Ingezonden persbericht
Badkamers worden steeds luxer
Nederlandse woningeigenaren die de badkamer of onderdelen hiervan hebben vervangen,
kiezen hierbij vooral voor luxeartikelen. Zo is het aandeel designradiatoren in twee jaar tijd
ongeveer vervijfvoudigd en het aandeel hangtoiletten bijna verzesvoudigd. Kopers laten zich
in hun keuze voor de aankoopplaats van deze elementen vooral leiden door de prijs, de
kwaliteit en de esthetische kenmerken. Dit blijkt uit onderzoek ten behoeve van de
VerhuisMonitor `08/'09.
Aan de badkamer wordt in toenemende mate waarde gehecht, zeker met de opkomst van de
`welness'-trend. Luxe en comfort winnen terrein. Whirlpools, designradiatoren of verwarmde spiegels
tegen het beslaan zijn niet langer uitsluitend voorbehouden aan luxueuze hotels. Ook de
woonconsument krijgt meer en meer behoefte aan zulke artikelen.
Verbouwen voor eigen comfort
De toenemende aandacht voor luxe in de badkamer is duidelijk te zien in de redenen die
woningbezitters hebben om aan de woning te klussen. Het merendeel van de woningbezitters heeft
namelijk vanuit stilistische overwegingen aan de badkamer geklust of om het comfort ervan te
vergroten. Zes op de tien woningbezitters die de afgelopen twee jaar de badkamer of onderdelen
hiervan hebben vervangen, heeft in de nieuwe badkamer een design- of decorradiator, tegenover
12% in de oude situatie. Daarnaast heeft ruim de helft inmiddels een hangtoilet, waar dit vroeger
slechts 9% bedroeg. Ook de thermostaatkraan heeft een enorme groei doorgemaakt. In de nieuwe
badkamer is 80% in het bezit van een thermostaatkraan, terwijl daarvan in de oude badkamer slechts
bij een op de drie gevallen sprake was.
De vraag naar luxe wordt ook duidelijk zichtbaar als wordt gekeken naar de groei van het aantal
spiegelverwarmingselementen, stoomcabines en geluidloze toiletbrillen. Deze artikelen waren in
geen enkele oude badkamer aanwezig, maar zijn in respectievelijk 5%, 6% en 12% van de nieuwe
badkamer geplaatst.
Opvallend is dat het badbezit in de nieuwe badkamer is gedaald van precies de helft naar 43%. Een
mogelijke verklaring hiervoor is dat woningbezitters hun badkuip met een losse douchekop
vervangen hebben door een douchecabine.
Prijs, kwaliteit en uitstraling
Nieuwe badkamerelementen worden door woningbezitters het vaakst bij de bouwmarkt gekocht.
Bijna vier op de tien kopers noemt deze als aankoopplaats. Een derde van de kopers noemt
daarnaast de sanitairspeciaalzaak als aankoopplaats. De belangrijkste redenen voor kopers om het
sanitair bij een bepaald verkooppunt aan te schaffen, zijn betaalbaarheid, goede kwaliteit van de
spullen en esthetiek.
Aanwezige elementen in oude en nieuwe badkamer (in %)
Oude badkamer Nieuw badkamer
Wastafel 86 96
Douche 77 81
Bad 50 43
Standaard toilet 47 20
Thermostaatkraan 34 80
Design-/decorradiator 12 61
Hangtoilet 9 56
Regendouche 4 27
Douchegoot 4 29
Whirlpool 1 8
Geluidloze toiletbril (door vetragingsmechanisme) 0 12
Stoomcabine 0 6
Spiegelverwarmingselement 0 5
Weet niet/geen mening 3 1
Bron: WoonKennis, september 2008
BouwKennis Sanitair Monitor: invloed kredietcrisis
De vraag welke elementen er in de oude en nieuwe badkamer aanwezig zijn, is gesteld voor de
inslag van de kredietcrisis. In de nieuwe BouwKennis Sanitair Monitor `08/'09 wordt uitgebreid
rekening gehouden met de effecten van de crisis. Hierin is onder andere aan de woonconsument
gevraagd of de kredietcrisis invloed heeft gehad op de plannen met betrekking tot de badkamer.
Daarnaast is onder andere onderzocht waar sanitairproducten worden gekocht en hoe tevreden
professionele afnemers zijn met de groothandel.
De Sanitair Monitor gaat per onderzoeksdoelgroep (installateur, detaillist en consument) in op trends
en ontwikkelingen in de sanitairmarkt en de marktposities van handelaren en fabrikanten. Hierin
komen onder andere de naambekendheid van sanitairmerken en groothandels, aankoopplaatsen en
Âcriteria en trends en verwachte ontwikkelingen aan bod.
Klik hier voor meer informatie over de BouwKennis Sanitair Monitor.
BouwKennis VerhuisMonitor
De BouwKennis VerhuisMonitor gaat in op de vertraging op de koopwoningenmarkt en bekijkt
oplossingen om de doorstroming weer op gang te krijgen. Daarnaast komen woonwensen,
tevredenheid van consumenten over de processen rond de aankoop van een nieuwbouwwoning en
klusgedrag aan bod.
Voor meer informatie omtrent de BouwKennis Sanitair Monitor en VerhuisMonitor kunt u contact
opnemen met Maurice van Dijk van BouwKennis (010-2066996 of vandijk@bouwkennis.nl).
BouwKennis is uitgever van marktinformatie over de bouw-, vastgoed- en installatiesector. De
producten van BouwKennis ondersteunen managers bij het bepalen en invullen van het beleid. Voor
meer informatie over BouwKennis of om u in te schrijven voor onze digitale nieuwsbrief, kijk op
www.bouwkennis.nl.
Ingezonden persbericht