Tijd voor verandering - Zonneschijn en lichaamsbeweging onderdeel van holistische behandeling van osteoporose
08/03/2009 01:03
PR Newswire
MÜNCHEN, March 8 /PRNewswire/ -- Lees een deskundige mening op
http://62.193.238.61/blueprinttv/osteoporosis/IWDosteoporosis-expert-opinion.html
Binnenkort gaat de zomertijd weer in en krijgen we weer meer
uren daglicht en krijgen vrouwen dus ook weer meer gelegenheid om zich te
beschermen tegen de risico's die aan osteoporose verbonden zijn, aldus een
nieuwe campagne die DAIICHI SANKYO gelanceerd heeft en die samenvalt met
Internationale Vrouwendag op 8 maart 2009. De campagne is bedoeld om vrouwen
ervan bewust te maken hoe ze door een gezonde levensstijl kunnen bijdragen
aan het voorkómen of behandelen van de ziekte. De meeste mensen die aan
osteoporose - een botziekte - lijden zijn vrouwen en elke vrouw in Europa
heeft in haar leven 30 tot 50% kans op een botbreuk als gevolg van
osteoporose(1). Verrassend genoeg wordt de meting van de botmineraaldichtheid
(BMD) in de meeste Europese landen weinig gebruikt. Redenen hiervoor zijn
onder andere de beperkte beschikbaarheid van densitometers, een tekort aan
personeel dat bevoegd is om scans uit te voeren, een gebrek aan kennis van
het nut van BMD-tests en een beperkte of niet-bestaande kostenvergoeding.(2)
Lichaamsbeweging, calcium en vitamine D uit zonlicht zijn
essentieel voor gezonde botten, volgens Professor Juliet Compston, voorzitter
van het Consultatiepanel voor Osteoporose van de EU. "Slechts een paar
voedingsmiddelen, zoals zalm, makreel en tonijn, zijn een goede bron van
vitamine D, maar vitamine D wordt ook door het lichaam aangemaakt nadat het
aan de zon blootgesteld is geweest. Profiteer dus van de zomertijd en geniet
van wat meer lichaamsbeweging in die langere, warmere dagen", zegt ze.
Calcium is het belangrijkste mineraal voor uw botten en u
heeft 1200 mg calcium per dag nodig. Calciumgebrek hangt samen met een lage
botmassa, snel botverlies en hoge breukpercentages. Melkproducten, zoals
melk, yoghurt en kaas - met name de hardere kaassoorten - donkergroene
bladgroenten zoals broccoli of spinazie, vis - vooral de vettere soorten,
zoals zalm - tofu en amandelen zijn allemaal rijke calciumbronnen.(3)
Professor Compston heeft een bijdrage aan deze campagne
geleverd door belangrijke en uitvoerbare adviezen te verstrekken over de
behandeling van osteoporose. Veranderingen in leefpatronen kunnen bij vrouwen
waarbij de diagnose osteoporose is gesteld een aanvulling vormen op de
behandeling met medicijnen en als deze bijtijds worden doorgevoerd,
vermindert dat de risico's die aan osteoporose verbonden zijn. De campagne
maakt deel uit van het streven van het bedrijf om de gezondheid van de vrouw
op een holistische manier te benaderen. "Op Internationale Vrouwendag worden
de successen en prestaties van vrouwen gevierd, met onder andere als doel hen
in de toekomst te inspireren. DAIICHI SANKYO hoopt dat het doorgeven van haar
kennis op het gebied van osteoporosebestrijding vrouwen van alle leeftijden
in staat zal stellen de gezondheid van hun botten in eigen hand te nemen,"
zegt Reinhard Bauer, topman van e nemen", zei Reinhard Bauer,
president-directeur van DAIICHI SANKYO EUROPE.
