FNV Bondgenoten

FNV Bondgenoten: 10-puntenplan en meldweek voor meer veiligheid buschauffeurs

FNV Bondgenoten heeft een 10-puntenplan opgesteld om het geweld tegen buschauffeurs aan te pakken. Als busmaatschappijen het plan uitvoeren, dan kan het werk van buschauffeurs een stuk veiliger worden. Daarnaast organiseert de bond volgende week een meldweek om een overzicht te kunnen krijgen van de omvang van het probleem.

FNV Bondgenoten roept chauffeurs op om eigen ervaringen met geweld bij de bond te melden. Ze kunnen hun verhaal kwijt via een speciaal telefoonnummer en op de website van de bond: www.fnvbondgenoten.nl/ov. De meldingen worden verzameld in een zwartboek.

Hoewel FNV Bondgenoten blij is met het initiatief van de overheid en politie om een speciale coördinator voor sociale veiligheid in het ov aan te stellen, vindt de bond het vreemd dat de busbedrijven zelf geen verantwoordelijkheid nemen. "En die hebben ze wel", zegt Lutz Kressin, bestuurder van FNV Bondgenoten. "Busbedrijven hebben door de marktwerking alleen maar bezuinigd en daar heeft de sociale veiligheid behoorlijk onder geleden. En dat merk je niet alleen aan het verdwijnen van bijvoorbeeld het korte-communicatiesysteem, maar ook in het krapper worden van de dienstregeling. Daardoor komen bussen vaker te laat en raken reizigers geïrriteerd."

In zijn 10-puntenplan stelt FNV Bondgenoten onder andere de volgende maatregelen voor. Er moet direct uitbreiding komen van het extra toezicht naar andere gebieden dan de nu aangewezen politieregio's en steden. Een experimentele fase is niet nodig, omdat extra toezicht al bewezen heeft preventief te werken. Verder moeten chauffeurs extra geschoold worden in het omgaan met agressie van klanten. De dienstregelingen moeten reële rijtijden krijgen. Dat vermindert de werkdruk - en daarmee irritatie bij de chauffeur. Ook vermindert dat de vertragingen en rituitvallen en dus irritatie bij de passagier. Het onderhoud aan bussen moet worden uitgebreid: schone en nette bussen verminderen vandalisme. Daarnaast wil de bond dat chauffeur en passagiers als ervaringsdeskundigen direct worden betrokken bij het overleg tussen vervoersbedrijven en overheid over veiligheid.

Kressin: "De maatregelen die we voorstellen zijn de verantwoordelijkheid van de busbedrijven en direct uitvoerbaar. Het zijn juist deze zaken waar in de afgelopen jaren stevig is bezuinigd en niet in is geïnvesteerd."

De bond organiseert 30 maart een conferentie over sociale veiligheid. Dan wil de bond met zijn leden spreken over de uitkomsten van de meldweek en het 10-puntenplan.