Provincie Overijssel

Minder regels en meer samenhang voor ontwikkeling van Overijssel

Eén van de instrumenten om het beleid uit de Omgevingsvisie Overijssel daadwerkelijk te realiseren is de omgevingsverordening. Van donderdag 5 maart tot en met woensdag 15 april ligt de Ontwerp Omgevingsverordening van de provincie Overijssel ter inzage. Essentie van de verordening is dat er minder regels zijn dan voorheen en er meer samenhang is tussen de diverse plannen en verordeningen.

De Omgevingsverordening is, naast gebiedsontwikkeling, subsidies en prestatieafspraken, één van de instrumenten om de ambities van de Omgevingsvisie te realiseren. Uitgangspunt daarbij is dat niet meer geregeld is dan strikt noodzakelijk is en dat dubbelingen met andere regelgeving ongewenst zijn. Daarmee voorkomt de provincie Overijssel extra regeldruk.

Omdat de provincie Overijssel het belangrijk vindt dat gemeenten de ruimte krijgen, is het een beknopte verordening geworden. Alle regels die er zijn liggen er in vast en geven het juridische speelveld aan voor alle partners in Overijssel. Partners als gemeenten krijgen meer ruimte voor ontwikkelingen, maar met ruimtelijke kwaliteit. Het is aan de gemeenten zelf om de verordening en de omgevingsvisie te vertalen in de eigen plannen en vast te leggen in bestemmingsplannen. Inwoners en ondernemers kunnen via hun eigen gemeente hier invloed op uitoefenen. De verordening vormt ook de basis van vergunningverlening op o.a. het gebied van bodem, grondwater en milieu en de handhaving daarop.

Ruimte voor ontwikkeling
Minder regels en meer samenhang: dat vraagt om een andere manier van besturen vanuit de provincie. Stimuleren, overleggen en het maken van prestatieafspraken zijn de kernwoorden hierbij. Voordat de verordening er lag, is er dan ook veelvuldig overlegd met de partners van de provincie. In de Omgevingsvisie kiest de provincie voor ruimtelijke kwaliteit en duurzaamheid. Voor de verordening betekent dit bijvoorbeeld het verankeren van het principe van zuinig en zorgvuldig ruimtegebruik, ofwel: benutten van bestaand bebouwd gebied voordat er wordt uitgebreid, bijvoorbeeld door herstructurering. Het combineren van verschillende functies, bijvoorbeeld water en natuur, wonen en werken wordt gestimuleerd. Bovendien waarborgt de verordening dat dit soort ontwikkelingen op creatieve wijze worden verbonden met aanwezige gebiedskenmerken, zoals landschap, infrastructuur, duurzame energie, ondergrond, enz. De voorwaarden vanuit deze gebiedskenmerken zijn te vinden in de Catalogus Gebiedskenmerken. Aan kwetsbare functies als de Ecologische Hoofdstructuur en de drinkwatervoorziening biedt de verordening heel specifieke bescherming.

Eén verordening
De keuze voor een brede verordening voor de fysieke leefomgeving, betekent dat de Omgevingsverordening niet alleen de ruimtelijke verordening bevat, maar ook onderwerpen uit de huidige Verordening voor de Fysieke Leefomgeving Overijssel (VFLO), ook wel de `milieuverordening' genoemd. Deze onderwerpen hebben betrekking op grondwaterbescherming, bodemsanering en ontgrondingen en verkeer. Verder wordt in de Omgevingsverordening de waterverordening opgenomen.

Digitale kaarten
Bij de Omgevingsverordening hoort een eigen set kaarten. De papieren kaarten zijn gemaakt op een schaal van 1:100.000. De kaarten zijn voor het eerst ook digitaal te raadplegen op www.omgevingsvisie.nl. De bezoeker van de website kan op postcode of plaatsnaam op de kaart inzoomen en meer details bekijken. De kaarten laten bijvoorbeeld zien welke gebiedskenmerken de provincie belangrijk vindt bij de ontwikkeling van Overijssel en waar ze ontwikkelingsperspectieven ziet voor natuur, landbouw, verkeer, steden en dorpen, enz.

Vervolg
Van 5 maart tot en met 15 april ligt de Ontwerp-Omgevingsverordening ter inzage. Inwoners en organisaties hebben in die periode de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen op zowel de tekst van de verordening als de kaarten. Half mei komt Gedeputeerde Staten met een reactienota. Daarna gaat deze reactienota, samen met de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening door naar Provinciale Staten, voor de definitieve besluitvorming in juli 2009.

Mogelijkheid van inzien
Iedereen kan de Ontwerp Omgevingsverordening en de bijbehorende kaarten inzien tijdens kantooruren van 5 maart tot en met 15 april in alle gemeentehuizen, bij de waterschappen Groot Salland, Regge & Dinkel, Reest & Wieden en Velt & Vecht, Rijn & IJssel, Veluwe en Zuiderzeeland, in de Overijsselse bibliotheken en in het provinciehuis te Zwolle. Alle documenten betreffende de Ontwerp Omgevingsvisie en Ontwerp Omgevingsverordening inclusief kaarten zijn ook in te zien via www.omgevingsvisie.nl.

Mogelijkheid voor het indienen van zienswijzen
Een ieder kan gedurende de termijn van de terinzagelegging gemotiveerd mondelinge of schriftelijke zienswijzen indienen. De zienswijzen zullen ook worden doorgestuurd aan de Commissie voor de Milieueffectrapportage gevestigd te Utrecht, die advies uitbrengt over de ontwerpen. Provinciale Staten zullen de ingediende zienswijzen in de besluitvorming betrekken die leiden tot vaststelling van de Omgevingsvisie en de Omgevingsverordening in juli 2009.

Uw schriftelijke zienswijze kunt u per post richten aan Provinciale Staten van Overijssel, t.a.v. Programmasecretariaat Omgevingsvisie, Postbus 10078, 8000 GB Zwolle of digitaal met het daarvoor bestemde formulier.

Voor het mondeling indienen van een zienswijze kunt u een afspraak maken via het Programmasecretariaat Omgevingsvisie: Suzanne Peeters, telefoonnummer 038 499 8704.

Uw zienswijze bevat tenminste:

- de naam en het adres van de indiener;

- de datum;

- het onderwerp waarop uw zienswijze betrekking heeft;
- de motivering van uw zienswijze.

Lees meer over de Ontwerp Omgevingsverordening