Leerlingen Menso Alting College winnen cheque van 3.000 euro

06/03/2009 13:00

ECABO

Secretaressecampagne moet stereotype beeld van vak veranderen

De twee zestienjarige leerlingen aan het ROC Menso Alting College in Zwolle, Aldelien Langeler en Rosanne Teekman, zijn de winnaars van de actie 'Ik regel het wel'. Deze wedstrijd is onderdeel van de promotiecampagne voor het secretaressevak op initiatief van kenniscentrum beroepsonderwijs bedrijfsleven ECABO. De prijs bestaat uit een cheque ter waarde van 3000 euro, waarmee ze hun georganiseerde dag gaan meemaken: het aanbieden van knuffelbeesten aan zieke kinderen in de Isala klinieken. Op vrijdag 6 maart krijgt het duo op school de cheque overhandigd en bezoeken ze vervolgens het ziekenhuis.

In oktober lanceerde ECABO samen met StarJob, Secretary Plus en Schoevers een campagne 'Secretaresse, echt iets voor jou'. Uit onderzoek van marktonderzoekbureau Qrius blijkt dat jongeren een verkeerd beeld hebben van het beroep. De instroomcijfers richting opleidingen secretarieel lopen de afgelopen jaren terug en nog te vaak wordt het vak geassocieerd met koffie halen, mantelpakjes en relaties met de baas. Gezien het dreigend tekort aan secretaresses hebben de partijen de handen ineen geslagen om op een speelse wijze jongeren te informeren over de inhoud van het beroep.

'Ik regel het wel'

Onderdeel van de campagne is de website www.echtietsvoorjou.nl. Op deze site staat informatie over het secretaressevak, de opleiding, en konden leerlingen meedoen aan de 'Ik regel het wel'-actie. Deelnemers aan deze actie werden uitgenodigd een 'dagje uit' te regelen; van het bedenken van de activiteit, tot het inplannen en het begroten ervan. Dit zijn werkzaamheden die een secretaresse in haar werk ook tegenkomt. Het budget bedraagt drieduizend euro. Sitebezoekers konden vervolgens stemmen op de leukste dagjes uit. Aldelien en Rosanne kregen de meeste stemmen en mogen het geplande dagje uit werkelijk organiseren.

Rosanne: "We hebben de opdracht in groepjes in de klas gemaakt, en samen met onze docent de leukste dag uitgekozen. Die hebben we op de website geplaatst. We vonden het wel een hoog bedrag en dachten dat het wel leuk zou zijn om meer mensen hiervan mee te laten genieten. Naast het overhandigen van de knuffels stelden we voor om vervolgens met de klas uit eten en naar de film te gaan. Nooit verwacht dat we de dag ook daadwerkelijk zouden meemaken".

Kika-beren en beautysalons

De meeste deelnemers gaven de voorkeur aan shoppen, limousines bestellen, nagelstudio's en beautyarrangementen. Origineler was het idee van Rosanne en Aldelien. De knuffelberen kopen zij van Stichting Kika, kinderen kankervrij. De helft van het aankoopbedrag gaat hiermee naar kankeronderzoek.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.echtietsvoorjou.nl/