Hogeschool Windesheim
Persbericht, 2 maart 2009
Windesheim Onderwijslezing 2009
Is evidence based onderwijs het beste onderwijs? Dit actuele
onderwijsvraagstuk staat centraal tijdens de Onderwijslezing op 11
maart 2009 op Windesheim. De School of Education van Windesheim en VU
podium organiseren jaarlijks deze Onderwijslezing voor een brede
doelgroep binnen het onderwijswerkveld. Docenten, managers en
bestuurders van partnerscholen, onderwijskundigen en studenten
ontmoeten elkaar tijdens deze middag.
Eerst wetenschappelijk bewijzen dat een methode werkt, daarna pas
invoeren. Deze evidence based aanpak om vernieuwingen in het onderwijs
door te voeren, wint steeds meer terrein. Maar hoe bepaal je de
kwaliteit en het resultaat van onderwijs(vernieuwingen)? En wat is
eigenlijk kwaliteit en resultaat als je het hebt over didactische
processen en pedagogische relaties?
Programma
Onder creatieve leiding van dagvoorzitter Jack Weijland van Firma
Weijland Muziektheater geven vier deskundigen uit de onderwijspraktijk
hun visie. Dit zijn: Prof.dr. Greetje van der Werf, hoogleraar
Onderwijs en leren bij het Gronings Instituut voor Onderzoek van
Onderwijs van de Rijksuniversiteit Groningen en betrokken bij Top
Institute voor Evidence Based Education Research (TIER).
Dr. Yvonne Leeman, lector Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs aan
Windesheim.
Prof.dr. Jan Jacob van Dijk, tweede kamerlid (CDA) met onderwijs in
zijn portefeuille.
Pierre Noordmans, docent en ontwikkelaar aan het Deltion College te
Zwolle.
Na de bijdragen van de vier deskundigen kan het publiek zich mengen in
een levendige discussie over de voor- en nadelen van evidence based
onderwijs. Na afloop is er een diner, waar deelnemers met collegaâs
uit het gehele onderwijswerkveld kunnen napraten over het thema.
Aanmelden
De Onderwijslezing wordt dit jaar voor de vierde keer gehouden. In
korte tijd is het evenement uitgegroeid tot een gewaardeerde
kennisuitwisselingbijeenkomst voor het brede onderwijswerkveld. De
Onderwijslezing van 11 maart vindt plaats in het auditorium van
Windesheim, Campus 2-6 in Zwolle, en duurt van 15.30 tot 20.00 uur.
Opgave is tot 6 maart 2009 mogelijk via www.windesheim.nl/agenda. Aan
deelname zijn geen kosten verbonden.