Gemeente Lopik

GEMEENTE
LOPIK Persgesprek 3 maart 2009

Agendapunten commissie 10 maart en
P raad 24 maart 2009

Project `Duurzaam Veilig Lopikerkapel/Uitweg' E
Vanwege het landelijke project `Duurzaam Veilig' en in overleg met inwoners van Lopikerkapel en Uitweg is een verkeerskundig plan opgesteld. Dit plan R heeft als doel de verkeersveiligheid te verhogen door het accentueren van de ingang van de bebouwde kom en het aanbrengen van snelheids- beperkende maatregelen. Het college stelt de raad voor in te stemmen met S de voorgestelde verkeersmaatregelen en een krediet van 87.328,- beschikbaar te stellen.
B
In het plan wordt in Uitweg en Lopikerkapel vooral met behulp van verspringingen van de weg-as en versmallingen van de weg geprobeerd de snelheid van het autoverkeer te beperken. Daarnaast wordt het attentieniveau van de weggebruiker E voor de inrichting van de weg verhoogd op punten waar dat gewenst is. Verkeersdrempels en -plateaus zijn niet toegepast, omdat zij schade kunnen veroorzaken aan de in veel gevallen dicht langs de weg gesitueerde lintbebouwing.
R
Het college stelt de raad voor in te stemmen met de voorgestelde verkeersmaatregelen en een krediet van 87.328,- beschikbaar te stellen.

I De provincie Utrecht heeft eerder aangegeven te willen participeren in verkeersmaatregelen die het sluipverkeer naar de A2 ontmoedigen. Na uitvoering van de verkeersmaatregelen kan de gemeente 50% van de gemaakte kosten, te weten 43.664,-, van de provincie vergoed krijgen. C

Sluipverkeer Lopikerweg Oost en Lekdijk

H Er is vastgesteld dat langs de Lopikerweg Oost sprake is van verkeersoverlast. Tijdens de ochtendspits bedraagt het sluipverkeer 60%. In T samenspraak met de werkgroep verkeer van de klankbordgroep Lopikerkapel en de (verkeerscoördinator van de) politie is gezocht naar oplossingen om het doorgaande verkeer zoveel mogelijk te bundelen via de provinciale weg N210. Er zijn vier mogelijke oplossingen onderzocht. Het college stelt de raad voor één doseerinstallatie op de Lekdijk Oost ten




oosten van de Lage Dijk-Zuid en één doseerinstallatie op de Biezendijk/Hoge

Biezendijk aan te leggen.
De klankbordgroep Lopikerkapel stelt al langere tijd de problematiek over sluipverkeer over de Lopikerweg Oost aan de orde. Naar aanleiding hiervan heeft de gemeente Lopik onder andere samen met de werkgroep verkeer van de klankbordgroep onderzocht wat de omvang van deze overlast is en hoe groot het aandeel van het sluipverkeer is. Er is vastgesteld dat langs de Lopikerweg Oost sprake is van verkeersoverlast. Tijdens de ochtendspits bedraagt het sluipverkeer
60%.

In samenspraak met de werkgroep verkeer van de klankbordgroep Lopikerkapel en de (verkeerscoördinator van de) politie is gezocht naar oplossingen om het doorgaande verkeer zoveel mogelijk te bundelen via de provinciale weg N210. Doel is het sluipverkeer te ontmoedigen en de verkeersveiligheid en leefbaarheid in en rondom de kernen Lopikerkapel en Uitweg te verbeteren.

Er zijn vier opties:

1) één doseerinstallatie op de Lekdijk Oost ten oosten van de Lage Dijk-Zuid;
2) twee doseerinstallaties: één op de Lekdijk Oost ten oosten van de Lage Dijk-Zuid en één op de Biezendijk/Hoge Biezendijk;
3) twee doseerinstallaties: één op de Lekdijk Oost tussen de S.L. van Alterenlaan en Uitweg en één op de Lopikerweg Oost tussen de M.A. Reinaldaweg en de tweede aansluiting van de Graafdijk;
4) juridische maatregelen met behulp van bebording (inrijverboden).

Bij het beoordelen van de opties zijn de volgende aspecten van belang:
· De mate van ontmoediging van sluipverkeer over de Lopikerweg Oost, de Lekdijk en IJsselstein naar de aansluiting Nieuwegein Zuid/A2 en N210/A2;
· De mate van overlast die de lokale bevolking (Uitweg/Lopikerkapel en omgeving) ondervindt van de maatregelen als zij zich met de auto willen verplaatsen;

· De ruimtelijke inpasbaarheid van de maatregel;
· De kosten in verhouding tot de te verwachten effecten.

