PvdA Europees parlement


Eerste stap naar groener wegtransport

11 maart 2009

Kilometerheffing voor vrachtwagens in de EU, die het wegtransport groener moet maken, komt dichterbij. Een meerderheid in het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met de invoering van het zogenaamde Eurovignet.

De heffing is lager voor milieuvriendelijke trucks, maar hoger voor vervuilende vrachtwagens. "Dit is een belangrijke stap om het motto 'de vervuiler betaalt' toe te passen op het Europees wegtransport. Daarmee kunnen lidstaten prikkels geven voor een efficiënter en duurzamer vrachtverkeer" aldus PvdA-europarlementariër Lily Jacobs.

De kosten van vrachtverkeer, zoals luchtverontreiniging en geluidshinder en fileleed, kwamen tot nu toe neer op de schouders van de belastingbetaler. Alleen infrastructuurkosten mochten worden doorberekend. Dankzij het Eurovignet kunnen lidstaten deze kosten voortaan terugwentelen op de veroorzakers. Essentieel is dat lidstaten nergens toe verplicht worden. Alléén als een lidstaat besluit om een tolsysteem voor vrachtwagens in te voeren, moeten ze zich aan dit Europese kader houden. "Zo wordt voorkomen dat er een wildgroei aan tolsystemen komt in de EU. Vrachtwagenchauffeurs hoeven nu maar één kastje te stimuleren in plaats van 27 verschillende" aldus Jacobs.

Jacobs: "Eindelijk hebben we een model voor een algemeen toepasbaar, transparant en begrijpelijk systeem voor tol heffen in Europa. Dit is een kans om ons wegvervoer duurzamer te maken en milieuvriendelijke vrachtwagens te stimuleren. Dit voorstel is overigens pas een eerste stap richting een groener wegtransport. De impact is voorlopig nog beperkt: als elke lidstaat het Eurovignet zou invoeren, wat onwaarschijnlijk is, dan stijgen de kosten voor transportbedrijven met maximaal drie procent. Maar als we ons voornemen om tegen 2020 onze CO2 uitstoot met 20 procent te verminderen, dan moet ook het vrachtvervoer haar steentje bijdragen".

Om te voorkomen dat deze tolheffingen uitdraaien op een zoveelste extra belastingmaatregel, hebben de Europese sociaal-democraten geëist om de inkomsten te 'oormerken'. De inkomsten uit het Eurovignet moeten direct weer in het vervoerssysteem worden geïnvesteerd, in plaats van de staatskas te spekken. "Door het geld terug te laten vloeien in het transportstelsel worden de kosten weer verlaagd, en daar wordt iedereen beter van" aldus Jacobs.

Het Europees Parlement zal over de invoering van het Eurovignet nu onderhandelen met de Europese ministers van transport.