Gemeente Stadskanaal

Schuldhulpbureau gesloten

Dinsdag 17 maart 2009 is het Schuldhulpbureau in de A22, het Bedrijfsverzamelgebouw aan de Aziëlaan 22 in Stadskanaal gesloten. Ook het telefonisch spreekuur van die dag komt te vervallen.

Elektronisch betalen bij gemeentelijke afvalverwerking

Maandag 2 maart 2009 heeft wethouder Ferry Booij de nieuwe elektronische toegangscontrole op de gemeentelijke afvalverwerking in gebruik genomen. Hiermee komt er een eind aan het contant betalen. Wanneer inwoners afval brengen kunnen ze alleen nog maar pinnen en chippen.

Door het nieuwe elektronische systeem is de betaling en de toegang tot het stortbordes volledig geautomatiseerd. De verwachting is dat het systeem zal bijdragen aan een goede doorstroom van de bezoekers.

Ontwerpbestemmingsplan `Musselkanaal Centrum fase 1'

Burgemeester en wethouders van Stadskanaal maken bekend, dat met ingang van 12 maart 2009 tot en met 22 april 2009 voor een termijn van zes weken het ontwerpbestemmingsplan 'Musselkanaal Centrum fase 1' ter inzage ligt. U kunt het Ontwerpbestemmingsplan inzien bij het publieksbureau in het gemeentehuis, Raadhuisplein 1 in Stadskanaal. U kunt het Ontwerpbestemmingsplan ook digitaal raadplegen, I www.stadskanaal.nl, onder Politiek & Organisatie, Plannen en projecten.

Het plan omvat de percelen van de bibliotheek en de Kameleon aan de Willem Diemerstraat in Musselkanaal en directe omgeving.

Gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken kan een ieder schriftelijk of mondeling zijn zienswijze over het ontwerpbestemmingsplan `Musselkanaal Centrum fase 1' indienen bij de gemeenteraad van Stadskanaal, Postbus 140, 9500 AC Stadskanaal. Dit kan ook per e-mail, E gemeente@stadskanaal.nl. Voor het indienen van een mondelinge zienswijze kunt u contact opnemen met een medewerker van Team Ruimte, T (0599) 631 436.

Deze kennisgeving wordt gedaan op grond van artikel 3.8 van de Wet ruimtelijke ordening.

Wij nodigen u van harte uit om het plan te bekijken op de inloopbijeenkomst van donderdag 12 maart van 16.00 uur tot 20.00 uur in de Kameleon aan de Willem Diemerstraat in Musselkanaal.

Stadskanaal, 11 maart 2009

Burgemeester en wethouders van Stadskanaal

J.J. Stavast, burgemeester

J.J.J. van Huffelen, secretaris

Inloopbijeenkomst Willem Diemerplein

Donderdag 12 maart organiseren Lefier, gemeente Stadskanaal, bibliotheek Musselkanaal, buurthuis De Kameleon, huurderorganisatie De Koepel en Wijkaanpak Stadskanaal een inloopbijeenkomst.

De plannen

Op de huidige locatie van de bibliotheek en het buurthuis De Kameleon aan het Willem Diemerplein worden nieuwe buurtvoorzieningen met woningen gebouwd. Het omliggende gebied wordt ook opnieuw ingericht. De plannen bestaan uit de nieuwbouw van de bibliotheek, het buurthuis De Kameleon, een supermarkt en sociale huurwoningen. Eind 2009/begin 2010 wordt met de nieuwbouw begonnen.

Wat mag u verwachten?

Tijdens de inloopbijeenkomst kunt u tekeningen en plattegronden bekijken van de nieuwbouwplannen. Ook zijn er tekeningen van de invulling van de openbare ruimte rondom de nieuwbouw te zien. Medewerkers van Lefier en de gemeente zijn aanwezig om uw vragen te beantwoorden. De overige deelnemende organisaties, zoals De Kameleon en de bibliotheek, presenteren hun activiteitenplanning voor 2009. De bewonerswerkgroep Spelen, Sport en Jeugd toont haar plannen voor het herinrichten van de speeltuin aan de Geraniumstraat en de werkwijze voor de herinrichting van de overige speeltuinen in Musselkanaal.

Waar en wanneer?

De inloopbijeenkomst is op donderdag 12 maart 2009 van 16.00 tot 20.00 uur in De Kameleon aan de Willem Diemerstraat. Bewoners in Musselkanaal zijn begin maart door middel van een huis aan huis brief uitgenodigd.

