Ingezonden persbericht


Uniek votiefpaneel ontdekt

Bij de voorbereiding van de cultuurhistorische toptentoonstelling De hemel in Tegenlicht in het kader van het Mechelse stadsfestival Stadsvisioenen is een zogeheten votiefpaneel tevoorschijn gekomen uit particulier Nederlands bezit. Het betreft een zeer zeldzame, geschilderde voorstelling op een eikenhouten paneel dat uit dankbaarheid werd geschonken aan Maria in een bedevaartsoord.

Hoewel overduidelijk Zuid-Nederlands, was tot voor kort volstrekt onbekend welk pelgrimsoord het hier betrof. Onze Lieve Vrouw van Scherpenheuvel viel af, evenals Onze Lieve Vrouw ter Sneeuw te Werbeek bij Retie. Intensieve naspeuringen door professor dr. Gerard Rooijakkers van de Universiteit van Amsterdam, als voorzitter van het wetenschappelijk comité van De Hemel in Tegenlicht betrokken op de tentoonstelling, leverden pas onlangs een positieve identificatie op: het gaat hier om Onze Lieve Vrouw van den Wittentak te Ronse in de Vlaamse Ardennen.

Zeer bijzonder is de kapel die rechts op de achtergrond in aanbouw is. Het gaat, naar voorbeeld van Scherpenheuvel, om een achthoekige kapel die in 1639 af zou zijn. Een voorstelling van een bedevaartsoord in aanbouw is bijzonder zeldzaam. Deze kapel is in 1889 afgebroken en vervangen door de huidige, neogotische kapel.

Links op het paneel kan je op de achtergrond de stad Ronse zien met zijn twee, nog altijd aanwezige, karakteristieke torens van de Sint-Hermes- en de Sint-Martinuskerk. Het landschap maakt een Italianiserende indruk, maar in het geval van Ronse klopt deze topografie. Ronse ligt immers in de Vlaamse Ardennen tussen Gent en Doornik, en de ligging van de kapel op een hoogte is historisch correct.

De afgebeelde vrouw is Ernestine Yolande prinses de Ligne (1594-1668), die de bouw van de kapel geïnitieerd en gefinancierd heeft. Vandaar dat het hier niet alleen een votief-, maar ook een stichters-portret betreft. Zij was in 1638 weduwe geworden van graaf Jan VIII van Nassau-Siegen, sinds 1629 baron van Ronse. Zij staat afgebeeld met haar dochters Clara Marie en Ernestine Charlotte. De signatuur van het paneel verwijst hoogwaarschijnlijk naar de Gentse kunstenaar Antoon van den Heuvel (ca. 1600-1677).

Het gaat hier om een uniek stuk uit de kringen van de hoogste adel, van grote historische betekenis voor de stad Ronse en de Vlaamse religieuze volkscultuur. Het is voor het eerst weer voor een groot publiek te zien op de toptentoonstelling De hemel in Tegenlicht die op 21 maart van start gaat in Lamot in Mechelen.

DE HEMEL IN TEGENLICHT
21/06, elke dag van 10 tot 18u (gesloten op maandag) Locatie: Lamot, Van Beethovenstraat 8-10, Mechelen (ingang Haverwerf) Prijs & info: E 10 - E 8 (incl. audiogids NL-F-D-E) / reserveren aanbevolen! / toegang in uurblokken / catalogus (NL-E): E 39,95 / tentoonstellingsmagazine (NL-F): E 6,20

TICKETS EN INFO
+32 (0)70 22 28 00 - www.stadsvisioenen.be
UiT in Mechelen | Toerismehuis, Hallestraat 2-4-6, B-2800 Mechelen Open: maandag tot vrijdag 9.30-17.30u / zaterdag, zondag en feestdagen 10-16.30u

Meer persinfo?

Professor Gerard Rooijakkers geeft graag meer tekst en uitleg.

Voor alle persafspraken en interviews kan u terecht bij Frederik Picard van MMMechelen vzw:

T +32 (0)15 50 20 04 - G +32 (0)496 62 06 94 - frederik.picard@mmmechelen.be

De perstekst en het hoge resolutiebeeld van het paneel zijn beschikbaar op de perssectie van www.stadsvisioenen.be. Klik op de groene persbutton rechts op de homepage. De rest wijst zichzelf uit.