Ingezonden persbericht


Dalton is bij de tijd
3de Nationale Daltondag

Wilt u meer weten over daltononderwijs? U heeft op woensdag 11 maart 2009 de kans om een kijkje te nemen op één van de vele daltonscholen in Nederland. Tijdens de 3de Nationale Daltondag kunt u zien hoe de scholen het onderwijs volgens de daltonprincipes Vrijheid, Zelfstandigheid en Samenwerken vormgeven. Kijk op www.dalton.nl (klik op tabblad 'leden') voor een school bij u in de omgeving.

Het gaat goed met de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV), ondanks de soms pessimistische geluiden in de samenleving en media over de kwaliteit van ons onderwijs. Steeds meer scholen ontdekken dalton en sluiten zich aan bij de NDV. Niet alleen omdat dalton inmiddels een kwalitatief sterk merk is gebleken (veel daltonscholen scoren bijvoorbeeld goed bij het inspectietoezicht), maar ook omdat de onderwijspedagogiek van het Daltonplan zo opvallend bij de tijd is.

Grondlegster Helen Parkhurst(1) had een goed gevoel voor wat werkt en wat het onderwijs en leren kan hinderen. Gezien de huidige wetenschappelijke inzichten uit onderwijsonderzoek zat zij met haar ideeën over onderwijs op het goede spoor. Telkens blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat het voor de onderwijseffectiviteit van belang is dat leerlingen doelgericht, gestaag en geconcentreerd kunnen werken, in eigen tempo en op passend niveau, en dat zij van tevoren weten wat de bedoeling is, waar zij aan toe zijn en hoe een nieuwe activiteit samenhangt met wat eerder door leerlingen is gedaan. Daltonscholen hebben bij uitstek oog voor deze condities.

Evidence based
De NDV vindt het belangrijk om wetenschappelijk onderzoek te laten doen naar de effectiviteit van het daltononderwijs. Sinds 2006 is dr. Piet van de Ploeg aangesteld als lector Daltonplan aan de Saxion Hogeschool IJsselland en geeft hij leiding aan een team van onderzoekers. Op www.daltonplan.nl zijn de laatste publicaties te lezen en is meer informatie te vinden over de onderzoekslijnen.

Kwaliteitszorg
Met 332 basisscholen, 22 scholen voor voortgezet onderwijs en 18 opleidingsinstituten is de NDV één van de grootste zogenaamde traditioneel vernieuwingsbewegingen. Groei vindt de NDV goed, want het gunt elk kind daltononderwijs. Maar niet ten koste van de kwaliteit. Daarom bewaakt de Nederlandse Dalton Vereniging haar eigen onderwijskwaliteit door zelf toezicht te houden op daltonscholen. Dat gebeurt door middel van het regelmatig visiteren van alle daltonscholen door geschoolde visiteurs.


---