Na alle aspecten te hebben afgewogen, heeft het college een voorkeur voor optie 2: één doseerinstallatie op de Lekdijk Oost ten oosten van de Lage Dijk-Zuid en één doseerinstallatie op de Biezendijk/Hoge Biezendijk.

Het college stelt de raad voor in te stemmen met deze optie en een krediet beschikbaar te stellen van 120.000,-.

Herinrichting bedrijventerrein De Copen: 2e fase

Begin mei 2008 zijn de voorbereidingen gestart voor de herinrichting van bedrijventerrein De Copen in Lopik. Het rioleringsstelsel wordt opgeknapt, waarna nieuwe bestrating wordt aangelegd. De werkzaamheden voor de eerste fase in de 1e Industrieweg zijn medio februari 2009 binnen de beschikbare financiële ruimte afgerond. Het college stelt de raad voor een krediet van 1.470.000,- beschikbaar te stellen voor de uitvoering van de




tweede fase. Deze fase omvat de 2e, 3e en 4e Industrieweg op bedrijventerrein

De Copen in Lopik.

De ervaring opgedaan tijdens de uitvoering van de eerste fase is voor het college aanleiding te kiezen voor dezelfde werkwijze bij de uitvoering van de tweede fase. De provincie Utrecht heeft subsidie toegezegd van 1.157.343,- voor het gehele project. Voor de eerste fase is hiervan 500.000,- uitbetaald. Voor de tweede fase zal eenzelfde bedrag worden uitbetaald.

Pas na een raadsbesluit kan de uitvoering van de tweede fase starten.

Dorpshuis Benschop

De gemeenteraad heeft op 23 september 2008 gesproken over de toekomst van het dorpshuis in Benschop. Uit de verschillende toekomstvarianten koos de raad voor een zogenaamde renovatie plus (+) op de huidige locatie en vroeg om een nader uitgewerkt voorstel. Het college stelt de raad voor kennis te nemen van het voorlopig ontwerp, kostenraming en startnotitie. Ook wordt voorgesteld de financiële consequenties van dit project te betrekken bij de vaststelling van de kadernota 2010. Tenslotte wordt de raad gevraagd het college opdracht geven de voorwaarden te formuleren voor het gebruik van het dorpshuis en de medefinanciering vanuit de exploitatie van het dorpshuis.

Een gemeentelijke projectgroep is, samen met het bestuur van het dorpshuis en een gezamenlijk gekozen architect, direct aan de slag gegaan. Het resultaat, een voorlopig ontwerp en bijbehorende kostenraming, is nu gereed.

Het dorpshuis in Benschop is oorspronkelijk een tot dorpshuis verbouwde gymzaal, waar in een grote zaal en een drietal kleinere zaaltjes evenementen en activiteiten van allerlei aard plaatsvinden. Momenteel kampt het gebouw met achterstallig onderhoud. Ook zijn er aanpassingen in het kader van brandpreventie nodig om te voldoen aan de wettelijke eisen, is er te weinig bergruimte, voldoet de keuken niet meer aan de eisen die gesteld worden in 2009 en is er een weinig aantrekkelijke barruimte. Hierdoor is er sprake van een terugloop van activiteiten en van verhuur. Daarnaast is het wenselijk om via de architectuur van het gebouw zowel binnen als buiten de aantrekkelijkheid en de functionaliteit voor gebruikers te vergroten.

Ook het huidige functioneren en de gebruiksmogelijkheden in de toekomst zullen moeten worden bekeken. Dit sluit aan op het door de raad vastgestelde beleid in elke kern in de gemeente een goed functionerend dorphuis of buurthuis te hebben. Ook sluit dit aan bij het beleid van de provincie Utrecht gericht op de realisatie van cultuurhuizen.




De voorlopige projectopdracht is:

· Het renoveren van het dorpshuis binnen een vastgesteld budget en het vergroten van de klantenkring en het verruimen van het gebruik.
· Zowel bij de gebruikers als het bestuur van het dorphuis als de omwonenden en gemeentebestuur zal de renovatie draagvlak moeten hebben.
· Voordat met de renovatie wordt begonnen, zullen voldoende middelen beschikbaar moeten worden gesteld om dit project te kunnen realiseren.
· De voorbereidingen van het project zijn gestart op 1 november 2008. Op
1 maart 2010 zal het project bouwkundig zijn afgerond.

