Maxeda

TRADING UPDATE

Maxeda verwacht moeilijker handelsjaar

Amsterdam, 11 Maart 2009

Trading Update - Financieel Jaar 2008/09 vergeleken met 2007/081:
* Netto-omzet (inclusief omzet concessionairs) gestegen met 0,5% tot EUR 3.198 miljoen
* Omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand gedaald met 1.1%
* Marktaandeel steeg voor de meeste winkelketens en productcategorieën

Een jaar met twee helften
Gedurende het financiële jaar 2008/09 zijn de steeds slechter wordende economische omstandigheden en consumentenvertrouwen van invloed geweest op Maxeda. Macroeconomische ontwikkelingen, die een grote impact hadden op de financiële markten wereldwijd, raken nu ook de Europese economieën en de retailmarkten waarin Maxeda actief is.2 Consumenten zijn in toenemende mate terughoudend in hun uitgaven geworden. Maxeda had een goed eerste half jaar in 2008/09 ondanks de moeilijke marktomstandigheden. Sinds de tweede helft van het jaar kwamen de resultaten van Maxeda onder druk te staan door de snel verslechterende marktcondities. De maand december, waarin onze winkelketens redelijk goed presteerden, was een uitzondering. Hoewel de retailmarkten de afgelopen maanden zijn verslechterd, wist Maxeda haar marktaandeel op peil te houden.
De totale omzet van Maxeda in 2008/09 steeg met 0,5% tot EUR 3.198 miljoen. De omzet op basis van een vergelijkbaar winkelbestand daalde met 1,1%. De totale omzet in de tweede helft van 2008/09 was gelijk aan die van vorig jaar ondanks een netto expansie van 77 winkels.

2009 wordt moeilijker handelsjaar
Maxeda verwacht dat 2009 een moeilijker handelsjaar wordt. Het CPB heeft een teruggang in economische groei voorspeld van -3,5% in 2009 en voor de andere Europese economieën is een krimp voorspeld van -2% of meer. Ook verwacht men dat de huidige economische situatie zich in 2010 zal voortzetten. Voor 2009 en 2010 wordt een teruggang voor de non food retailmarkt in Nederland met respectievelijk 3% en 4% verwacht.3 Tony DeNunzio, Bestuursvoorzitter Maxeda: "In het afgelopen financiële jaar heeft Maxeda haar marktaandeel behouden in een uitdagende markt. In het laatste kwartaal van 2008 en begin 2009 hebben we echter te maken gehad met een terugval in de consumenten uitgaven die van invloed zal zijn op onze financiële resultaten. Deze verder verslechterende

marktomstandigheden dwingen ons om noodzakelijke maatregelen te treffen in het belang
1 Deze cijfers zijn niet geaudit. De volledige jaar resultaten zullen in april 2009 worden gepubliceerd.
2 Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Turkije, Saudi- Arabië, Egypte, Aruba en Rusland.

3 Bron: CBS, HBD (Hoofd Bedrijfschap Detailhandel), bewerkingen en ramingen ING Economisch Bureau. Pagina: 2/2
van al onze stakeholders. Deze maatregelen zijn gericht op het versterken van onze marketing inspanningen, het verbeteren van onze marges, het terugdringen van onze kosten en het optimaliseren van onze investeringen in al onze winkelketens. We hebben een sterke marktpositie en we zullen alle mogelijkheden benutten om deze positie te behouden. Belangrijk hierbij is onze absolute focus op de succesvolle uitvoering van onze bewezen strategieën en door het managen van factoren die we direct kunnen beïnvloeden. We zijn ervan overtuigd dat Maxeda goed is gepositioneerd om de huidige uitdaging aan te gaan." Behoud koopzondagen
Maxeda kan datgene managen waarop zij direct invloed heeft. Maar Maxeda zal ook moeten vertrouwen op de overheid in het nemen van de juiste beslissingen in de meest slechte economische situatie sinds 20 jaar. Zo helpt bijvoorbeeld het wetsvoorstel om het aantal koopzondagen te limiteren de Nederlandse economie niet. Consumenten zijn al terughoudend in hun uitgaven en in plaats van het nemen van maatregelen die consumentenuitgaven op peil houden, doet de regering precies het tegenovergestelde. Het stelt wetgeving voor om het aantal koopzondagen te beperken. Zondagen zijn belangrijke omzetdagen voor Maxeda en andere retailers. Het beperken van het aantal koopzondagen betekent minder omzet en als gevolg hiervan minder banen. Onze inschatting is dat er 600 banen op het spel staan bij Maxeda indien het aantal koopzondagen wordt teruggebracht. Terwijl er juist meer banen kunnen worden gecreëerd als het aantal koopzondagen wordt uitgebreid. In het licht van de economische situatie dringt Maxeda er bij de regering dan ook op aan om niet alleen het huidige aantal koopzondagen te behouden, maar deze uit te breiden. Hierdoor zouden meer steden de mogelijkheid hebben om het aantal koopzondagen uit te breiden. Onze ervaringen in het buitenland leren ons dat de koopzondag een positieve impuls geeft aan de omzet en de werkgelegenheid, terwijl het consumenten ook de vrijheid geeft om te kopen op een moment dat dit hen het beste uitkomt.

Einde bericht


Noot voor de redactie,