Dit jaar 100.000 extra werklozen

Amsterdam, 04 maart 2009

Het pessimisme over de arbeidsmarkt bereikt een record: vier op de vijf respondenten is negatief. De stijging van de werkloosheid is tot nu toe beperkt, maar er komen dit jaar 100.000 werklozen bij.

Minder impulsief kopen

Optimisten over de arbeidsmarkt moeten met een lampje gezocht worden. Dat blijkt uit de ING Vraag van vandaag. Van de 47.800 gepeilde bezoekers op dinsdag vindt slechts 5% dat de arbeidsmarkt de laatste drie maanden verbeterd is voor werknemers. Een op de zeven (14%) respondenten ziet geen verandering. De overgrote meerderheid denkt er anders over. Vier op de vijf (81%) respondenten vindt dat werknemers de laatste drie maanden in een minder goede situatie terecht zijn gekomen. Dat heeft waarschijnlijk alles te maken met het slechte economische nieuws van de afgelopen tijd.

Stemming daalt

De stemming over de arbeidsmarkt was ook in de voorgaande maanden negatief, maar is verder gedaald tot een recorddiepte. Sinds het begin van dit onderzoek in 2007 hadden de pessimisten niet eerder zo een ruime overhand op de optimisten. Dat lijkt vreemd als we kijken naar de stand van de werkloosheid. Deze is weliswaar licht opgelopen maar staat met een percentage van 3,9% nog altijd dicht bij het laagste punt in bijna zeven jaar. Toch is het pessimisme niet ongerechtvaardigd. Het ING Economisch Bureau verwacht dat door de economische recessie de werkloosheid dit jaar gemiddeld op 5,5% zal uitkomen. Dat betekent dat er in 2009 gemiddeld ruim 100.000 meer werklozen zullen zijn dan vorig jaar.

Geen tijdelijke kracht

Uitzendbureaus zijn als een barometer voor de arbeidsmarkt. Als de economie aantrekt dan nemen bedrijven eerst tijdelijke krachten aan, voordat zij hun vaste personeelsbestand uitbreiden. Nu is het andersom. Het gaat economisch minder en van uitzendkrachten wordt dan als eerste afscheid genomen. In de eerste vier weken van 2009 zakte het aantal uitzenduren met eenvijfde in ten opzichte van vorig jaar. Helaas zal het daar niet bij blijven. Een slechtere uitzendmarkt is doorgaans een voorbode voor een oplopende werkloosheid.

© 2009 ING Economisch Bureau