Korte tv-spot met tag-on meest effectief

10/03/2009 13:02

MarketResponse Nederland BV

Leusden/Hilversum - 10 maart 2009. Om de koopintentie voor een merk te verhogen, kunnen adverteerders het beste een tag-on inzetten. De lengte van een televisiecommercial heeft geen invloed op de koopintentie. Dit blijkt uit AdMeasure, een effectiviteitsonderzoek uitgevoerd door Ster en MarketResponse.

Nicole Engels, Research Director bij Ster, zegt: "Een commercial die als doel heeft de koopintentie te verhogen, is effectiever met een tag-on. Niet zo vreemd, want de tag-on bevat vaak een call to action. Het maakt dan niet uit of de hoofdcommercial een 15-seconden spot is of een spot van 40 seconden. Adverteerders kunnen met dit gegeven flinke besparingen realiseren."

"De helft van de commercials die er goed in slagen de koopintentie te verhogen, maakt gebruik van een tag-on. Ter vergelijking: bij de commercials die niet of nauwelijks effectief zijn, is dit slechts een kwart", aldus Berlinda Harkink, Expert Communicatiemanagement bij MarketResponse. "Omdat de lengte van de commercial er niet toe doet, kunnen adverteerders beter kiezen voor een korte hoofdcommercial met een tag-on, dan voor een lange commercial zonder tag-on. Zeker in een tijd van gelimiteerde reclamebudgetten kunnen zij hier hun voordeel mee doen."

Onderzoek

In het onderzoek zijn ruim 80 televisiecommercials getest en gedurende twaalf weken op merkeffecten gevolgd. De commercials zijn afkomstig uit diverse branches en zijn bij alle televisie-exploitanten ingezet.

Over Ster en AdMeasure

Ster is al meer dan 40 jaar een professionele partner voor adverteerders, media- en reclamebureaus. Ster exploiteert reclamezendtijd rond hoogwaardige programma's zodanig, dat zij voor haar klanten alle kansen benut. Ster neemt een actieve, adviserende rol in, bijvoorbeeld door gebruik van AdMeasure, een doeltreffend instrument om effectiviteit van campagnes te meten. Ster biedt, met de beste professionals aan boord en door het uitvoeren van toonaangevend onderzoek, unieke expertise en advies.

Over MarketResponse

MarketResponse is één van de grootste onafhankelijke research consultancy bureaus van Nederland. MarketResponse streeft naar een zo groot mogelijke effectiviteit voor haar klanten. Op basis van kwantitatief en kwalitatief onderzoek helpen wij onze klanten maximaal rendement te halen uit het managen van klanten, medewerkers, portfolio en communicatie, zodat zij hun bedrijfsdoelstellingen kunnen realiseren. MarketResponse heeft ruim 20 jaar ervaring in het faciliteren van besluitvorming op basis van marktonderzoek.

Een tag-on is een korte reclameboodschap die na de hoofdcommercial wordt vertoond, en waarin meestal een aanbieding, een telefoonnummer of het adres van een internetsite wordt gecommuniceerd.