Sociaal Participatiefonds

Het Sociaal Participatiefonds (SPF) is er voor mensen die geen geld kunnen missen voor activiteiten zoals sporten, lezen en theaterbezoek. Inwoners van de gemeente Stadskanaal, die een netto-inkomen hebben tot 115% van de bijstandsnorm, kunnen van het SPF gebruikmaken. Dit geldt zowel voor alleenstaanden als voor gezinnen.

Welke kosten komen in aanmerking?


* entree van zwembad, bioscoop, museum, dierentuin, theater, concert
* cursussen van bijvoorbeeld de muziekschool, dansles
* lidmaatschap van verenigingen als een sportclub, zangkoor
* kosten van activiteiten georganiseerd door Stichting Welstad of de ouderenbonden

* lidmaatschap van de bibliotheek

* kerktelefoon

* abonnement op een dagblad

Uiteraard komen er nog meer kosten voor vergoeding in aanmerking. In het algemeen worden de kosten van deelname aan activiteiten buiten de deur vergoed via het SPF.

U kunt de kosten vergoed krijgen als u kunt aantonen dat u deze betaald heeft. U moet dus een kwitantie of een kopie van een bankafschrift bij uw aanvraag voegen.

Maximale vergoeding

Per jaar wordt maximaal EUR 90,76 per huishouden vergoed en daarnaast een bedrag van EUR 68,07 per persoon. Aan een echtpaar wordt dus maximaal EUR 226,90 per jaar vergoed en aan een alleenstaande EUR 158,83.

Extra vergoeding voor kosten van voortgezet onderwijs

Ouders van kinderen tot 18 jaar die het voortgezet onderwijs bezoeken hebben veel extra kosten. Denk daarbij aan het schoolfonds, kosten voor excursies. Voor kinderen, jonger dan 18 jaar die voortgezet onderwijs volgen, kunt u per jaar EUR 90,76 per kind extra declareren.

Toetsingsinkomen

Is uw netto-inkomen niet hoger dan 115% van de bijstandsnorm, dan kunt u een beroep doen op het SPF. Het inkomen in de maand van aanvraag is bepalend. In een huishouden met meerdere personen worden alle netto-inkomens meegeteld. Er zijn vier toetsingsbedragen vastgesteld.

Toetsingsbedragen


* 115% netto bijstandsnorm, exclusief vakantiegeld (per maand, normen januari 2009)

* Jonger dan 65 jaar

+ gehuwd of samenwonend/alleenstaande ouder: EUR 1.402,62
+ alleenstaande: EUR 981,82


* 65 jaar of ouder

+ gehuwd of samenwonend/alleenstaande ouder: EUR 1.479,19
+ alleenstaande: EUR 1.076,57

Meer weten?

Wilt u een vergoeding uit het SPF aanvragen of u wilt meer informatie, neem dan contact op met het loket voor Wonen, Welzijn en Zorg in het gemeentehuis. Op werkdagen van 9.00 tot 12.00 uur kunt u langskomen maar ook bellen, T (0599) 631 414.

Rectificatie

Reglement ondernemingsraad

In de bekendmaking van vorige week is een onjuiste datum gepubliceerd. In de tekst stond: Het reglement treedt in werking één dag na deze bekendmaking, derhalve op 5 maart 2008.

Dit moet zijn: Het reglement treedt in werking één dag na deze bekendmaking, derhalve op 5 maart 2009.

Beleidsregels leegstand

In de bekendmaking vorige week is een onjuiste datum gepubliceerd. In de tekst stond: De beleidsregels gaan 8 dagen na deze bekendmaking in werking, derhalve op 12 maart 2008.

Dit moet zijn: De beleidsregels gaan 8 dagen na deze bekendmaking in werking, derhalve op 12 maart 2009.

Landelijke opschoondag tijdens MADD

Op zaterdag 21 maart 2009 vindt de Landelijke Opschoondag plaats. Deze valt samen met Make a Difference Day (MADD), de grootste vrijwilligersactie van Nederland. Tijdens de Landelijke Opschoondag kunnen bewoners helpen om de buurt er weer leuk en gezellig uit te laten zien. Iedereen kan meedoen, jong en oud!

Welke activiteiten?


* opruimen van zwerfafval

* hondenpoep verwijderen uit de speeltuin
* speeltoestellen schoonmaken

* tuintjes van ouderen verzorgen

* achterpad aanpakken

* pannenkoeken bakken of snert koken voor alle deelnemers

Als buurt meedoen?

