Gemeente Utrecht

2009 SCHRIFTELIJKE VRAGEN 27 Vragen van mevrouw ir. I.G.M. de Bondt

(ingekomen 26 februari 2009
en antwoorden door het college verzonden op 11 maart 2009)

Schriftelijke vragen inzake Loket Moskee

Morgen worden in een moskee in Overvecht twee loketten geopend: een voor mannen en een voor vrouwen.

De VVD heeft grote moeite met subsidie voor een overheidsvoorziening in een moskee, kerk, etc. De VVD heeft daarover twee vragen:


1. Wanneer wordt de pilot afgesloten?
Over zes maanden wordt de pilot Wegwijsbalie Overvecht geëvalueerd. Op basis van de uitkomst wordt besloten of de pilot al dan niet met zes maanden wordt verlengd. Mocht de pilot worden voortgezet, dan volgt na deze tweede zes maanden opnieuw een evaluatie. Voor achtergrondinformatie over onder andere de resultaatafspraken verwijzen wij u naar de bijlage met een factsheet Wegwijsbalie Overvecht


2. Wanneer zijn de resultaten bekend?
De evaluatie wordt in de zomer uitgevoerd, de uitkomst is naar verwachting eind augustus 2009 beschikbaar.

Ook heeft de VVD grote moeite met segregatie van mannen en vrouwen. Daarom heeft de VVD de volgende vragen over segregatie van mannen en vrouwen:


3. Waarom subsidieert dit College een loket voor alleen mannen? Het college subsidieert geen loket alleen voor mannen; er is een informatiepunt waar mannen én vrouwen worden geholpen.


4. Waarom subsidieert dit College een loket voor alleen vrouwen? Utrecht opent geen gemeentelijk loket in een moskee voor alleen vrouwen. Twee stichtingen uit de wijk hebben een extra informatiepunt bij de moskee ingericht om bewoners uit de wijk met vragen over bijv. opvoeding, zorg, gezondheid, wonen, werken of schulden beter door te verwijzen naar de bestaande dienstverlening van de gemeente, welzijnsorganisaties of corporaties.
De initiatiefnemers hebben gekozen voor één gemeenschappelijke wachtkamer met twee spreekkamers waarvan er één bemenst wordt door een vrouwelijke voorlichter. Dit stelt vrouwen in staat om ook persoonlijke kwesties (bijv. relatieproblemen) aan de orde te stellen. Iedere bezoeker van het informatiepunt is vrij om zich te laten voorlichten door een mannelijke of vrouwelijke voorlichter.


5. Klopt het dat het loket voor vrouwen een uur eerder dicht gaat? Zo ja, hoe kijkt het College daar tegenaan?
Dit klopt niet. Het algemene informatiepunt is geopend van dinsdag t/m zaterdag van 11-15 uur; de mogelijkheid om een vrouwelijke medewerker te spreken bestaat van donderdag t/m zaterdag van 10-16 uur. Ervaring leert dat op deze tijden de meeste mensen aanwezig zijn.


6. Bent u bereid om de subsidie bij de eerste (juridische) mogelijkheid stop te zetten Wij zullen de financiering stoppen zodra uit de evaluatie blijkt dat de afgesproken resultaten niet worden behaald.


7. Kunt u het subsidiebedrag wat de gemeente heeft toegekend specificeren? We denken dan aan huur, personeelskosten, foldermateriaal et cetera. Voor de eerste zes maanden betreft het een bedrag van EUR 100.000,--. Het gaat om EUR 25.000,- kosten voor verbouwing van het informatiepunt. De overige EUR 75.000,-- is voor personele lasten, training en opleiding.

Factsheet wegwijsbalie Overvecht.

Adres:
Arnodreef (ingang aan de zijkant van het gebouw van de moskee)

Openingstijden:
Geopend 27 februari 2009
Voor mannen en vrouwen: di t/m za van 11.00 ­ 15.00 uur Voor vrouwen: do t/m za van 10.00 ­ 16.00 uur

Initiatiefnemers:
Het loket is een initiatief van stichting Ward (Welzijn Allochtonen Rondom de Dom). Zij voert dit project uit i.s.m de stichting STIZA;. STIZA is de stichting van de heer Joemman, hij treedt ook op als een soort projectleider.