Op de website van de Internationale Vrouwendag 2009 zijn een
vodcast van Professor Compston en een artikel beschikbaar met informatie over
osteoporose en een uitleg over hoe vrouwen van elke leeftijd een gezondere,
"botvriendelijkere" levenswijze kunnen aannemen. Hieronder vallen onder
andere wandelen, tennissen en andere lichaamsbeweging waarbij de botten
belast worden, en dit kan bijdragen aan verlaging van het botverlies. De
botten van vrouwen worden na de overgang van nature dunner, omdat ze het
beschermende effect van het geslachtshormoon oestrogeen verliezen. Het
artikel beveelt ook aan om buiten in de zon activiteiten te ondernemen, zodat
het lichaam meer vitamine D kan aanmaken, wat essentieel is voor de opname
van calcium - een belangrijke bouwsteen voor sterke botten.
Ga voor meer informatie over osteoporose naar:
http://www.osteoporosis-disease.eu
DAIICHI SANKYO is een wereldwijd opererend farmaceutisch
bedrijf dat zich toespitst op onderzoek naar en marketing van innoverende
medicijnen. De firma ontstond in 2005 uit de fusie van twee traditionele
Japanse bedrijven, Daiichi en Sankyo. Met netto verkoopcijfers van ruim 5,4
miljard euro in het belastingjaar 2007 is DAIICHI SANKYO één van de 20
grootste farmaceutische bedrijven ter wereld. Het hoofdkantoor van het
bedrijf is in Tokio en haar Europese basis bevindt zich in München. DAIICHI
SANKYO heeft dochterondernemingen in 12 Europese landen en is één van de
sterkste Japanse farmaceutische bedrijven in Europa sinds ze haar Europese
productiebedrijven en marketingkantoren hier in 1990 vestigde. De
onderzoeksactiviteiten van het bedrijf zijn toegespitst op de gebieden
cardiovasculaire ziektes, hematologie, diabetes, anti-infectieuze middelen en
kanker. Ze streeft ernaar medicijnen te ontwikkelen die "de beste" in hun
categorie zijn of nieuwe categorieën farmaceutische geneesmiddelen te
produceren.
Referenties
1. Randell A, Sambrook PN, Nguyen TV, et al. (1995), Direct clinical and
welfare costs of osteoporotic fractures in elderly men and women. Osteoporos
Int 5:427.
2. IOF (2001) Osteoporosis in the European Community: A Call to Action.
3. http://www.iofbonehealth.org/patients-public/about-osteoporosis/prevention/nutrition/calcium-rich-foods.html
Vooruitziende verklaringen
Dit persbericht bevat vooruitziende verklaringen en informatie
over toekomstige ontwikkelingen in de sector, alsmede de wettelijke en
zakelijke condities van DAIICHI SANKYO EUROPE GmbH. Zulke vooruitziende
verklaringen zijn onzeker en ze zijn te allen tijde onderhevig aan de
risico's van wijziging, met name aan de gebruikelijke risico's waarmee een
wereldwijd farmaceutisch bedrijf geconfronteerd wordt, onder andere de impact
van de product- en grondstofprijzen, medicatieveiligheid, koerswijzigingen,
overheidsregelgevingen, werknemersbetrekkingen, belastingen, politieke
onstabiliteit en terrorisme, alsmede de effecten die onafhankelijke eisen en
overheidsonderzoek hebben op het zakelijk functioneren van het bedrijf. Alle
vooruitziende verklaringen die in dit bericht voorkomen, zijn van kracht met
ingang van de publicatiedatum. Ze houden geen enkele garantie in voor
toekomstige prestaties. Daadwerkelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen
kunnen aanzienlijk verschillen van de vooruitziende verklaringen die
expliciet of impliciet in deze berichtgeving naar voren komen. DAIICHI SANKYO
EUROPE GmbH stelt zich niet aansprakelijk voor het actualiseren van
dergelijke vooruitziende verklaringen over toekomstige ontwikkelingen binnen
de sector, in de wettelijke en bedrijfsmatige omstandigheden en binnen het
bedrijf.
Dr. Iris Marr, International Brand Manager, Phone +49(0)89/78-08-807, iris.marr@daiichi-sankyo.eu; Olaf Lamberz, Corporate Communications, Phone +49(0)89/78 08-442, olaf.lamberz@daiichi-sankyo.eu
-