Gemeente Almere

Johanna Haanstra `artdopteert' graffitischilderij

05-03-2009

Johanna Haanstra onthult het kunstwerk met twee Multiversum-leden van de nieuwste lichting Wethouder Johanna Haanstra (Sociaal krachtige samenleving) kreeg op donderdag 5 maart 2009 uit handen van Jan van Sikkeleras van Stichting Multiversum een graffitischilderij overhandigd. Dit heeft zij gekocht in het kader van het project Artdoptie, dat door Multiversum in het leven is geroepen.

De wethouder zag het doek tijdens een bezoek van het college van burgemeester en wethouders aan de Voetnoot. Zij was zo enthousiast over het kunstwerk en over het project Artdoptie, dat ze heeft besloten het te adopteren.

Het doek
Het kunstwerk dat wethouder Haanstra heeft gekocht - en maar liefst twee bij drie meter groot is - heeft als titel `eigentijdse jongere op stoep'. De kunstenaar is Nash, oftewel Werner Zwakhalen. Hij is al sinds de start van Multiversum betrokken bij graffitiprojecten, op het gebied van zowel uitvoering als educatie. Veel Almeerse jongeren zien deze artiest als hun grote voorbeeld. Op dit moment woont hij in het buitenland.

Stichting Multiversum
In 1998 is de Stichting Multiversum opgericht. Het achterliggende idee van de oprichters was zich samen sterk te maken voor de sociaal-maatschappelijke en culturele sfeer in Almere. Met name jongeren en mensen met een sociale achterstand kunnen profiteren van activiteiten op het sociaal-culturele terrein.

Sinds de oprichting organiseert de stichting allerlei activiteiten op het gebied van muziek, uitgaan en kunst. Hiervoor is zij volledig afhankelijk van subsidies en fondsen. Multiversum is gehuisd in de Voetnoot. Dit gebouw - dat eerder plaats bood aan het CKV, het kunstencentrum van Almere - heeft tot en met 2010 de functie van culturele broedplaats.

Artdoptie
Het project Artdoptie is mede ontstaan door de huidige economische omstandigheden. Hierdoor is het voor bedrijven moeilijker om met sponsoring hun maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Om het bedrijfsleven toch de kans daartoe te geven heeft Multiversum een win-winsituatie bedacht. Bedrijven kunnen kunst adopteren (`artdopteren'); met het geld dat zij betalen kunnen de kunstenaars nieuwe materialen kopen.

De kunstenaars zijn jongeren die in hun werk graffititechnieken gebruiken. Bedrijven en particulieren kunnen een kunstwerk naar keuze kopen, maar bijvoorbeeld ook een doek met een (bedrijfs)logo of een muurschildering laten maken.

Foto 1:
Foto 2: Kunstwerk `eigentijdse jongere op stoep'