Hogeschool Windesheim

Persbericht, 2 maart 2009

Windesheim Onderwijslezing 2009

Is evidence based onderwijs het beste onderwijs? Dit actuele onderwijsvraagstuk staat centraal tijdens de Onderwijslezing op 11 maart 2009 op Windesheim. De School of Education van Windesheim en VU podium organiseren jaarlijks deze Onderwijslezing voor een brede doelgroep binnen het onderwijswerkveld. Docenten, managers en bestuurders van partnerscholen, onderwijskundigen en studenten ontmoeten elkaar tijdens deze middag.

Eerst wetenschappelijk bewijzen dat een methode werkt, daarna pas invoeren. Deze evidence based aanpak om vernieuwingen in het onderwijs door te voeren, wint steeds meer terrein. Maar hoe bepaal je de kwaliteit en het resultaat van onderwijs(vernieuwingen)? En wat is eigenlijk kwaliteit en resultaat als je het hebt over didactische processen en pedagogische relaties?

Programma
Onder creatieve leiding van dagvoorzitter Jack Weijland van Firma Weijland Muziektheater geven vier deskundigen uit de onderwijspraktijk hun visie. Dit zijn: Prof.dr. Greetje van der Werf, hoogleraar Onderwijs en leren bij het Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs van de Rijksuniversiteit Groningen en betrokken bij Top Institute voor Evidence Based Education Research (TIER).

Dr. Yvonne Leeman, lector Pedagogische Kwaliteit van het Onderwijs aan Windesheim.

Prof.dr. Jan Jacob van Dijk, tweede kamerlid (CDA) met onderwijs in zijn portefeuille.

Pierre Noordmans, docent en ontwikkelaar aan het Deltion College te Zwolle.

Na de bijdragen van de vier deskundigen kan het publiek zich mengen in een levendige discussie over de voor- en nadelen van evidence based onderwijs. Na afloop is er een diner, waar deelnemers met collegaâs uit het gehele onderwijswerkveld kunnen napraten over het thema.

Aanmelden
De Onderwijslezing wordt dit jaar voor de vierde keer gehouden. In korte tijd is het evenement uitgegroeid tot een gewaardeerde kennisuitwisselingbijeenkomst voor het brede onderwijswerkveld. De Onderwijslezing van 11 maart vindt plaats in het auditorium van Windesheim, Campus 2-6 in Zwolle, en duurt van 15.30 tot 20.00 uur. Opgave is tot 6 maart 2009 mogelijk via www.windesheim.nl/agenda. Aan deelname zijn geen kosten verbonden.