Nieuw-Vlaamse Alliantie


Parlementaire nieuwsflits van 7 maart 2009 (07/03/09)

Regelmatig versturen we een parlementaire nieuwsflits. Hierin brengen we een selectie van de parlementaire initiatieven van onze parlementsleden.

Vlaams Parlement

Het lang aangekondigde alternatievenonderzoek over de Oosterweelverbinding in Antwerpen werd woensdag bekend gemaakt. Jan Peumans, die het dossier al volgde toen het nog niet zo mediageniek was, claimde voor het Parlement dan ook het recht zich te mogen moeien. Hij dwong een gedachtewisseling af tijdens een extra commissievergadering, waar studiebureau ARUP de studie kwam toelichten. Jan was vooral niet te spreken over de houding van minister Van Mechelen en de sp.a, die beiden een opstoot van profileringsdrang toonden in dit dossier, waarvoor nota bene al meer dan 100 miljoen euro werd uitgegeven aan studies. Hij hekelde daarbij ook Vlaams minister-president Kris Peeters. Die staat erbij en kijkt ernaar

Nederlands, Nederlands en nog eens Nederlands, met deze slagzin beantwoordde onderwijsminister Vandenbroucke Kris Van Dijcks vragen over de wachtrijen aan de schoolpoorten. Enkel door meer in te zetten op taalbeleid en onderwijskwaliteit, ook in de scholen met veel anderstaligen, zullen er minder wachtrijen zijn. Het fenomeen wordt immers veroorzaakt door de vele concentratiescholen in onze grootsteden die door heel wat ouders als minderwaardig worden beschouwd.

Piet De Bruyn ondervroeg tijdens de plenaire vergadering minister-president Kris Peeters over de Vlaamse Huizen in het buitenland en de verklaringen van Karel De Gucht over het pas geopende Vlaams Huis in New York. Op de Belgischgezinde kneuterigheid van Groen! na was het voor iedereen duidelijk dat het Vlaamse Buitenlands Beleid, mede dankzij Geert Bourgeois, vorm heeft gekregen en dat een Vlaams Huis in New York daar een noodzakelijk onderdeel van is. Vlaanderen opende op 15 jaar 12 Vlaamse Huizen en dit telkens op plaatsen waar die huizen een meerwaarde kunnen betekenen voor de aanwezigheid van Vlaanderen in de wereld. Dat minister De Gucht de Vlaamse Huizen ridiculiseert en het voeren van een eigen Vlaams buitenlandbeleid overbodig acht werd door onder meer door minister-president Peeters betreurenswaardig genoemd. De Gucht was blijkbaar al vergeten dat hij een paar weken geleden in een interview nog zei dat België structureel onbestuurbaar is, een permanente diplomatieke conferentie is, en dat het alleen maar erger wordt.

Ook Geert Bourgeois kwam tussen tijdens het debat over de opening van het Vlaamse Huis in New York: Ik constateer dat we bijna parlementsbreed achter dit beleid staan, op de verkrampte meisjes en jongens van Groen! na. Het kost inderdaad veel maar als we ergens op de scene moeten zijn, dan is het wel in New York, zowel op economisch, cultureel als toeristisch vlak. Geert beklemtoonde dat hij altijd een zeer pragmatisch beleid gevoerd heeft. Hij verwees ook naar het voorstel dat hij lanceerde tijdens het debat over Opel Antwerpen om naar Detroit te gaan. Dat behoort immers tot het buitenlands beleid: onze belangen verdedigen. De klassieke diplomatie blijft belangrijk maar er is nu ook de publieksdiplomatie en de economic diplomacy. Als we daar niet in investeren, zijn we kneuterig, bekrompen en verkeerd bezig. Wees niet bang van uw identiteit zoals de groenen, aldus Geert: Ik sluit me aan bij mijn stadsgenoot, Johan Bruyneel, die in New York ongegeneerd sprak over Flanders, my country.