Het projectplan is gesplitst in twee deelprojecten: een bouwkundige renovatie en het bevorderen van welzijnsactiviteiten en klantenkring. De opdracht wordt verder uitgewerkt als een budget beschikbaar is gesteld om het project daadwerkelijk uit te voeren.

Er is een totaal budget nodig van 1.700.000,-. De verwachte subsidie van de provincie van 125.000,- kan in mindering worden gebracht op dit budget. Dit budget komt alleen beschikbaar als het project voldoende bijdraagt aan de leefbaarheid van de kern Benschop. Voor dit project zijn geen middelen gereserveerd. Honorering van dit voorstel kan er in resulteren dat andere grote projecten geen doorgang vinden of uitgesteld moeten worden.

Het college stelt de raad voor kennis te nemen van het voorlopig ontwerp, de kostenraming en de startnotitie. Ook wordt voorgesteld de financiële consequenties van dit project te betrekken bij de vaststelling van de kadernota
2010. Tenslotte wordt de raad gevraagd het college opdracht te geven de voorwaarden te formuleren voor het gebruik van het dorpshuis en de medefinanciering vanuit de exploitatie van het dorpshuis.

Locatieonderzoek Cultureel Centrum Lopik

Er heeft locatieonderzoek plaatsgevonden voor het realiseren van een Cultureel Centrum Lopik (CCL). Er zijn vijf varianten onderzocht. Hieruit is gebleken dat een cultureel centrum aan het gemeentehuis met woningen de beste keuze is. Het college stelt de raad voor deze variant nader uit te werken.

Op 18 november 2008 heeft de gemeenteraad de notitie `Beschrijving en Programma van Eisen van het project Cultureel Centrum Lopik' vastgesteld. Hierin is vastgelegd welke ruimtes beschikbaar moeten komen in een nieuw te realiseren cultureel centrum.

Er zijn vijf varianten onderzocht:

1) Cultureel centrum bij sporthal De Wiekslag.
2) Cultureel centrum als vrijstaand gebouw op locatie voormalige Wieleroord.
3) Cultureel centrum aan gemeentehuis.

4) Cultureel centrum als vrijstaand gebouw op locatie voormalige Wieleroord met woningen.

5) Cultureel centrum aan gemeentehuis met woningen.




Alle vijf varianten zijn getoetst aan het bestemmingsplan, inpassing op het terrein/de omgeving, de verkeersstromen/de bereikbaarheid en synergie. Om te kunnen bepalen of het Cultureel Centrum Lopik (CCL) en de daarbij behorende parkeervoorzieningen op de verschillende terreinen in te passen zijn, is een studie gemaakt van de benodigde (begane) grondoppervlakte van het gebouw. Tevens zijn de benodigde vierkante meters voor parkeren bepaald. Hiervoor is de landelijk toegepaste norm van het CROW gebruikt.

Uit onderzoek is gebleken dat de vijfde variant veel voordelen oplevert en daarmee de locatie is met de meeste mogelijkheden.

Het college stelt de raad voor een cultureel centrum aan het gemeentehuis met woningen verder te laten uitwerken en de financiële haalbaarheid te onderzoeken.

Lopende projecten in de gemeente Lopik, gerangschikt naar portefeuillehouder.

Portefeuillehouder: Burgemeester R.G. Westerlaken-Loos: Algemene en bestuurlijke zaken, Intergemeentelijke samenwerking, Coördinatie beleid, Dualisme, Openbare orde en veiligheid, Buurtbemiddeling, Representatie en communicatie, Personeelszaken en organisatie, Burgerzaken. Project: Organisatieontwikkeling.

Gemeente bedankt inwoners voor medewerking aan
onderzoek communicatie

Om inwoners te informeren en met hen te communiceren over bijvoorbeeld plannen, projecten en nieuw beleid gebruikt de gemeente Lopik diverse communicatiemiddelen. Dit zijn onder andere de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws, de gemeentelijke website, informatieavonden, brieven aan inwoners en de gemeentegids. De gemeente wilde graag weten hoe inwoners deze communicatiemiddelen waarderen en heeft daarom eind januari circa 1.100 vragenlijsten verzonden aan willekeurig gekozen inwoners. Eind februari 2009 waren meer dan 300 ingevulde vragenlijsten retour ontvangen.
De antwoorden worden momenteel verwerkt. De uitkomsten worden in een rapport uitgewerkt dat naar verwachting in april 2009 gereed zal zijn. Met de uitkomsten verwacht de gemeente daar waar nodig de communicatie te kunnen aanpassen en beter in te kunnen spelen op wensen van inwoners.

