Tom Coronel

8 Maart 2009

Coronel opent FIA WTCC sterk in Curitiba Brazilië

Het Braziliaanse Curitiba was ook dit jaar gastheer van de FIA World Touring Car Championship openingsraces. Voor SEAT Team Holland coureur Tom Coronel bracht de start van zijn vijfde WTCC-seizoen een 9e en een 8e plaats. Daarmee pakte hij gelijk 16 punten voor de Independent Drivers Trophy, waarin hij nu de tweede plaats bezet en zijn eerste kampioenspunt in de algemene rangschikking. Met de door SUNRED geprepareerde en ingezette Leon TFSi neemt de Nederlander dit jaar weer deel aan deze competitie voor privérijders. Een titel die hij in 2006 al eens voor zich opeiste. Het sterk wisselende weer speelde een belangrijke rol in het verloop van deze eerste races. Vond de eerste race nog onder droge omstandigheden plaats, bij de start van race twee kwam het water letterlijk met bakken uit de hemel.

Foto: FIA WTCC

SUNRED prepareerde de SEAT LEON TFSi van vorig jaar weer helemaal opnieuw. Echt alles is uit elkaar geweest, om daarna weer opgebouwd te worden, vertelt Tom Coronel. Er was echter niet veel tijd voor een echte shake down en die hebben wij dus hier gedaan tijdens de vrije training. Ik was gebrand om goed te rijden en na afloop stel ik vast dat die allereerste ronde met de auto ook de allersnelste van het hele weekend was. Daarna kreeg ik te maken met wat probleempjes. Een kapotte benzineleiding, een keerring die olie lekte waardoor de koppeling slipte en tijdens de kwalificatie zat er een storing in het systeem dat het mogelijk maakt om tijdens het schakelen vol gas te houden. Daardoor moest ik nu met de koppelingspedaal schakelen en dat kostte tijd. Al met al denk ik dat het 5/10 van een seconde sneller had gekund. Er had meer ingezeten dan die achttiende startplaats. In de eerste race ging het lekker. Ik kon er hier en daar goed voorbij komen en daarmee reed ik uiteindelijk achter mijn grote concurrent in de Independents Trophy. Hij was deze keer echter net te snel dus ik ben op die tweede plek blijven hangen. Bij de start van de tweede race regende het enorm en iedereen kwam bij mij informeren naar mijn bandenkeus. Die heeft mij vorig jaar natuurlijk mijn eerste overwinning in dit Wereldkampioenschap gebracht. Maar deze keer koos ik ook voor allemaal regenbanden, het was echt te nat. Nu weet iedereen dat ik graag in de regen rijd dus ik had er allemaal niet zon moeite mee, alhoewel er nu wel erg veel naar beneden kwam. Gelukkig kwam ik goed door de eerste bochten en had daarmee gelijk aansluiting met de eerste groep. Ik schoof zelfs nog wat plaatsen op, maar moest een deel daarvan ook weer teruggeven. Porteiro, met wie ik strijd om de Independents Trophy startte deze race van pole position, maar viel steeds verder terug. Toen ik achter hem zat heb ik nog een keer geprobeerd hem te passeren maar kwam net iets tekort. Daarna gekeken of ik hem in een foutje kon dwingen, maar ook dat lukte niet. Dus tevreden naar huis met een dubbele tweede plaats bij de Independents en een eerste punt voor het kampioenschap. Niet slecht wanneer je bedenkt dat de auto waarmee ik nu reed, 55 kilogram zwaarder was dan de auto van vorig jaar. Dat heeft alles te maken met de nieuwe regelgeving en zal pas na de tweede race opnieuw bekeken worden. Dit was het maximaal haalbare voor deze keer en ik kijk nu al uit naar de races in Mexico over twee weken.