Tijdens het vragenuurtje klaagde Helga Stevens de absurde situatie aan waarbij CD&V en Open VLD op federaal niveau een beroep tot nietigverklaring hebben ingediend bij het Grondwettelijk Hof tegen een decreet van de Vlaamse regering dat diezelfde partijen recent nog hebben goedgekeurd. Het decreet wil zekerheid bieden aan zorg- en bijstandsverleners wanneer zij zonder de nodige kwalificaties handelingen verrichten. Na twee mislukte federale pogingen besloot de Vlaamse regering toen om toch door te gaan met een eigen ontwerp van decreet. Dit dossier is het zoveelste bewijs dat België Vlaanderen blokkeert en zelfs tegenwerkt. Of ligt de dieperliggende verklaring misschien in het feit dat CD&V en Open VLD op federaal niveau gewoon niets te zeggen hebben aan hun Franstalige coalitiepartijen? Minister Heeren antwoordde dat er nu wel een dialoog is met de federale regering en dat ze er op rekent dat dit tot een oplossing leidt. Helga besloot: We hebben natuurlijk zeer goede ervaringen met dergelijke dialogen, dus ik kijk al hoopvol uit naar het resultaat.

In de commissie Vlaamse Rand hekelde Mark Demesmaeker helaas- voor de zoveelste keer de taaltoestand in de Brusselse ziekenhuizen. Ondertussen is het al van 2002 geleden dat Europa de Belgische politiek aanmaande tot een onmiddellijk ingrijpen. Zeven jaar later is er amper iets veranderd. Meermaals heeft Vlaanderen geprobeerd om het gebrek aan tweetaligheid aan te kaarten op het Overlegcomité, waar het werd doorverwezen naar de communautaire dialoog. En die dialoog is ondertussen dood en begraven, stelde Mark. Minister Anciaux bevestigde dat hij geen platform meer heeft en dat er ook geen enkel resultaat is, op geen enkel gebied. Wel zou hij onderzoeken hoe een verdere naleving kan worden. Een aanvulling van de taalwetten is volgens Mark in de huidige omstandigheden vrij utopisch. Bovendien wordt zelfs de bestaande wetgeving massaal overtreden. In de eerste plaats moeten we ervoor zorgen dat de taalwetgeving correct wordt toegepast.

Kamer

Een Nederlandse adviescommissie heeft aanbevolen om de totale uitgaven van het Nederlandse Koningshuis in één begroting samen te voegen. Jan Jambon is reeds lang vragende partij voor een dergelijke opname van de kosten van het Belgisch Koningshuis in een apart begrotingshoofdstuk. De belastingbetaler heeft immers het recht te weten hoeveel het Koningshuis hen werkelijk kost. Staatssecretaris Melchior Wathelet (cdh) verklaarde in de commissie Financiën daar niet afwijzend tegenover te staan, maar wenste eerst de conclusies van de Senaatswerkgroep over de dotaties af te wachten. Jan neemt daar nota van, maar vreest dat de conclusies afwachten hetzelfde is als het dossier op de lange baan schuiven. Jan heeft in 2008 een wetsvoorstel ingediend over de transparantie van dotaties. Indien Wathelet het werkelijk meent, volstaat het om dat wetsvoorstel te agenderen, te bespreken en goed te keuren.

De sociale partners zijn niet te spreken over de schrapping van de omstreden regeling voor 50-plussers uit de economische herstelwet na een Vlaams belangenconflict. Sarah Smeyers beklom deze week opnieuw het spreekgestoelte van de Kamer om bij minister van Werk Joëlle Milquet (cdh) te polsen naar hoe het nu verder moet. De minister wou verder overleggen met de sociale partners, maar die laatsten lijken dat nu te weigeren. Er wordt niet meer gepraat over (delen van) het IPA. Voor Sarah is het al lang duidelijk: dit dossier is, naast onder meer de lang beloofde regeling voor jobstudenten of een sociaal statuut voor onthaalouders, het zoveelste bewijs dat de federale organisatie van onze arbeidsmarkt leidt tot blokkeringen. Als onze Minister van Werk dan toch ergens werk zou moeten van maken, dan is het van de regionalisering van het arbeidsmarktbeleid.

In de commissie Binnenlandse Zaken interpelleerde Ben Weyts de minister van Overheidsbedrijven en Ambtenarenzaken, Steven Vanackere (CD&V), over het arrest van de Raad van State in verband met de taalexamens voor ambtenaren. Enkele Franstalige politici spraken in de pers van een grote overwinning: de Raad van State zou de taalexamens te moeilijk vinden en een versoepeling zou zich opdringen. Ben betwistte deze interpretatie en kreeg van de minister gelijk. Een grondige tweetaligheid blijft wel degelijk vereist. De Raad van State doet immers geen uitspraak over de moeilijkheidsgraad van de examens op zich, wel oordeelt de Raad dat niet het niveau maar de functie bepalend moet zijn voor de moeilijkheidsgraad. In de praktijk wil dit zeggen dat voor de ene functie het examen dus makkelijker beter: functioneler kan worden, voor een andere functie moeilijker.

