Ingezonden persbericht


De Lage Landen boekt aanzienlijke nettowinst ondanks tumultueuze markt
* Nettowinst 2008: ¤235 miljoen

* Leaseportefeuille met 13% omhoog naar ¤23,3 miljard
* RAROC komt uit op 20%

* De Lage Landen sleept Vendor Lessor of the Year-award in de wacht
* Wagenpark van Athlon Car Lease overschrijdt de grens van 200.000 voertuigen
* De Lage Landen nummer 1 in klanttevredenheid in Nederland
* Factoringafdeling meldt groei van 165%

De Lage Landen blijft gezond
Chief Executive Officer Karel Schellens erkent dat de situatie zoals die zich in 2008 ontvouwde, ongekend is: "In 2008 kregen we te maken met een financiële crisis en een recessie. Dat was voor ons een doemscenario. Maar we staan nog steeds overeind. Sterker nog: we hebben een nettowinst van ¤235 miiljoen geboekt. We zagen onze portefeuille met 13% groeien tot ¤23,3 miljard. We kunnen dus zeggen dat we nog steeeds een zeer gezond, betrouwbaar bedrijf zijn met goede toekomstperspectieven. We hebben de juiste maatregelen getroffen om onze toekomst - een winstgevende toekomst - veilig te stellen. Specifiek betekent dit dat we ons meer zijn gaan richten op het verbeteren van onze infrastructuur en onze processen en systemen. We gaan investeren in onze medewerkers opdat zij in staat zijn invulling te geven aan onze kernthema's 'customer connectivity' en 'partnership'. Ik ben ervan overtuigd dat partnership de hoeksteen van succes vormt. Succes zowel nu als in de toekomst en zowel voor onze klanten als voor onszelf."

Kernactiviteiten
Met de 'Vendor Lessor of the Year-award' heeft De Lage Landen's vendor finance unit internationale erkenning gekregen. In 2008 heeft De Lage Landen een kantoor in Portugal geopend voor zowel vendor finance activiteiten als voor autolease-activiteiten. Het bedrijf heeft haar aanwezigheid in Centraal-Oost-Europa een aanzienlijke impuls gegeven door de overname van Siemens Leasing Kft. en Siemens Finance Zrt. in Hongarije. Bovendien heeft het bedrijf de voorbereidingen voor toetreding tot de markt in Chili en Zuid-Afrika afgerond. De integratie van Athlon Car Lease en Translease in Nederland is in 2008 succesvol afgerond. Het wagenpark van Athlon Car Lease heeft de grens van 200.000 voertuigen overschreden. De portefeuille van Athlon steeg met 5% naar ¤2,8 miljard. Problemen als gevolg van de afneemende restwaarde van leaseauto's werden gedeeltelijk opgevangen door de verlenging van bestaande contracten. Freo, het online label voor consumentenkrediet van De Lage Landen, zag een toename van het aantal aanvragen en het aantal conversies. Dit leidde tot een groei van de portefeuille van Freo. De factoring-afdeling van De Lage Landen helpt lokale Rabobank-filialen bij het ondersteunen van bedrijven die tijdelijk of structureel behoefte hebben aan extra werkkapitaal. In vergelijking met 2007 kende de Factoring-afdeling een groei van 165%, voor het tweede opeenvolgende jaar een significante groei.

Nederlandse thuismarkt
In de Nederlandse thuismarkt concentreerde De Lage Landen zich met name op het combineren van het serviceaanbod van alle bedrijfsonderdelen. Dit zal leiden tot een overgang van een organisatie die zich voornamelijk richt op transacties naar een klantgerichte organisatie en een integraal serviceaanbod naar de klant toe. Dit heeft inmiddels zijn vruchten al afgeworpen: volgens InCompany is De Lage Landen de nummer 1 op het gebied van klanttevredenheid.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
Athlon Car Lease staat bekend om het nastreven van 'duurzame mobiliteit' en de integratie van duurzaamheid in alle processen, producten en services. Een voorbeeld hiervan is het 'Sustainable Mobility Program' van Athlon. Het uitgangspunt van dit programma is het voorkomen van CO2-uitstoot in plaats van dit te compenseren. Tot het programma behoort het aanbieden van openbaar vervoer als alternatief voor leaseauto's. De Lage Landen streeft ernaar positieve invloed uit te oefenen op de omgeving waarin het bedrijf actief is, zowel op sociaal gebied als op milieugebied, door middel van de producten en de manier van zakendoen. Hiervoor heeft het bedrijf een Vice President Corporate Social Responsibility aangesteld.

Vooruitzichten
De Lage Landen verwacht dat het kapitaal in heel 2009 schaars zal blijven. De prijs van financiering zal bovendien onstabiel blijven. De economische recessie zal negatieve gevolgen hebben voor de restwaarde van leaseauto's. Daarnaast zal de recessie ook bijdragen aan de stijgende risicokosten. Deze gezamenlijke factoren zetten de winstgevendheid van het bedrijf onder druk. De afgelopen jaren heeft De Lage Landen stelselmatig een tweecijferige groei gerealiseerd. In 2009 echter verwacht De Lage Landen niet dat de portefeuille met dubbele cijfers zal groeien. 2009 is meer dan ooit een tijd voor partnerships. De Lage Landen zal haar risicostrategieën en strategieën op het gebied van financieel beheer balanceren met 'customer connectivity' en 'partnership'. Waar mogelijk staat De Lage Landen haar klanten in deze moeilijke tijden bij. Bovendien zal De Lage Landen investeren in haar infrastructuur, processen en medewerkers. Het verbeteren van de kwaliteit van de organisatie is essentieel voor een winstgevende toekomst voor de Lage Landen en haar partners.

De Lage Landen's 2008 Facts & Figures brochure is beschikbaar op onze website: http://www.delagelanden.com/company/facts_figures/2008


---

Noot voor de redactie: (