Tijd voor verandering - Zonneschijn en lichaamsbeweging onderdeel van holistische behandeling van osteoporose

08/03/2009 01:03

PR Newswire

MÜNCHEN, March 8 /PRNewswire/ -- Lees een deskundige mening op

http://62.193.238.61/blueprinttv/osteoporosis/IWDosteoporosis-expert-opinion.html

Binnenkort gaat de zomertijd weer in en krijgen we weer meer

uren daglicht en krijgen vrouwen dus ook weer meer gelegenheid om zich te

beschermen tegen de risico's die aan osteoporose verbonden zijn, aldus een

nieuwe campagne die DAIICHI SANKYO gelanceerd heeft en die samenvalt met

Internationale Vrouwendag op 8 maart 2009. De campagne is bedoeld om vrouwen

ervan bewust te maken hoe ze door een gezonde levensstijl kunnen bijdragen

aan het voorkómen of behandelen van de ziekte. De meeste mensen die aan

osteoporose - een botziekte - lijden zijn vrouwen en elke vrouw in Europa

heeft in haar leven 30 tot 50% kans op een botbreuk als gevolg van

osteoporose(1). Verrassend genoeg wordt de meting van de botmineraaldichtheid

(BMD) in de meeste Europese landen weinig gebruikt. Redenen hiervoor zijn

onder andere de beperkte beschikbaarheid van densitometers, een tekort aan

personeel dat bevoegd is om scans uit te voeren, een gebrek aan kennis van

het nut van BMD-tests en een beperkte of niet-bestaande kostenvergoeding.(2)

Lichaamsbeweging, calcium en vitamine D uit zonlicht zijn

essentieel voor gezonde botten, volgens Professor Juliet Compston, voorzitter

van het Consultatiepanel voor Osteoporose van de EU. "Slechts een paar

voedingsmiddelen, zoals zalm, makreel en tonijn, zijn een goede bron van

vitamine D, maar vitamine D wordt ook door het lichaam aangemaakt nadat het

aan de zon blootgesteld is geweest. Profiteer dus van de zomertijd en geniet

van wat meer lichaamsbeweging in die langere, warmere dagen", zegt ze.

Calcium is het belangrijkste mineraal voor uw botten en u

heeft 1200 mg calcium per dag nodig. Calciumgebrek hangt samen met een lage

botmassa, snel botverlies en hoge breukpercentages. Melkproducten, zoals

melk, yoghurt en kaas - met name de hardere kaassoorten - donkergroene

bladgroenten zoals broccoli of spinazie, vis - vooral de vettere soorten,

zoals zalm - tofu en amandelen zijn allemaal rijke calciumbronnen.(3)

Professor Compston heeft een bijdrage aan deze campagne

geleverd door belangrijke en uitvoerbare adviezen te verstrekken over de

behandeling van osteoporose. Veranderingen in leefpatronen kunnen bij vrouwen

waarbij de diagnose osteoporose is gesteld een aanvulling vormen op de

behandeling met medicijnen en als deze bijtijds worden doorgevoerd,

vermindert dat de risico's die aan osteoporose verbonden zijn. De campagne

maakt deel uit van het streven van het bedrijf om de gezondheid van de vrouw

op een holistische manier te benaderen. "Op Internationale Vrouwendag worden

de successen en prestaties van vrouwen gevierd, met onder andere als doel hen

in de toekomst te inspireren. DAIICHI SANKYO hoopt dat het doorgeven van haar

kennis op het gebied van osteoporosebestrijding vrouwen van alle leeftijden

in staat zal stellen de gezondheid van hun botten in eigen hand te nemen,"

zegt Reinhard Bauer, topman van e nemen", zei Reinhard Bauer,

president-directeur van DAIICHI SANKYO EUROPE.