Patrick De Groote ondervroeg Defensieminister Pieter De Crem (CD&V) over de vaststelling van de politie dat de militaire kogelvrije vesten vier van de tien kogels doorlaten. De minister stelde dat men de test van 2005 niet kan vergelijken met die van 2008. Patrick merkte evenwel op dat zijn vraag over welk type kogelvrije vest de beste veiligheid garandeerde in 2005, niet werd beantwoord. Het blijkt immers uit het antwoord op een andere vraag dat de bescherming van de kogelvrije vesten slechts een heel klein onderdeel vormde van de door defensie gehanteerde selectiecriteria: er werd voor 50% rekening gehouden met de prijs en voor 50% met de technische elementen, zoals het draagcomfort, de eisen aan het textiel en de confectie van de vesten en de tassen, de waarborg, de technische documentatie, de wisselstukken en tot slot, de bescherming tegen kogels. En dit terwijl men toch mag verwachten dat de veiligheid van de militairen het eerste uitgangspunt zou zijn.

De wet op de collectieve schuldenregeling werd een aantal jaren geleden grondig hervormd. De arbeidsrechtbanken werden bevoegd voor de nieuwe dossiers en moesten de oude er ook nog eens bijnemen, waardoor het aantal dossier in sommige arrondissementen bijna verdubbelde. Maar personeel en middelen evolueerden niet mee. Gevolg: grote achterstanden en wachtlijsten. Els De Rammelaere ondervroeg hierover minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V). De bevoegdheden blijven, volgens De Clerck , bij de arbeidsrechtbanken, alleen zal de aanpak geëvalueerd en herzien worden. Zo is er een werkgroep opgericht om het aantal gerechtsbrieven terug te dringen. Het personeelsprobleem hoopt de minister op te lossen met de nodige soepelheid en loyaliteit van het personeel en een interne reorganisatie. Els hoopt dat er inderdaad snel oplossingen worden gevonden, al pleit zij voor een volledige evaluatie van de wet op de collectieve schuldenregeling.

Flor Van Noppen stelt vast dat communautaire ruzies nu ook al Europees worden uitgevochten. Maandag stemde de Europese Ministerraad over een voorstel over Genetisch Gemodificeerde Organismen (GGOs). Enkele lidstaten verbieden de teelt van GGOs, wat strijdig is met de regels van de Wereldhandelsorganisatie. Milieu is een regionale bevoegdheid en dus wordt België op de Raad afwisselend vertegenwoordigd door de regionale ministers. Indien de deelstaten geen consensus vinden, dient België zich te onthouden bij de stemming. Vlaanderen was voor, Wallonië was tegen en de federale regering was verdeeld: Open vld was voor, de PS tegen. Aangezien het ditmaal de beurt was aan Wallonië, had de Waalse minister zich dus moeten onthouden. Deze volgde echter het Waalse standpunt en stemde tegen. Mocht een Vlaming dat riskeren, het land was te klein. Minister van Buitenlandse Zaken De Gucht mag het volgende week aan Flor komen uitleggen.

Senaat

Louis Ide stelde in de Senaat nogmaals een vraag over de parkeerproblematiek voor gezondheidswerkers (huisartsen, kinesitherapeuten, thuisverplegers, ). Deze ondervinden veel problemen om hun auto te parkeren als ze op huisbezoek zijn, en dan vooral in stedelijke gebieden. Minister Laurette Onkelinx (PS) antwoordde dat ze een brief heeft geschreven naar de minister van Binnenlandse Zaken (Guido De Padt, Open vld), omdat deze nog niet op post was de laatste keer dat Louis dit probleem aanhangig maakte. Een nogal goedkope manier om zich te verontschuldigen voor het feit dat er in de tussentijd niets aan het probleem gedaan is, wat Louis ook met een kwinkslag vermeldde. Toch beloofde Onkelinx om deze problematiek aan te pakken, gezien de problemen alsmaar erger worden. Een belofte waar Louis de minister zeker aan zal herinneren!

Auteur:
Gijs Degrande, universitair medewerker Vlaams parlementsfractie Joachim Pohlmann, universitair medewerker Kamerfractie

Meer informatie:
Contactpersoon: Jeroen Overmeer, woordvoerder
Telefoon: 02/219 49 30
Fax: 02/217 35 10
E-post: jeroen.overmeer@n-va.be
Url: www.n-va.be