Doel
Doel is kwetsbare bewoners uit de wijk beter te bereiken met het aanbod van diensten en hulpverlening dat de gemeente en de welzijnsinstellingen hebben. De stichting Ward heeft via haar netwerk contacten met bewoners, met namen allochtone ouderen boven de 40, die niet altijd zomaar bij de overheid of een buurthuis naar binnen stappen. Dit kan bijv. zijn omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen, of omdat ze onzeker zijn over hun taal- of leesvaardigheid. Met deze loketten worden mensen beter doorverwezen naar het aanbod van gemeenten en welzijnsinstellingen en andere relevante partners in de wijk.

Doelgroep
Iedereen uit de wijk kan bij de loketten terecht, maar verwachting is dat met name oudere mensen van allochtone komaf naar de wegwijsbalie zullen komen. Er zijn twee kamers: één waar een man zit en waar mannen én vrouwen worden geholpen en waar een vrouw zit. Ook de vrouw helpt mannen, maar ze is er vooral voor vrouwen die met problemen zitten waar ze in aanwezigheid van mannen moeilijk over praten, denk aan relatieproblemen. Er is een gemeenschappelijke wachtkamer.

Looptijd project
Het betreft een pilot, na zes maanden wordt geëvalueerd of het ' werkt' en dan wordt besloten of we er mee door gaan.

Resultaatafspraken

1. een substantieel deel cliënten (2009: totaal klantcontacten 2500) in de Wegwijzer Arnodreef geholpen worden die voorheen niet in het WijkInformatiePunt kwamen en dus uit de doelgroep "onbereikbare" burger komen

2. een behoorlijke reeks cliënten in het WijkInformatiePunt geholpen worden die verwezen zijn door de baliemedewerkers van de Wegwijzer Arnodreef (2009: aantal cliënten 100)

3. er bij cliënten zichtbaar een verbetering in hun persoonlijke situatie te constateren is (2009: 250 cliënten aanvragen en toekenningen van gemeentelijke voorzieningen en welzijnsdienstverlening)

4. cliënten tevreden zijn over de dienstverlening (minimale score 7 uit het tevredenheidonderzoek)

5. inzet van vrijwilligers uit het netwerk van de moskee voor klussen voortvloeiend uit de dienstverlening van het Informatieloket (aantoonbaar) Het geven van een vervolgopdracht en daarmee verlengen van de openstelling van het loket zal mede op basis van de eindevaluatie vastgesteld worden. Daarnaast kunnen externe factoren een invloed hebben op voortzetting van de opdracht. Bijvoorbeeld het voldoende beschikbaar komen van gemeentelijke gelden voor dit soort projecten.

Kosten project
De eerste fase kost EUR 100.000,-- (ex BTW) een kwart is voor verbouwingskosten, de rest personele lasten en opleiding en training

Financiële ondersteuning
Het wijkinitiatief wordt financieel door de gemeente ondersteund met geld uit de pot bewonersinitiatieven, die hoort bij het wijkactieplan (brede doeluitkering voor ondersteunen bewonersinitiatieven).

Overweging
In Overvecht zetten de gemeente o.a. met het wijkactieplan in op het laten meedoen van zoveel mogelijk mensen in de buurt, de wijk, de maatschappij. Vandaar "Doe mee in Overvecht".
Er zijn een aantal succesvolle laagdrempelige buurflats, waar allerlei welzijns- en inburgeringactiviteiten door en met bewoners plaatsvinden; dat werkt heel goed voor die bewoners voor wie de stap naar het buurthuis nog wat te groot is. De loketten van de Wegwijzer doen iets vergelijkbaars voor mensen met concrete vragen op het gebied van bijv. opvoeding, zorg en gezondheid, wonen, werken of schuldhulpverlening: een tussenschakel zijn voor mensen die de weg nog niet kennen. Hier wordt hen verteld waar ze terecht kunnen, als het kan wordt een afspraak voor ze gemaakt, en als het moet en kan gaat er zelfs een vrijwilliger met ze mee.
De loketten zijn niet van de gemeente en ontslaan de gemeente ook niet van de plicht mensen actief te bereiken; het is een aanvulling op het informatieaanbod in de wijk.


++++++++++

---- --