Ingezonden persbericht


Persbericht

Nederlanders blijven trouw aan Hollandse pot

FNLI onderzoekt eetgewoonten Nederlanders

Rijswijk, 10 maart 2009 - Nederlanders zijn behoudende eters. De overgrote meerderheid zet het liefst de Hollandse pot op tafel. Ruim 1 op de 3 geeft aan bewust bezig te zijn met wat ze eten. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van de FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie). De Nederlandse levensmiddelenindustrie helpt consumenten bij het maken van een bewuste keuze door de Dagelijkse Voedingsrichtlijn op de productverpakking te vermelden. De website over deze richtlijn - www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl - is vernieuwd. Op de site kunnen consumenten onder andere een eettest invullen om na te gaan welk eettype zij zijn.

Het onderzoek naar eetgewoonten is uitgevoerd onder 521 Nederlanders tussen de 18 en 64 jaar. Zij kiezen vooral de veilige weg: de Nederlandse keuken staat veruit op nummer 1 (86%), op afstand gevolgd door Italiaans (46%) en Aziatisch (28%) eten. Hét symbool van de Nederlandse keuken is volgens de meerderheid de stamppot (73%). Op de 2e plaats komt erwtensoep (41%) en op 3 staat de gehaktbal (18%). Op deze karakteristieke gerechten zijn de Nederlanders best trots: de meerderheid vindt dat Nederland een echte eetcultuur heeft.

Topkoks niet voor iedereen top
Wat er op tafel komt, wordt het meest beïnvloed door de gezinsleden (38%). Ook het aanbod in de supermarkt speelt een rol (27%). Bijna een kwart (24%) laat zich door niets of niemand beïnvloeden en bepaalt zelf wat er op tafel komt. Opvallend is dat de invloed van topkoks bij de gerechtkeuze zeer gering is (3%). De meerderheid (51%) ziet deze koks bovendien niet als sterren. De opvoeding die de ondervraagden gehad hebben, bepaalt sterker hun eetgewoonten, geeft 61% aan. Weinig invloed is verder te merken van de kredietcrisis: 56% houdt daarmee geen rekening bij het boodschappen doen.

Bewust kiezen met de Dagelijkse Voedingsrichtlijn
Bewust eten is voor 35% van de ondervraagden een issue. Vooral op latere leeftijd gaat veel aandacht uit naar een bewuste keuze. Zo zegt bij de 50-plussers 46% bewust boodschappen te doen. Bij de jongeren (18-34 jaar) is dit 23%.

Bewust eten wordt gemakkelijker met de Dagelijkse Voedingsrichtlijn, die op de verpakking van producten is opgenomen. Met deze richtlijn zie je in één oogopslag wat de voedingswaarde van een product is en hoe dit zich verhoudt tot wat je maximaal dagelijks nodig hebt. Op de vernieuwde website www.dagelijksevoedingsrichtlijn.nl is meer informatie te vinden over het gebruik van de richtlijn. Daar is nu ook een test te vinden die uitwijst wat voor soort eter je bent: behoudend - zoals de meeste Nederlanders dus - avontuurlijk, betrokken of gemakzuchtig.


- Einde bericht -

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Jelka de Roos, Communicatiemanager, T: 070-336 51 50 of M: 06-21298720, e-mail: jderoos@fnli.nl

De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) is dé koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelen industrie (food en non-food). De FNLI is spreekbuis voor bedrijven en brancheorganisaties en aanspreekpunt voor handelspartners, NGO's, overheid, politiek en media. De organisatie behartigt de belangen die de individuele bedrijven overstijgen. De FNLI is lid van de CIAA, de Europese koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducenten.