Ingezonden persbericht


Persbericht

`To clean or not to clean' ­ schoonmaken van
kunstwerken op zaal

Otterlo, 13 februari 2009

Van 10 maart tot en met 10 mei zal in het Kröller-Müller Museum het dagelijkse werk van restauratoren en conserveringsmedewerkers, compleet met kunstwerken uit het depot, worden overgebracht van het restauratieatelier naar een museumzaal. Ongeveer honderdvijftig kunstwerken, vooral sculpturen, zullen daar worden onderzocht en geconserveerd. Getoond wordt een dwarsdoorsnede uit de collectie sculptuur en moderne kunst, met onder andere werk van Bourgeois, Constant, Tinguely, Visser, Rädecker en Mendes da Costa. Dit is een onderdeel van de tentoonstelling over het werk van restauratoren en de dilemma's waarmee zij worden geconfronteerd. Drie maanden lang krijgt het publiek de kans van dichtbij het conserveringsproces te volgen.

De titel van de tentoonstelling ­ To clean or not to clean ­ vestigt de aandacht op een van de kernproblemen waarmee restauratoren te maken krijgen als ze moeten besluiten hoe ze een kunstwerk het best in stand kunnen houden. Er zal informatie worden gegeven over specifieke aspecten van de conserveringspraktijk. Verschillende vragen komen hierbij aan de orde. "Wat is vuil? Waarom dient vuil te worden verwijderd? Wanneer wordt besloten een object niet schoon te maken? Wat moet je van een kunstwerk weten om te kunnen besluiten het al dan niet actief te behandelen?" Alvorens met de behandeling van een kunstwerk te beginnen, zullen de restauratoren het werk eerst goed bestuderen en documenteren.

Het werk van restauratoren lijkt in eerste instantie vooral te bestaan uit het actief behandelen van kunstwerken. Uiteindelijk is preventie ­ het voorkomen dat objecten beschadigd raken of vuil worden ­ essentieel als het gaat om de instandhouding van een collectie. Bezoekers krijgen te zien hoe objecten worden behandeld, opgeslagen en getransporteerd. Wat zijn de ideale klimatologische omstandigheden voor de opslag van bepaalde materialen? Waarom dragen medewerkers verschillende soorten handschoenen als ze met objecten bezig zijn? Waarom worden bepaalde houtsoorten en verpakkingsmaterialen nooit gebruikt in een depot? Hoe worden steunconstructies ontworpen om de objecten tijdens opslag en transport te verpakken en beschermen? Hoe kun je voorkomen dat kevers het museum binnenkomen en welke schade kunnen ze veroorzaken als ze er toch zijn?

Deze tentoonstelling biedt bezoekers de mogelijkheid kunstobjecten letterlijk en figuurlijk van alle kanten te bekijken. De tentoonstelling is een dynamische en voortdurend veranderende belevenis. Bezoekers zijn getuige van de dagelijkse museumpraktijk en krijgen een goede indruk van de denkprocessen, de expertise en de zorg die komen kijken bij het conserveren van collecties ­ de kunst van de zorg voor kunst.

# # # # #