De uitkomsten zullen via de website en de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws bekend worden gemaakt én worden verwerkt in het op te stellen externe communicatiebeleid.

Een respons van ruim 27% voor een schriftelijk onderzoek is een mooi resultaat. De gemeente bedankt haar inwoners die aan het onderzoek hebben meegewerkt.




Portefeuillehouder; Wethouder G.J. Spelt:1e loco-burgemeester. Ruimtelijke ordening: -bestemmingsplannen waterplan, Volkshuisvesting, Verkeersbeleid, Infrastructuur en gemeentewerken, Gemeentereiniging, Grondexploitatie, Economische zaken, Sport en sportaccommodaties. Projecten: Inrichting MOB- complex, Ontwikkeling Centrumplan, Leefbaarheid Cabauw, Leefbaarheid Benschop, Revitalisering bedrijventerrein, Uitbreidingslocatie Uitweg.

Gemeente Lopik wil maximale zeggenschap bij
woningbouw Benschop Oost

De Van Hoogevest Groep b.v. uit Amersfoort is op 4 februari 2009 failliet verklaard. Eén van de werkmaatschappijen van dit bedrijf is de ontwikkelaar en eigenaar van de grond in Benschop Oost, waarop woningbouw is voorzien. Een curator onderzoekt de toekomstmogelijkheden. Het college wil dit niet afwachten maar zelf actief optreden. Daarom heeft het college een voorlopig gemeentelijke voorkeursrecht gevestigd op de grond. Wanneer de eigenaar de grond wil verkopen, is hij verplicht dit eerst aan de gemeente Lopik aan te bieden.

Het faillissement voor de Van Hoogevest Groep b.v. uit Amersfoort is op 4 februari 2009 uitgesproken. Van Hoogevest Ontwikkeling, een werkmaatschappij van de Van Hoogevest Groep, is de ontwikkelaar voor de woningbouwplannen voor Benschop Oost en eigenaar van de grond in Benschop Oost. De gebeurtenissen bij de Van Hoogevest Groep hebben gevolgen voor de woningbouw in Benschop Oost. Er zijn twee curatoren aangesteld bij het bedrijf die de toekomstmogelijk- heden voor delen van het bedrijf en voor de diverse projecten onderzoeken.

Gemeente wil maximale zeggenschap hebben
Bij de start van dit woningbouwproject zijn uitgangspunten vastgesteld:
· Een goede ruimtelijke opzet, die kwaliteit toevoegt aan de kern Benschop en in samenspraak met de gemeenschap Benschop tot stand komt;
· Een goede beeldkwaliteit van de te bouwen woningen;
· Een goede infrastructuur;

· Een kwalitatief goed ingericht openbaar gebied, dat voldoet aan alle door de gemeente te stellen eisen;

· Een op de woningmarkt van de kern Benschop toegesneden differentiatie van woningen (raadsbesluit van 16 december 2008) met een daarbij behorende fasering;

· De door de gemeente te maken kosten kunnen verhalen.

Het college wil bereiken dat deze uitgangspunten worden gerealiseerd. Dit is mogelijk als de gemeente zelf eigenaar wordt van de gronden in Benschop Oost. Of als de gemeente met een ontwikkelaar een exploitatieovereenkomst kan sluiten, waarin de uitgangspunten goed geregeld zijn. Het college wil niet afwachten welke marktpartij de grond in eigendom zal krijgen, maar zelf actief optreden en maximale zeggenschap hebben.




Wet voorkeursrecht gemeenten
Daarom heeft het college op 10 februari 2009 een voorlopig gemeentelijk voorkeursrecht gevestigd op de percelen in het plangebied Benschop Oost. Dit is bekend gemaakt in de Staatscourant en op de gemeentepagina in Zenderstreek- nieuws van 18 februari 2009. Hierdoor is het besluit op 19 februari 2009 formeel in werking getreden.

De Wet voorkeursrecht gemeenten (Wvg) geeft gemeenten het recht van eerste aankoop. Wanneer de eigenaar de grond wil verkopen, is hij verplicht eerst de gemeente de gelegenheid te bieden tot aankoop over te gaan. Vervolgens kan de gemeente al dan niet besluiten de grond te kopen.
Tegen het voornemen om de voorlopige aanwijzing om te zetten in een definitief besluit kunnen zienswijzen worden ingediend bij de gemeenteraad. Deze procedure start op 19 februari 2009 en duurt tot 2 april 2009. Tijdens deze periode liggen de documenten voor een ieder ter inzage. Ook zijn ze te raadplegen op www.lopik.nl.

