Digital News Affairs: tweede editie van de platformoverschrijdende conferentie over digitale media in Brussel - 4 en 5/03/09

19/02/2009 15:53

Digital News Affairs

DIGITAL NEWS AFFAIRS 2009 (DNA2009) brengt top van Europese en Amerikaanse (digitale) media- en nieuwsbedrijven naar Brussel voor een tweedaagse conferentie, die wordt geopend door Vlaams Minister-president Kris Peeters.

4 en 5 maart 2009 te Brussel

www.dna2009.com

Digital News Affairs 2009 is de tweede editie van de platformoverschrijdende conferentie over digitale media in Brussel. Na een uitverkochte eerste editie, wil DNA2009 met sprekers van o.m. BBC, Facebook, Google, Microsoft, MSN, OgilvyOne, De Standaard, WAZ Media, Die Zeit, NOS, Nu.nl, NRK, Al Jazeera, Sky News, De Telegraaf, Livestation, nu.nl, Russia Today, Wired, - opnieuw àlle belangrijke vertegenwoordigers van gevestigde, nieuwe en vernieuwende bedrijven uit binnen- en buitenland naar Brussel brengen om te discussiëren, visies uit te wisselen en bij te leren over de toekomst van de digitale media.

Kris Peeters, Minister-president van de Vlaamse regering en Vlaams minister van Media, zal de conferentie openen. Hoofdredacteur van De Standaard, Peter Vandermeersch, is een van de keynote speakers op het programma.

De twee hoofdthema's, die in het programma op verschillende manieren aan bod komen, zijn de voortdurende digitale (r)evolutie en de heersende economische crisis.

Met presentaties die variëren van spitstechnologische vernieuwingen tot budgetvriendelijke manieren om snel kwalitatief nieuws te maken voor verschillende doelgroepen, richt DNA2009 zich tot elke professional uit de mediawereld, zowel de consultant die nieuwe technologieën implementeert in een wereldwijd mediabedrijf als de eenmanszaak die een regionaal nieuwsplatform beheert.

Een greep uit de agenda:

- Zowel de Franse president Nicholas Sarkozy als zijn Amerikaanse ambtgenoot Barack Obama hebben alle troeven van het internet uitgespeeld in hun verkiezingscampagne. Het internet werd hun directe lijn met het publiek, ten nadele van de conventionele mediakanalen. DNA2009 nodigt de mensen uit die hieraan hebben meegewerkt.

- Via allerhande digitale kanalen plant informatie zich haast zelf voort. Veel websites zijn een verzameling informatie uit andere bronnen geworden. En het werkt. Met het verdwijnen van sommige traditionele mediaspelers, zal echter ook het bronmateriaal verdwijnen. Wie zal die correcte, objectieve inhoud in de toekomst aanleveren en bekostigen? Met o.m. Margaret Boribon van Copiepresse, de belangenvereniging die de Franstalige en Duitstalige uitgevers in België vertegenwoordigt. Copiepresse dagvaardde Google voor het kopiëren van nieuwsberichten van haar leden op Google News.

- Journalist / documentairemaker Rob Spence laat een camera inbouwen in zijn oogprothese, niet om zelf opnieuw te kunnen zien, maar om overal en altijd te kunnen filmen. Hoe werkt het? Hoe reageren zijn gesprekspartners hierop? En hoe zorgt hij ervoor dat zijn werk geen voyeurisme wordt?

- De krantensector verandert drastisch, sneller dan iemand had kunnen voorspellen. Miljoenen lezers geven de voorkeur aan de krantenwebsites, maar even veel lezers doen dit niet. De evenwichtsoefening tussen het gedrukte en de digitale media-aanbod is een enorme uitdaging die grote titels uit de industrie al naar de rand van het bankroet heeft geduwd en andere net nieuwe perspectieven biedt. LA Times' website draait voor het eerst zonder verlies, de Britse The Guardian groeit en ook Die Zeit in Duitsland verkoopt beter-. Hoe verklaren zij hun succes?

- Dat advertenties geld opbrengen, weet iedereen, maar waaruit halen de nieuwste media hun inkomsten? Onder meer Jonathan MacDonald, senior consultant bij het wereldwijd gevestigde OgilvyOne, geeft een antwoord.

Gastheren van de conferentie zijn Ben Hammersley, Deputy Editor van de Britse editie van Wired Magazine, en Richard Gizbert, presentator van The Listening Post op Al Jazeera.

Het volledige programma vindt u op www.dna2009.com.

Praktische info

DNA2009

4 en 5 maart 2009

Hotel Le Plaza, Brussel

www.dna2009.com

Contactgegevens

algemene info: info@dna2009.com

DNA2009 is een organisatie van verschillende internationale mediaorganisaties: De Media Academie (NL), The European Journalism Centre (NL), Rosenblum TV (USA) en The Concentra Award (B) en het Europees-Amerikaanse media-eventbedrijf Digital News Affairs.

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen:
Zie het origineel