8 Maart 2009
Coronel opent FIA WTCC sterk in Curitiba Brazilië
Het Braziliaanse Curitiba was ook dit jaar gastheer van de FIA World
Touring Car Championship openingsraces. Voor SEAT Team Holland coureur
Tom Coronel bracht de start van zijn vijfde WTCC-seizoen een 9e en een
8e plaats. Daarmee pakte hij gelijk 16 punten voor de Independent
Drivers Trophy, waarin hij nu de tweede plaats bezet en zijn eerste
kampioenspunt in de algemene rangschikking. Met de door SUNRED
geprepareerde en ingezette Leon TFSi neemt de Nederlander dit jaar
weer deel aan deze competitie voor privérijders. Een titel die hij in
2006 al eens voor zich opeiste. Het sterk wisselende weer speelde een
belangrijke rol in het verloop van deze eerste races. Vond de eerste
race nog onder droge omstandigheden plaats, bij de start van race twee
kwam het water letterlijk met bakken uit de hemel.
Foto: FIA WTCC
SUNRED prepareerde de SEAT LEON TFSi van vorig jaar weer helemaal
opnieuw. Echt alles is uit elkaar geweest, om daarna weer opgebouwd te
worden, vertelt Tom Coronel. Er was echter niet veel tijd voor een
echte shake down en die hebben wij dus hier gedaan tijdens de vrije
training. Ik was gebrand om goed te rijden en na afloop stel ik vast
dat die allereerste ronde met de auto ook de allersnelste van het hele
weekend was. Daarna kreeg ik te maken met wat probleempjes. Een
kapotte benzineleiding, een keerring die olie lekte waardoor de
koppeling slipte en tijdens de kwalificatie zat er een storing in het
systeem dat het mogelijk maakt om tijdens het schakelen vol gas te
houden. Daardoor moest ik nu met de koppelingspedaal schakelen en dat
kostte tijd. Al met al denk ik dat het 5/10 van een seconde sneller
had gekund. Er had meer ingezeten dan die achttiende startplaats. In
de eerste race ging het lekker. Ik kon er hier en daar goed voorbij
komen en daarmee reed ik uiteindelijk achter mijn grote concurrent in
de Independents Trophy. Hij was deze keer echter net te snel dus ik
ben op die tweede plek blijven hangen. Bij de start van de tweede race
regende het enorm en iedereen kwam bij mij informeren naar mijn
bandenkeus. Die heeft mij vorig jaar natuurlijk mijn eerste
overwinning in dit Wereldkampioenschap gebracht. Maar deze keer koos
ik ook voor allemaal regenbanden, het was echt te nat. Nu weet
iedereen dat ik graag in de regen rijd dus ik had er allemaal niet zon
moeite mee, alhoewel er nu wel erg veel naar beneden kwam. Gelukkig
kwam ik goed door de eerste bochten en had daarmee gelijk aansluiting
met de eerste groep. Ik schoof zelfs nog wat plaatsen op, maar moest
een deel daarvan ook weer teruggeven. Porteiro, met wie ik strijd om
de Independents Trophy startte deze race van pole position, maar viel
steeds verder terug. Toen ik achter hem zat heb ik nog een keer
geprobeerd hem te passeren maar kwam net iets tekort. Daarna gekeken
of ik hem in een foutje kon dwingen, maar ook dat lukte niet. Dus
tevreden naar huis met een dubbele tweede plaats bij de Independents
en een eerste punt voor het kampioenschap. Niet slecht wanneer je
bedenkt dat de auto waarmee ik nu reed, 55 kilogram zwaarder was dan
de auto van vorig jaar. Dat heeft alles te maken met de nieuwe
regelgeving en zal pas na de tweede race opnieuw bekeken worden. Dit
was het maximaal haalbare voor deze keer en ik kijk nu al uit naar de
races in Mexico over twee weken.