Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
Inhoud pagina: Antwoorden op kamervragen over discriminatie bij
parkeervergunningen in Amsterdam
4 maart 2009
Beantwoording van vragen van het lid Aptroot (VVD)
Vraag 1
Bent u bekend met de proef in Amsterdam, waarbij eigenaren van schone
auto's voorrang krijgen bij de uitgifte van parkeervergunningen en de
eigenaren van andere, vaak oudere auto's, bewust een parkeervergunning
wordt onthouden?
Antwoord 1
Ja, ik ben daarmee bekend. Voor zover mij bekend, is er overigens geen
sprake van een bewust onthouden van een parkeervergunning voor andere,
vaak oudere auto's.
Vraag 2
Wat is hierover uw mening?
Vraag 3
Bent u van mening dat deze discriminatie binnen het parkeerbeleid
onjuist is en net als de eerdere plannen van de gemeente Nijmegen, die
discrimineerde tussen auto's en autobezitters en de gemeente Leiden,
die studenten discrimineerde, moet worden teruggedraaid?
Antwoord 2 en 3
Op basis van de mij bekende informatie kom ik, met mijn collega van
Verkeer en Waterstaat, tot de conclusie dat het hier gaat om een
maatregel die behoort tot de gemeentelijke autonomie en die past
binnen de kaders van de Gemeentewet. Indien een burger zich onjuist
behandeld voelt, staat de weg naar de rechter open. Het is
uiteindelijk aan de rechter om te bepalen of de gemeente Amsterdam
correct heeft gehandeld.
Volgens de plannen van de gemeente Amsterdam wordt er gedifferentieerd
naar CO2. Door minister Cramer is al tijdens het AO Stadsdistributie
en Milieuzonering d.d. 15 januari 2009 aangegeven dat de CO2-emissie
geen goed beoordelingscriterium vormt. De CO2 uitstoot zegt slechts
iets over hoe zuinig een auto is en niets over de luchtvervuilende
uitstoot. Het zou daarom beter zijn om met deze maatregel aan te
sluiten bij de Emissieklasse-indeling van auto's. De wijziging van de
Wegenverkeerswet 1994 die hiervoor nodig is, is in voorbereiding. Deze
wijziging is tevens noodzakelijk ten behoeve van de voorgestelde
experimenteerwet differentiatie parkeertarieven.
Vraag 4
Kunt u gemeenten voor eens en altijd duidelijk maken dat
parkeerbeleid, het verdelen van de schaarse parkeerruimte, niet mag
worden misbruikt voor ander beleid, zoals milieubeleid en
inkomenspolitiek?
Antwoord 4
Met het oog op mijn antwoord op de vragen 2 en 3 zie ik geen reden
aanwezig om naar aanleiding van de proef in Amsterdam maatregelen te
nemen of nadere uitspraken te doen, anders dan de bovengenoemde
opmerking van minister Cramer over de differentiatie naar CO2.
de Volkskrant, 9 januari 2009: "Rechter verwerpt achterstellen
SUV"
Naar boven
---
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties