Ingezonden persbericht


Oxxio voorziet honderdduizendste huishouden van slimme meter Inzicht in energieverbruik leidt tot bewustzijn en bewustzijn leidt tot besparing

Hilversum, 12 maart 2009 ¨D Oxxio, de vierde energieleverancier van Nederland, heeft vandaag bij het honderdduizendste huishouden een slimme meter geplaatst. Dit is een digitale meter die dagelijks via GPRS de stroom- en/of gasmeterstanden op afstand kan uitlezen. Huishoudens kunnen zo hun energieverbruik van uur tot uur nauwlettend in de gaten houden. De leverancier van groene stroom en gas geeft daarvoor online inzage in het energieverbruik via Mijn Oxxio, een persoonlijke, beveiligde webpagina op www.oxxio.nl. Door het online inzicht in het energieverbruik kunnen consumenten veel bewuster met energie omgaan. Naast informatie over verbruik en besparingen biedt Mijn Oxxio de mogelijkheid online klantgegevens aan te passen. Bijkomend voordeel van de slimme meter is, dat de jaarlijkse meterstandopname door een meteropnemer niet meer nodig is.

Energiebesparing

In 2005 introduceerde Oxxio als eerste energieleverancier de slimme meter samen met IBM en KPN op de Nederlandse markt. Op dit moment heeft het bedrijf honderdduizend huishoudens voorzien van ¨¦¨¦n of twee slimme meters (elektriciteits- en/of gasmeter) en heeft daarmee in totaal ruim 180.000 meterinstallaties gerealiseerd. Hoewel de slimme meter zelf geen energiebesparing oplevert, blijkt uit onderzoek van Oxxio dat 33 procent van de slimme-metergebruikers een besparing van vijf procent realiseerde. Achttien procent bespaarde zelfs meer dan tien procent op zijn/haar energierekening. Hieruit blijkt dat huishoudens door gedegen inzicht in gebruik en advies beter in staat zijn om slim met stroom- en/of gasverbruik om te gaan. Besparing op het energieverbruik draagt, naast persoonlijk financieel voordeel, bij aan een beter milieu. Op 24 maart 2009 discussieert de Eerste Kamer over het wel of niet verplicht stellen van een slimme meter. Mocht de overheid de slimme energiemeter verplicht stellen, dan worden netwerkbeheerders hiervoor verantwoordelijk.

Slim met energie
¡°Met onze slimme meter en de koppeling met Mijn Oxxio bieden we onze klanten inzicht in het verbruik. Zo vergroten we het bewustzijn onder onze klanten dat alle huishoudelijke apparaten stroom of gas verbruiken. En dat besparen op hun stroom- en/of gasrekening eenvoudig is als ze slim omgaan met deze apparatuur. Zo kun je bijvoorbeeld je thermostaat herprogrammeren, dan bespaar je alleen al snel vijf procent op je stookkosten¡±, zegt Kees-Jan Bus, algemeen directeur van Oxxio. ¡°Het daadwerkelijke initiatief om energie te besparen, ligt bij onze klanten zelf. Wij maken het hen zo makkelijk mogelijk met de slimme meter en Mijn Oxxio.¡±

Voor meer informatie over de slimme energiemeter van Oxxio: www.oxxio.nl.

###

Over Oxxio
Door klanten voordeel te bieden en ze te helpen met het besparen van energie, is Oxxio sinds de oprichting in 2000 uitgegroeid tot de vierde energieleverancier van Nederland. De leverancier van groene stroom en gas richt zich op zowel de consumentenmarkt als het mkb en de grootzakelijke markt. Inmiddels heeft Oxxio circa achthonderdduizend klanten. De groei van het bedrijf heeft ertoe geleid dat de energieleverancier in 2010 ook zelf energie zal gaan produceren.

Oxxio is sinds 2005 onderdeel van Centrica plc, dat dochterbedrijven heeft als British Gas, Centrica Energy, DYNO, Luminus en Direct Energy. Centrica plc heeft circa zestien miljoen huishoudens als klant en telt ruim dertigduizend medewerkers.

Meer informatie over Oxxio is te vinden op www.oxxio.nl.