Gemeente Helden

Recreatie en toerisme sector wil smoel geven aan Noord-Limburg

Ondernemers in recreatie en toerisme gaan samenwerken in lokale platforms. Samen willen ze méér bekendheid geven aan de recreatie en toerisme-mogelijkheden in Noord-Limburg. Dit is bekendgemaakt in attractiepark Toverland waar de strategische visie en agenda werden gepresenteerd. De voorzitter van de Regio Venlo de heer drs. Hubert Bruls nam die in ontvangst.

Aanbeveling is om op regioniveau een publiek/privaat platform samen te stellen, dat - over alle sectoren heen - regie gaat voeren over de regiopromotie en de kwaliteit van leven in Noord-Limburg uitdraagt en verder gaat versterken. Smoel geven aan Noord-Limburg is nodig. Vier van de tien Nederlanders zeggen graag op vakantie te gaan in Limburg. Bijna altijd denkt men daarbij aan Zuid-Limburg. Meer dan de helft van de Nederlanders heeft geen enkel beeld bij Noord-Limburg. Er zijn maar twee attracties die écht bekend zijn: Kasteeltuinen Arcen en Attractiepark Toverland. Echter, het aanbod in de regio zelf en binnen
1 uur rijden is zeer compleet. Door samenwerking willen de ondernemers betere kwaliteit bieden en daarmee de eigen inwoners, recreanten en toeristen beter boeien en binden.

Voorzitter Leon Litjens van de Stichting Promotie Noord-Limburg: De visie heeft drie sporen: verbeteren van het product, verbeteren van de samenwerking en vergroten van de bekendheid. Recreatie en toerisme is één van de vier pijlers onder de regionale economie, dit naast maakindustrie, agri-business en logistiek. De mogelijkheden van onze sector zijn elangrijk om de economische ambities van Noord-Limburg te realiseren. De kwaliteit van leven die inwoners en bezoekers ervaren hangt nauw samen met natuur, cultuur, ontspannings- en recreatiemogelijkheden. Als we als sector beter samenwerken, kunnen we inwoners en bezoekers nog beter boeien en binden. Zó stimuleren we de andere economische pijlers in de regio. Dat gaan we doen via lokale toeristische platforms en een compacte regio-organisatie die werkt aan vier beeldbepalende programmas.

De vier beeldbepalende programmas zijn: de uitvoering van een business development plan, het initiatief van een Gastvrijheidsacademie op de kennis te vergroten en gastvrijheid te verbeteren, een plan om optimaal te profiteren van de Floriade en beter profileren van de recreatieve en toeristische mogelijkheden. Verbeteren van de toeristische informatievoorziening is het eerste actiepunt dat meteen zal worden aangepakt.

Voor meer in formatie: Neem contact op met voorzitter Stichting Promotie Noord-Limburg ing. Leon Litjens, telefoon +31(0)77-477 97 77, e-mail l.litjens@horst.nl

18-2-2009 15:54