Vraag bewoners in de straat of buurt om mee te doen aan de Opschoondag om gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken. Je leert niet alleen je buren beter kennen, maar het resultaat is ook nog eens een mooie en schone buurt.

Meer weten?

Voor praktische informatie kunt u contact opnemen met de eigen wijkraad of met het opbouwwerk van Stichting Welstad, T (0599) 635 999.

Financiële ondersteuning

Voor eventuele onkosten kan een beroep worden gedaan op het Leefbaarheidsfonds. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw L. Scholtens, T (0599) 631 520.

Bouwplannen

Wie bouwplannen heeft, moet (meestal) een vergunning aanvragen bij de gemeente. De gemeente publiceert alle ingekomen aanvragen. Zo kan iedereen op tijd op de hoogte zijn over wie van plan is te gaan bouwen of verbouwen. De beslissingstermijn voor een lichte bouwvergunning is zes weken en voor een reguliere bouwvergunning twaalf weken. Alleen tegen een verleende vergunning kan door belanghebbenden bezwaar gemaakt worden, dus niet tegen een aanvraag.

In de periode van 27 februari 2009 tot 6 maart 2009 zijn de volgende aanvragen om een vergunning ingediend.

Stadskanaal

* Cereskade 46, het uitbreiden van een woning, d.d. 2 maart
* Boerhaavestraat 12, het uitbreiden van een woning, d.d. 3 maart
* Hoofdstraat 103, het bouwen van een supermarkt, d.d. 5 maart

Musselkanaal

* Ribesstraat 1, het uitbreiden van een woning, d.d. 2 maart
* Sluisstraat 113, het bouwen van een woning met garage, d.d. 2 maart

* Schoolstraat 123, een tijdelijke bestemmingswijziging, d.d. 2 maart

Alteveer

* Veenhofsweg 62, het renoveren van een woonboerderij, d.d. 2 maart
* Veenhofsweg 62, het slopen van een aanbouw en berging, d.d. 2 maart

* Beumeesweg 98B, het uitbreiden van een woning, d.d. 5 maart

De rayonarchitect van de welstandscommissie komt op de dinsdag van alle even weken om 10.00 uur. Deze bijeenkomsten zijn openbaar. Belanghebbenden kunnen zich melden bij de receptie.

De uitslag van het welstandsadvies is op de oneven weken op maandag van 16.00 tot 17.00 uur op te vragen bij de heer J. de Vries, T (0599) 631 436.

Meer informatie: de heer J. Post, T (0599) 631 434.

Openbare registers bouwplannen

Wilt u weten welke bouwplannen actueel zijn of hoe het staat met de aanvraag van een bepaalde bouwvergunning? In het gemeentehuis bij de balie van ruimte zijn registers ingericht die voor een ieder in te zien zijn.

Verleende bouwvergunning

Burgemeester en wethouders van de gemeente Stadskanaal maken bekend dat zij onder gebruikmaking van een ontheffingsprocedure conform artikel 3.22 Wet ruimtelijke ordening, bouwvergunning hebben verleend aan:

* De heer G.L. Rozijn, voor het tijdelijk plaatsen van een woonunit, op het adres plaatselijk bekend Scheepswerfstraat 38 in Stadskanaal, d.d. 27 februari 2009.

Belanghebbenden kunnen, binnen een termijn van zes weken na datum van vergunningverlening, een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders. Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de heer J. Post, T (0599) 631 434.

Wet milieubeheer

In het publieksbureau van de gemeente Stadskanaal liggen vanaf heden ter inzage:

Meldingen op basis van artikel 8.19 van de Wet milieubeheer van:


* De heer N. Sterenborg, Veenhuizen 19 in Onstwedde, inzake het veranderen van de inrichting, aan de Veenhuizen 19 in Onstwedde.

Belanghebbenden kunnen tegen deze beschikking binnen zes weken na de dag van publicatie van het besluit een bezwaarschrift indienen bij het gemeentebestuur.

Meldingen op basis van artikel 8.40 van de Wet milieubeheer van:


* De heer H.F. Lukens, Zijdstukkerweg 3 in Stadskanaal, inzake het uitbreiden/wijzigen van een akkerbouwbedrijf, op de locatie plaatselijk bekend Zijdstukkerweg 3 in Stadskanaal.

Opgemerkt wordt dat de publicatie van deze melding (artikel 8.40) slechts een wettelijk verplichte bekendmaking inhoudt. Van de melding zelf kan kennis worden genomen in het gemeentehuis tot en met 23 april 2009.

* 11 maart 2009