De voorlopige aanwijzing door het college moet binnen drie maanden worden gevolgd door een besluit van de gemeenteraad. Naar verwachting behandelt de raad het voorstel om de aanwijzing definitief te maken op 21 april 2009. Tegen het raadsbesluit staat ook weer bezwaar en beroep open.

Vertraging door faillissement
In de oorspronkelijke planning zou voor de zomervakantie van 2009 een definitieve discussie in de gemeenteraad plaatsvinden over het aantal woningen, zodat het bestemmingsplan nog dit jaar zou kunnen worden vastgesteld. Deze planning loopt door het faillissement van de Van Hoogevest Groep b.v. vertraging op. Een concrete planning is op dit moment nog niet te geven.

Portefeuillehouder: Wethouder J.W.M. Kooijman: 2e loco-burgemeester. Wet Maatschappelijke Ondersteuning: - Indicatiestelling, Maatschappelijke dienstverlening, Ouderenbeleid, Jeugdbeleid, Welzijn, Vrijwilligerswerk, Kinderopvang, Wijk- en buurt-beheer, Sociale zaken, Vreemdelingenbeleid, Gezondheidszorg, Onderwijs, Leerplicht, Volwasseneneducatie en inburgering, Kunst en cultuur, Natuur en landschap, Milieu, Recreatie en toerisme, Monumentenzorg, Financiën, Informatiebeleid en automatisering. Project: Cultureel Centrum Lopik.

Tevredenheidsonderzoek Wmo-cliënten

Eind februari 2009 hebben Wmo-cliënten in de gemeente Lopik, net als vorig jaar, een schriftelijke vragenlijst ontvangen. Via deze vragenlijst kunnen zij aangeven in hoeverre zij tevreden zijn met de ondersteuning die de gemeente sinds 1 januari 2007 biedt in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De mening van de Wmo-cliënten stelt de gemeente Lopik in staat haar dienstverlening te verbeteren en haar beleid te vergelijken met andere gemeenten.




Sinds 1 januari 2007 is de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) van kracht. De gemeente is sindsdien verantwoordelijk voor de invulling van alles wat in deze wet is geregeld over wonen, welzijn en zorg. De Wmo moet ervoor zorgen dat inwoners zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. De gemeente Lopik zorgt samen met haar maatschappelijke partners dat inwoners de voorzieningen, hulp en ondersteuning krijgen die nodig zijn om mee te kunnen blijven doen. Deze ondersteuning verschilt van persoon tot persoon. Sommige mensen hebben een scootmobiel of rolstoel nodig om zich te kunnen verplaatsen. Anderen hebben hulp nodig om het huishouden te runnen.

Schriftelijke vragenlijst eind februari 2009
De gemeente Lopik vindt het belangrijk te weten wat haar Wmo-cliënten van deze ondersteuning vinden. Daarom doet de gemeente Lopik opnieuw mee aan de basis benchmark van SGBO, een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau. Een benchmark is een landelijk onderzoek waarbij gemeenten met elkaar worden vergeleken. Dit onderzoek kijkt met behulp van een vragenlijst naar de kwaliteit van de Wmo. De vragenlijst is dit jaar uitgebreid met een aantal vragen over mantelzorg. Wmo-cliënten in de gemeente Lopik ontvangen deze vragenlijst eind februari 2009. Zij hoeven bij het invullen geen naam of adres op te geven en blijven dus anoniem.

Retourneren uiterlijk 18 maart 2009
De gemeente Lopik hoopt dat de Wmo-cliënten de tijd zullen nemen de vragenlijst in te vullen en uiterlijk 18 maart 2009 terug te sturen. Dit onderzoek geeft de gemeente Lopik de kans haar dienstverlening te verbeteren en haar beleid te vergelijken met andere gemeenten.

Wat gebeurt er met de resultaten
Het resultaat van dit klanttevredenheidsonderzoek wordt verwerkt in een rapport dat naar verwachting in juni 2009 gereed zal zijn. Hierover informeert de gemeente Lopik u via www.lopik.nl en de gemeentepagina in Zenderstreeknieuws.

Het rapport van het in 2008 uitgevoerde onderzoek vindt u op www.lopik.nl onder de knop Over Lopik > Onderzoeksresultaten.

Lopik, 27 februari 2009