Op de website van de Internationale Vrouwendag 2009 zijn een

vodcast van Professor Compston en een artikel beschikbaar met informatie over

osteoporose en een uitleg over hoe vrouwen van elke leeftijd een gezondere,

"botvriendelijkere" levenswijze kunnen aannemen. Hieronder vallen onder

andere wandelen, tennissen en andere lichaamsbeweging waarbij de botten

belast worden, en dit kan bijdragen aan verlaging van het botverlies. De

botten van vrouwen worden na de overgang van nature dunner, omdat ze het

beschermende effect van het geslachtshormoon oestrogeen verliezen. Het

artikel beveelt ook aan om buiten in de zon activiteiten te ondernemen, zodat

het lichaam meer vitamine D kan aanmaken, wat essentieel is voor de opname

van calcium - een belangrijke bouwsteen voor sterke botten.

Ga voor meer informatie over osteoporose naar:

http://www.osteoporosis-disease.eu

DAIICHI SANKYO is een wereldwijd opererend farmaceutisch

bedrijf dat zich toespitst op onderzoek naar en marketing van innoverende

medicijnen. De firma ontstond in 2005 uit de fusie van twee traditionele

Japanse bedrijven, Daiichi en Sankyo. Met netto verkoopcijfers van ruim 5,4

miljard euro in het belastingjaar 2007 is DAIICHI SANKYO één van de 20

grootste farmaceutische bedrijven ter wereld. Het hoofdkantoor van het

bedrijf is in Tokio en haar Europese basis bevindt zich in München. DAIICHI

SANKYO heeft dochterondernemingen in 12 Europese landen en is één van de

sterkste Japanse farmaceutische bedrijven in Europa sinds ze haar Europese

productiebedrijven en marketingkantoren hier in 1990 vestigde. De

onderzoeksactiviteiten van het bedrijf zijn toegespitst op de gebieden

cardiovasculaire ziektes, hematologie, diabetes, anti-infectieuze middelen en

kanker. Ze streeft ernaar medicijnen te ontwikkelen die "de beste" in hun

categorie zijn of nieuwe categorieën farmaceutische geneesmiddelen te

produceren.

Referenties


1. Randell A, Sambrook PN, Nguyen TV, et al. (1995), Direct clinical and

welfare costs of osteoporotic fractures in elderly men and women. Osteoporos

Int 5:427.


2. IOF (2001) Osteoporosis in the European Community: A Call to Action.


3. http://www.iofbonehealth.org/patients-public/about-osteoporosis/prevention/nutrition/calcium-rich-foods.html

Vooruitziende verklaringen

Dit persbericht bevat vooruitziende verklaringen en informatie

over toekomstige ontwikkelingen in de sector, alsmede de wettelijke en

zakelijke condities van DAIICHI SANKYO EUROPE GmbH. Zulke vooruitziende

verklaringen zijn onzeker en ze zijn te allen tijde onderhevig aan de

risico's van wijziging, met name aan de gebruikelijke risico's waarmee een

wereldwijd farmaceutisch bedrijf geconfronteerd wordt, onder andere de impact

van de product- en grondstofprijzen, medicatieveiligheid, koerswijzigingen,

overheidsregelgevingen, werknemersbetrekkingen, belastingen, politieke

onstabiliteit en terrorisme, alsmede de effecten die onafhankelijke eisen en

overheidsonderzoek hebben op het zakelijk functioneren van het bedrijf. Alle

vooruitziende verklaringen die in dit bericht voorkomen, zijn van kracht met

ingang van de publicatiedatum. Ze houden geen enkele garantie in voor

toekomstige prestaties. Daadwerkelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen

kunnen aanzienlijk verschillen van de vooruitziende verklaringen die

expliciet of impliciet in deze berichtgeving naar voren komen. DAIICHI SANKYO

EUROPE GmbH stelt zich niet aansprakelijk voor het actualiseren van

dergelijke vooruitziende verklaringen over toekomstige ontwikkelingen binnen

de sector, in de wettelijke en bedrijfsmatige omstandigheden en binnen het

bedrijf.

Dr. Iris Marr, International Brand Manager, Phone +49(0)89/78-08-807, iris.marr@daiichi-sankyo.eu; Olaf Lamberz, Corporate Communications, Phone +49(0)89/78 08-442, olaf.lamberz@daiichi-sankyo.eu






-