Gemeente Sneek


tevreden over o.b.s. de driemaster in sneek

Onderwijsinspectie zeer tevreden over o.b.s. de Driemaster in Sneek

Op 22 januari 2009 bezocht de Inspectie van het Onderwijs De Driemaster, locatie Sperkhem. De school maakt onderdeel uit van Odyssee Openbaar Onderwijs Sneek. Het bezoek aan de school vond plaats in het kader van een onderzoek naar de kwaliteitsverbetering. De uitkomsten van het periodiek kwaliteitsonderzoek in 2006 waren aanleiding de school onder verscherpt toezicht te plaatsen.

Na twee jaar hard werken aan een verbeterplan, kan de school tevreden zijn. De Inspectie van Onderwijs is onder de indruk van de gesignaleerde verbeteringen en concludeert dat de inspanningen van de school effectief zijn geweest. Dankzij deze kwaliteitsverbetering valt de school weer onder het reguliere toezicht van de inspectie.

Het schoolbestuur heeft aan het begin van het traject maatregelen genomen om de kans op succes te vergroten. Zo is een knelpuntenanalyse uitgevoerd door een extern deskundige. Hiermee konden de school en het bestuur de juiste prioriteiten stellen en een plan van aanpak schrijven. De school heeft professionele ondersteuning gehad bij de uitvoering van de verbeteracties.

De school heeft laten zien over voldoende verandercapaciteit te beschikken. Op alle terreinen scoort de school nu overtuigend voldoende. De leerresultaten, de wijze van lesgeven en de zorg en begeleiding zijn sterk verbeterd. De inspectie geeft deze onderdelen een (ruim) voldoende. De schoolleiding heeft het traject goed aangestuurd. Dit was niet altijd gemakkelijk, toch is steeds `koers' gehouden.

Bij de uitvoering van het plan van aanpak heeft de schoolleiding baat gehad bij het reeds ontwikkelde personeelsbeleid en kwaliteitsbeleid op Odyssee-niveau en de ondersteuning van collega's. Odyssee staat voor leren als avontuur, vanuit een veilige structuur. In de huidige beleidsperiode geeft Odyssee uitdrukkelijk aandacht aan een `uitdagend' onderwijsleerproces. Strategisch beleid is erop gericht dat leerkrachten leerlingen helpen hun eigen talenten te ontdekken en uit ieder kind het voor hem of haar optimale te halen. Het is fijn te constateren dat de Driemaster ook deze doelstelling heeft gehaald. De Inspectie heeft gezien dat leerlingen een passende verantwoordelijkheid krijgen voor de organisatie van hun eigen leerproces en dat leerkrachten hun instructie en didactisch handelen afstemmen op verschillen.

De uitkomsten van de onderzoeken en de ervaringen van de school worden door de andere Odyssee scholen gebruikt bij de vormgeving van eigen plannen en verbeteringen. Hierdoor is Odyssee in staat om preventief de kwaliteit van al haar scholen te waarborgen en zichzelf continu te verbeteren.