Positieve geluiden tijdens de Voorjaarsbeurs - Trade Mart Utrecht

Publicatiedatum: 10-03-2009

Utrecht, 11 maart 2009 - De Voorjaarsbeurs (1 t/m 3 maart) was een belangrijke graadmeter van het huidige economische klimaat. De retail zoekt houvast en niemand lijkt te weten welke kant het opgaat. Ondanks deze onzekerheid waren positieve geluiden van zowel exposanten als bezoekers hoorbaar.

Exposanten kritisch maar tevreden
Richard de Haas, directeur Koeka: "De kwaliteit van de bezoekers voldeed zondag en maandag aan de verwachtingen, maar het aantal bezoekers op de dinsdag viel tegen. Het plein op de 5e etage had in de huidige vorm reeds een positief effect. Als het plein in september 2009 groter is geworden en naar de ingang wordt geplaatst zal dat bezoekers en standhouders tot zakendoen inspireren."

Conny Dekker, country manager Benelux, Present Time: "Mijn algemene indruk is dat de beurs wat rustiger was dan vorig jaar, dit wijzen de bezoekersaantallen ook uit. Maar de kwaliteit en kwantiteit van bezoekers op onze stand was zeer goed te noemen. Een goede kick-off voor ons voor het nieuwe seizoen."

Martin van den Brink, agent Blomus: "Onze beurs was ondanks het slechte nieuws op tv en radio toch erg goed."

Ine en Monique Camps, Camps & Camps: "Wij kijken terug op een positieve beurs, met goede reacties op onze sieradencollectie. Originele designs met frisse kleuren en een goede kwaliteit doen het erg goed. We hebben nieuwe klanten geschreven."

T. Reijinga van het bedrijf Mees & Co, een nieuwe aanbieder van horloges op de tweede etage, is erg tevreden over de beurs: "Ondanks dat we nog maar kort op de beurs staan, weten bestaande en nieuwe klanten ons prima te vinden. We merken dat onze moderne, stoere en betaalbare horloges het goed doen, vooral bij trendy winkels in de grote steden."

Op de zesde etage hebben de aanbieders van modesieraden al meer dan een jaar te maken met een teruglopende markt. Paul van de Vijver, eigenaar van Behavé Sieraden, neemt waar dat winkeliers die blijven investeren in nieuwe collecties ook dit jaar nog goede zaken doen en waarschuwt voor overmatige voorzichtigheid. "Veel winkeliers laten zich leiden door angst. Dat leidt tot inkoop van te kleine collecties, wat een onvolledig beeld geeft van de mogelijkheden."

Voorzichtige bezoekers
Bezoekers kwamen vooral naar de Voorjaarsbeurs voor inspiratie, trends, noviteiten en om inkopen te doen. Uit verschillende segmenten gaven zij aan nog niet veel te merken van de veranderende markt. Wel kochten zij tijdens de Voorjaarsbeurs voorzichtiger in en hielden op deze manier rekening met de verwachte financiële klap.

Byoux Award
Alle fashion exposanten konden meedingen naar de Byoux Award. Deze werd door het vakblad Byoux Etcetera uitgereikt aan de drie origineelste en meest vernieuwende modeaccessoires.
De winnaars ontvingen een trofee én een special in het blad Byoux Etcetera. Exoal behaalde de eerste prijs met een originele ketting die op meerdere manieren gedragen kan worden. Tassenkunstenaar Omar Munie eindigde als tweede met een exclusieve, handgemaakte laptoptas en de derde prijs was voor Bead-it met hun elegante parfumkraal.

Beer Lagerfeld en Omar Munie
Beer Lagerfeld maakte niet ongemerkt zijn intrede op de Voorjaarbeurs. De 40 cm hoge ster was achter glas te bewonderen en genoot van alle aandacht. De beer was het eindproduct van een geslaagde samenwerking tussen maestro Karl Lagerfeld zelf en het bekende merk Steiff.
Van nationale bodem presenteerde Dutch Designer Omar Munie zijn bijzondere tassencreaties aan het nieuwsgierige Voorjaarsbeurspubliek. Omar: "Het was een leuke en gezellige beurs met veel goede reacties op mijn tassen. Mijn voornaamste doel was het showen van het "Made in Holland" concept en het promoten van de clinics. Erg leuk dat Trade Mart Utrecht jonge ondernemers en designers de mogelijkheid geeft om zich te profileren."

Gevestigde namen en startende ondernemers
De 7e etage was gevuld met 100 gastexposanten, rondom een groot centraal plein in Voorjaarsbeursgroen. Veel kleine en startende ondernemers presenteerden originele en verrassende producten, naast de meer gevestigde namen op het gebied van bijvoorbeeld wenskaarten en woondecoratie.

Geslaagde actie
Beursbezoekers reageerden massaal op de actie Win Uw Order Terug. Meer dan 2.000 inzendingen werden geteld waaruit dagelijks 20 winnaars bekend werden gemaakt. Zij krijgen door Trade Mart Utrecht hun op beurs geplaatste order vergoed tot een maximum van ¤ 250.

Bezoekersaantal
Vele beurzen rapporteerden dit jaar lagere bezoekersaantallen en deze ontwikkeling gaat ook niet voorbij aan Trade Mart Utrecht. In totaal bezochten 5.839 bedrijven met 9.914 personen de Voorjaarsbeurs.