Ingezonden persbericht


Badkamers worden steeds luxer

Nederlandse woningeigenaren die de badkamer of onderdelen hiervan hebben vervangen, kiezen hierbij vooral voor luxeartikelen. Zo is het aandeel designradiatoren in twee jaar tijd ongeveer vervijfvoudigd en het aandeel hangtoiletten bijna verzesvoudigd. Kopers laten zich in hun keuze voor de aankoopplaats van deze elementen vooral leiden door de prijs, de kwaliteit en de esthetische kenmerken. Dit blijkt uit onderzoek ten behoeve van de VerhuisMonitor `08/'09.

Aan de badkamer wordt in toenemende mate waarde gehecht, zeker met de opkomst van de `welness'-trend. Luxe en comfort winnen terrein. Whirlpools, designradiatoren of verwarmde spiegels tegen het beslaan zijn niet langer uitsluitend voorbehouden aan luxueuze hotels. Ook de woonconsument krijgt meer en meer behoefte aan zulke artikelen.

Verbouwen voor eigen comfort
De toenemende aandacht voor luxe in de badkamer is duidelijk te zien in de redenen die woningbezitters hebben om aan de woning te klussen. Het merendeel van de woningbezitters heeft namelijk vanuit stilistische overwegingen aan de badkamer geklust of om het comfort ervan te vergroten. Zes op de tien woningbezitters die de afgelopen twee jaar de badkamer of onderdelen hiervan hebben vervangen, heeft in de nieuwe badkamer een design- of decorradiator, tegenover 12% in de oude situatie. Daarnaast heeft ruim de helft inmiddels een hangtoilet, waar dit vroeger slechts 9% bedroeg. Ook de thermostaatkraan heeft een enorme groei doorgemaakt. In de nieuwe badkamer is 80% in het bezit van een thermostaatkraan, terwijl daarvan in de oude badkamer slechts bij een op de drie gevallen sprake was.

De vraag naar luxe wordt ook duidelijk zichtbaar als wordt gekeken naar de groei van het aantal spiegelverwarmingselementen, stoomcabines en geluidloze toiletbrillen. Deze artikelen waren in geen enkele oude badkamer aanwezig, maar zijn in respectievelijk 5%, 6% en 12% van de nieuwe badkamer geplaatst.

Opvallend is dat het badbezit in de nieuwe badkamer is gedaald van precies de helft naar 43%. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat woningbezitters hun badkuip met een losse douchekop vervangen hebben door een douchecabine.

Prijs, kwaliteit en uitstraling
Nieuwe badkamerelementen worden door woningbezitters het vaakst bij de bouwmarkt gekocht. Bijna vier op de tien kopers noemt deze als aankoopplaats. Een derde van de kopers noemt daarnaast de sanitairspeciaalzaak als aankoopplaats. De belangrijkste redenen voor kopers om het sanitair bij een bepaald verkooppunt aan te schaffen, zijn betaalbaarheid, goede kwaliteit van de spullen en esthetiek.





Aanwezige elementen in oude en nieuwe badkamer (in %) Oude badkamer Nieuw badkamer Wastafel 86 96 Douche 77 81 Bad 50 43 Standaard toilet 47 20 Thermostaatkraan 34 80 Design-/decorradiator 12 61 Hangtoilet 9 56 Regendouche 4 27 Douchegoot 4 29 Whirlpool 1 8 Geluidloze toiletbril (door vetragingsmechanisme) 0 12 Stoomcabine 0 6 Spiegelverwarmingselement 0 5 Weet niet/geen mening 3 1 Bron: WoonKennis, september 2008

BouwKennis Sanitair Monitor: invloed kredietcrisis De vraag welke elementen er in de oude en nieuwe badkamer aanwezig zijn, is gesteld voor de inslag van de kredietcrisis. In de nieuwe BouwKennis Sanitair Monitor `08/'09 wordt uitgebreid rekening gehouden met de effecten van de crisis. Hierin is onder andere aan de woonconsument gevraagd of de kredietcrisis invloed heeft gehad op de plannen met betrekking tot de badkamer. Daarnaast is onder andere onderzocht waar sanitairproducten worden gekocht en hoe tevreden professionele afnemers zijn met de groothandel.

De Sanitair Monitor gaat per onderzoeksdoelgroep (installateur, detaillist en consument) in op trends en ontwikkelingen in de sanitairmarkt en de marktposities van handelaren en fabrikanten. Hierin komen onder andere de naambekendheid van sanitairmerken en groothandels, aankoopplaatsen en ­criteria en trends en verwachte ontwikkelingen aan bod.

Klik hier voor meer informatie over de BouwKennis Sanitair Monitor.

BouwKennis VerhuisMonitor
De BouwKennis VerhuisMonitor gaat in op de vertraging op de koopwoningenmarkt en bekijkt oplossingen om de doorstroming weer op gang te krijgen. Daarnaast komen woonwensen, tevredenheid van consumenten over de processen rond de aankoop van een nieuwbouwwoning en klusgedrag aan bod.

Voor meer informatie omtrent de BouwKennis Sanitair Monitor en VerhuisMonitor kunt u contact opnemen met Maurice van Dijk van BouwKennis (010-2066996 of vandijk@bouwkennis.nl).




BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op www.bouwkennis.nl.



Ingezonden persbericht