Gemeente Heerde

Persbericht

Datum: 10 maart 2009

Inwoners: gemeente Heerde is 'normaal'

Inwoners vinden de gemeente Heerde heel 'normaal'. Bijzonder lovend zijn ze over de manier waarop medewerkers van de gemeente meedenken over bouwvergunningen. Maar over het verloop van grote projecten en de aanpak van onveiligheid willen ze juist beter geïnformeerd worden.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Waar staat je gemeente' dat eind vorig jaar is gehouden. Heerde is een van de 44 gemeenten die aan dit onderzoek mee hebben gedaan. Vergeleken met 17 andere kleinere gemeenten uit het onderzoek, tot 25.000 inwoners, komt Heerde heel gemiddeld uit de bus.

'Waar staat je gemeente' onderzoekt hoe de inwoners naar de prestaties van een gemeente kijken. Ze kunnen hiervoor cijfers geven. . De kwaliteit die inwoners van politiek en bestuur mogen verwachten. Heerde scoort gelijk aan het gemiddelde (5,4) . De kwaliteit van de ambtelijke dienstverlening. Hier scoort Heerde met een 7,1 net boven het gemiddelde van 7,0 . De kwaliteit van de handhaving van de gemeente. Hierbij scoort Heerde (5,8) net onder het landelijke gemiddelde (5,9) . In hoeverre worden inwoners betrokken bij beleidsontwikkeling? De score van 4,9 ligt onder het landelijke cijfer van 5,1 . Wat vinden de inwoners van hun woonomgeving? Heerde scoort een 6,6, gemiddeld is dit 6,5 . Wordt het belastinggeld verantwoord besteed? Hier scoort Heerde weer precies op het gemiddelde: 6,1

Uitschieters naar boven

De gemeente Heerde scoort hoger dan gemiddeld in de wijze waarop medewerkers zich kunnen inleven in de burger. Een opvallend hogere score wordt gehaald op het verstrekken van bouwvergunningen (een 9,4 tegenover 8,3 gemiddeld). Ook de parkeermogelijkheden in de gemeente en in de eigen buurt scoren goed. Bij het onderzoek Waarstaatjegemeente is ook het financiële beleid van Heerde onderzocht. Hier scoort Heerde behoorlijk gemiddeld.

Uitschieters naar beneden

Daarnaast zijn er ook punten waarop Heerde lager scoort dan gemiddeld. Dit heeft vooral te maken met communicatie waar het grote projecten en sociale veiligheid betreft: het betrekken van inwoners bij beleid of aanpak van sociale onveiligheid, of het geven van informatie hierover. De gemeente werkt er inmiddels al hard aan om dit te verbeteren. Het gemeentekantoor wordt slechter dan gemiddeld beoordeeld (7 tegenover 7,6 gemiddeld). Dit heeft te maken met de staat van het verouderde gebouw. Hier valt op dit moment dan ook weinig aan te doen. In de wijken scoort vooral het aantal zorgvoorzieningen lager dan gemiddeld.

Verbeteren communicatie

De gemeente Heerde wil de communicatie met en inspraak van burgers verbeteren. Eén van de methoden is het wijkgericht werken. Dit betekent dat er over enige tijd op wijkniveau bijeenkomsten worden georganiseerd, waar inwoners direct met medewerkers van de gemeente kunnen praten. Ook binnen de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) gaat de gemeente proactiever naar haar inwoners, door bijvoorbeeld een vast aanspreekpunt in de wijken. Verder wordt gezocht naar mogelijkheden om burgers op een vroeger tijdstip inspraak te geven bij projecten. Zo is onlangs een bijeenkomst gehouden met omwonenden en belanghebbenden bij het Van Meurspark om te praten over de ontwikkelingen die hier plaats (kunnen) vinden. Bij dit soort bijeenkomsten worden ideeën verzameld en besproken. Waar mogelijk zullen deze ideeën later worden meegenomen bij het ontwikkelen van de plannen. Natuurlijk kunnen niet alle ideeën worden gehonoreerd, maar op deze manier kunnen toch verrassende ideeën naar boven komen en wordt niets over het hoofd gezien.

Einde persbericht



Gemeente Heerde