan hij / zij deze baan zeer ongemotiveerd uitvoeren, waardoor hij/zij weer binnen 1 maand op straat staat. Wordt zo iemand dan gekort? Hoe is te bewijzen dat het ontslag is verleend door gebrek aan motivatie of anderszins. Of als iemand ongemotiveerd overkomt in een sollicitatiegesprek en dus niet wordt aangenomen. Wordt zo iemand gekort?

Het wetsvoorstel laat dit helemaal open en de PVV vraagt zich af of het sanctieregime in de praktijk wel uitvoerbaar is als hier geen strikte heldere criteria aan verbonden zijn?

In de Memorie van Toelichting staat te lezen dat het kabinet over de handhaving van het sanctieregime nog afspraken gaat maken met het UWV. Kan de minister dit toelichten en specificeren?

Tenslotte vraagt de PVV zich af wanneer een weigering wel of niet wordt gehonoreerd. In de nota van wijziging heeft de minister het mogelijk gemaakt om een sanctie op te leggen indien een WW gerechtigde weigert het werk op een andere locatie of bij een andere werkgever voort te zetten. Maar wat betekent dit voor de reisafstand van een werkzoekende. Als die andere locatie aan de andere kant van het land is, wordt de werkzoekende dan ook gedwongen om te verhuizen. Gaarne een toelichting welke weigeringgronden voor dit wetsvoorstel acceptabel zijn en welke niet?

Tweede termijn
De PVV vindt het een goede regeling, met name om langdurig werkelozen te activeren om weer aan de slag te gaan met behoud van de WW-uitkering. Niemand is gebaat bij thuiszitten!

De PVV heeft nog wel een aantal vragen die in de eerste termijn zijn blijven liggen. Kan de minister nog ingaan op de verdringing op de arbeidsmarkt als gevolg van dit wetsvoorstel? In hoeverre kan een WW gerechtigde worden gedwongen om te verhuizen of een zeer grote reisafstand te accepteren als gevolg van de nota van wijziging? Wanneer wordt iemand gekort op zijn uitkering en valt deze persoon dan automatisch in de WWB? De minister stelt dat slechts 30% van de groep die niet uit zichzelf een baan vindt na 52 weken, direct bemiddelbaar is. De andere 70% moet eerst een re-integratietraject doorlopen. Maar ik kan er toch van uitgaan dat deze groep niet direct bemiddelbaren toch allang in het 1e jaar een re-integratietraject aangeboden krijgen en toch niet pas na 52 weken?

Gaarne een reactie.