Gemeente Valkenburg aan de Geul

Burenruzies
Komt u er samen niet meer uit, bel dan de Bel- en herstellijn

Burenruzies zijn erg vervelend en kunnen hoog oplopen. Soms gaat het zelfs zover dat buren elkaar het leven zuur maken. Dat maakt het wonen en leven in de buurt een stuk minder aangenaam, niet alleen voor de partijen die een conflict hebben maar ook voor andere buren of buurtbewoners.

Toch is het niet altijd te vermijden dat er een conflict ontstaat. Tenslotte kiest u de buren niet zelf als u ergens gaat wonen en waar mensen samen leven, kan het misgaan. Wanneer er irritaties of een conflict ontstaan, is het zaak om escalatie te voorkomen.

De gemeente Valkenburg aan de Geul krijgt regelmatig, en de laatste tijd ook steeds vaker, te maken met burenruzies die de bewoners zelf niet meer weten op te lossen. Deze meldingen kwamen tot nu toe verspreid over de organisatie binnen en zelfs ook op meerdere plaatsen tegelijkertijd. Dit had als gevolg dat verschillende personen binnen de organisatie met dezelfde melding bezig waren. Voor u als burger verwarrend, voor ons als organisatie niet efficiënt.

Om de meldingen beter te stroomlijnen en om meer adequaat een oplossing voor de burenruzie te zoeken, heeft de gemeente een nieuwe werkwijze opgesteld.

Bel- en herstellijn

Wanneer u een probleem of conflict heeft met de buren waar u samen niet meer uit komt, kunt u bellen met de Bel- en herstellijn van de gemeente, 6099333. Deze welbekende dienst werkt veelvuldig samen met de verschillende afdelingen binnen de gemeente Valkenburg aan de Geul en is daarom bij uitstek geschikt als centraal meldpunt. Bij onze medewerkers van de Bel- en herstellijn, Karin Lakwijk en Guy Betsman kunt u vertrouwelijk melding maken van de burenruzie. Zij hebben een luisterend oor en brengen uw probleem in kaart. Daarna benaderen zij de medewerkers die u kunnen helpen bij de oplossing van uw burenruzie. Deze medewerkers nemen vervolgens contact met u op.

De medewerkers van de Bel- en herstellijn zijn uw eerste contactpunt bij burenruzies. Zij beoordelen waar het probleem over gaat: speelt er een formele kwestie (bijvoorbeeld om een bouwvergunning) of is er sprake van een relationeel probleem. In het eerste geval zal een van onze betreffende medewerkers de zaak bekijken. Wanneer er sprake is van een relationeel probleem, dan wordt het Buurtbemiddelingsteam ingezet waarin de Politie, Maatschappelijk werk en Wonen Zuid zijn vertegenwoordigd. De Bel-en herstellijn zorgt er verder voor dat er tijdig contact met u wordt opgenomen en dat u verder wordt geholpen.

Wat doet het Buurtbemiddelingsteam?

Voordat het Buurtbemiddelingsteam aan de slag gaat, wordt aan u en uw buren gevraagd om toestemming te geven voor de werkwijze van het Buurtbemiddelingsteam. Vervolgens wordt er met u en uw buren afzonderlijk, een oriënterend gesprek gehouden. Als er naar aanleiding van deze gesprekken voldoende informatie beschikbaar is, dan bekijkt het Buurtbemiddelingsteam het conflict.

Daarna wordt met u en uw buren een aantal afspraken gemaakt waaraan beide partijen zich proberen te houden gedurende een proefperiode. Wanneer u en uw buren tevreden zijn met het bereikte resultaat na deze proefperiode, dan stopt de hulpverlening. Is dit niet het geval dan worden nieuwe afspraken gemaakt.

Eigen verantwoordelijkheid

De gemeente helpt u graag verder wanneer u er met uw buren echt niet meer uit komt. Een goed leefklimaat is ook voor de gemeente van groot belang. Toch wijzen we er op dat het voorkomen, of het oplossen, van een conflict met uw buren in eerste instantie altijd uw eigen verantwoordelijkheid is. Daarnaast kan de gemeente u niet altijd verder helpen. Heeft u een conflict op juridisch gebied, dan kan de gemeente u in een aantal gevallen (privaatrechtelijke zaken) niet helpen en zult u elders juridische hulp moeten zoeken.

Praat met elkaar en niet over elkaar, en laten we de beste woongemeente van Limburg zijn en blijven.