Ingezonden persbericht


Amadeus onthult eerste grondige blik op de Chinese Corporate Travel markt


· Meer dan 80% van de bedrijven gebruiken papieren formulieren binnen hun reismanagement processen.

Hoofddorp, 5 maart 2009 - Amadeus, wereldwijd leider in technologie- en distributiesystemen voor de reis- en toeristenindustrie, heeft in samenwerking met PhoCusWright, een autoriteit op het gebied van reisonderzoek, een rapport naar buiten gebracht dat voor het eerst licht werpt op zakelijke reizen in de snelst groeiende economie ter wereld, China. Het rapport, getiteld Corporate Travel Management and Practices in China, is gebaseerd op interviews met 112 corporate executives in China en schetst een beeld van de talrijke mogelijkheden die voor de reis- en toeristische industrie beschikbaar zijn in de markt. Tegelijkertijd wijst het rapport op belangrijke uitdagingen waar bedrijven mee te maken krijgen in China, ongeacht of het multinationale ondernemingen met een aanwezigheid in China, particuliere binnenlandse bedrijven of staatsbedrijven zijn.

David Brett, President van Amadeus Asia Pacific, in een verklaring: "Ons doel om dit onderzoek te laten uitvoeren, was het bevorderen van een beter begrip van het reismanagement in China - een gebied waarover weinig bekend is, ondanks dat het alom erkend wordt als een potentieel belangrijke economische hefboom. Uit de resultaten van het onderzoek blijken duidelijk de hoeveelheid kansen en de omvang van de uitdagingen van de reismanagement industrie in China."

De belangrijkste bevindingen van het onderzoek zijn:

Het gebruik van IT blijft beperkt
Een gebrek aan IT-penetratie is een belangrijke uitdaging voor bedrijven die in China werkzaam zijn. Uit het rapport blijkt dat het gebruik van geautomatiseerde IT-systemen beperkt blijft; meer dan 80% van de ondervraagde bedrijven blijft in zekere mate gebruik maken van papieren formulieren binnen hun reismanagement processen. Corporate creditcards worden ook niet op grote schaal gebruikt en contact geld blijft de belangrijkste betalingsvorm; meer dan 90% van de respondenten geeft werknemers contant een voorschot om de reiskosten te dekken.

Reizen bepaald door de overheid
Een belangrijk probleem waar een onderneming die actief is in China mee te maken krijgt, is de rol van de staat. Het onderzoek toont aan dat reismanagement zeer complex is en wordt bepaald door de overheid, waardoor het noodzakelijk is voor bedrijven om een gedetailleerd inzicht in de nationale regelgeving te hebben. Een goede werkrelatie met Travelsky, China's enige geautomatiseerde reserveringssysteem (CRS) dat door de regering is goedgekeurd, is een voorwaarde voor alle reismanagement bedrijven in het land.

Gelokaliseerde processen zijn een must
Gelokaliseerde processen, activiteiten en technologie vermogens zijn ook allemaal onmisbaar. Vanwege het geïsoleerde karakter van een groot deel van de nationale industrie, is het voor reismanagement bedrijven noodzakelijk om systemen op maat te ontwikkelen om aan te sluiten op de binnenlandse technologie. Dergelijke systemen zijn nauwelijks verenigbaar met de bestaande mondiale technologieën en zijn onderworpen aan complexe processen voor vergunningen. Alle systemen moeten tevens worden gebouwd om te corresponderen met double-byte Chinese karakters.

In aanvulling op deze bevindingen blijkt uit het rapport dat verandering aanstaande is. Het wijst erop dat de binnenlandse zakelijke reismarkt aanzienlijk is uitgebreid in de afgelopen twee decennia en dat dit exponentieel zal blijven stijgen. De IT-penetratie zal naar verwachting ook toenemen, vooral door de groei van het creditcard gebruik en de verspreiding van breedband infrastructuur in de regio's. De snelle groei van de technologisch snuggere generatie onder de 35 jaar brengt naar verwachting een verdere toename van het gebruik van technologie met zich mee.


- einde -
Opmerkingen voor de redactie

Over Amadeus
Amadeus biedt een breed aanbod van technologische- en distributieoplossingen voor de hotelindustrie. Amadeus Revenue Management System kan de opbrengst van een hotel laten toenemen met 4 - 8 % en heeft momenteel 1.450 klanten in 35 landen. 6.700 hotels in 75 landen gebruiken Amadeus Property Management System en 80.000 hotels verkopen hun kamers wereldwijd via de distributieoplossingen van Amadeus.

Amadeus is voor aanbieders, verkopers en afnemers van reizen de favoriete technologiepartner in de branche. Amadeus levert distributie-, IT- en verkoopoplossingen waarmee de klant kan inspelen op, groeien binnen en succes hebben in de snel veranderende reisindustrie. Tot de groepen klanten behoren aanbieders van reizen (luchtvaartmaatschappijen, hotels, autoverhuurbedrijven, spoorwegmaatschappijen, veerbootbedrijven, cruiselijnen, verzekeringsmaatschappijen en touroperators), verkopers van reizen (reisbureaus) en afnemers van reizen (bedrijven en reizigers). De oplossingen zijn ingedeeld in vier categorieën: Distribution & Content, Sales & e-Commerce, Business Management en Services & Consulting.

De belangrijkste bedrijfslocaties van Amadeus bevinden zich in Madrid (hoofdkantoor en marketing), Nice (ontwikkeling) en Erding (operationele taken - centrum voor gegevensverwerking). Daarnaast heeft Amadeus regionale kantoren in Miami, Buenos Aires en Bangkok. Op klantniveau is Amadeus actief in 76 landen en op meer dan 217 markten. Amadeus heeft wereldwijd meer dan 8.600 werknemers met 105 verschillende nationaliteiten in dienst.

Meer informatie over Amadeus vindt u op: www.benelux.amadeus.com

Contactgegevens:
Amadeus Benelux Improve Communication Network Luc Pannecoeck Ocky Wiemeyer Tel: +32 2 257 99 11 / +31 23 554 1430 Tel: +31 20 7155330 Fax: +32 2 460 03 84 / +31 23 562 4272 Fax: +31 20 7155339 E-mail: infobe@benelux.amadeus.com/ E-mail: ocky@improve-network.com infonl@benelux.amadeus.com