Driekwart werkenden solliciteert ondanks recessie


60 procent sollicitanten reageert op reeds vergeven functies

Amersfoort, 20090305 -- Ruim 73 procent van de werkzoekenden is niet bang om te solliciteren tijdens de recessie. Bijna één op de vijf is juist genoodzaakt om een nieuwe baan te zoeken. Dat blijkt uit onderzoek van Adver-online, dat jaarlijks ruim 5.000 vacatures online zet, onder 912 respondenten.

Voor niets solliciteren
Meer dan de helft van de sollicitanten reageert op vacatures die niet meer vacant zijn, zo blijkt uit het onderzoek. `Blijkbaar staan er verouderde vacatures online of kijken sollicitanten niet naar de sluitingstermijn van de vacature', constateert Edwin Blom, directeur van Adver-Online. Indien een bedrijf bij een vacature geen duidelijke arbeidsvoorwaarden vermeldt, houdt 28 procent van de werkzoekenden het al voor gezien. Slechts 16 procent neemt de moeite om het bedrijf te bellen of mailen voor navraag.

Geld bij overstappen nog steeds belangrijk
Eén op de drie werkzoekenden vindt het noodzakelijk dat er in de vacaturetekst een salarisindicatie wordt gegeven. Hans van Rijnswoud, mededirecteur Adver-Online: `Alhoewel geld niet de belangrijkste reden vormt om van functie of werkgever te veranderen, vindt de helft van de werkzoekenden het wel prettig als er bedragen worden genoemd.'

Vacatures vaak onduidelijk
Werkzoekenden kunnen veel verspilde tijd voorkomen door het bedrijf met de openstaande vacature vooraf te bellen. Aan de andere kant kunnen werkgevers hun vacatureteksten beter opstellen. Van Rijnswoud: `Wij merken dat veel vacatureteksten ook onduidelijke functietitels hebben of verwarrend zijn geschreven, waardoor ze de verkeerde doelgroep aanspreken.'

Over Adver-Online
Adver-Online is een bedrijf dat in 2003 is opgericht door Edwin Blom. Zij plaatsen voor diverse opdrachtgevers jaarlijks meer dan 5.000 vacatures op ruim 300 verschillende vacaturebanken en andere webportals om gespecialiseerde doelgroepen te bereiken. Buiten het plaatsen van vacatures herschrijft Adver-Online ook functieprofielen, vacatureteksten om deze zo goed mogelijk bij de doelgroep aan te bieden. De conversie van vacatures wordt door middel van een geavanceerd technisch systeem gemeten en beoordeeld.





Ingezonden persbericht