Gemeente Leeuwarden

foto verkeer foto verkeer

Resultaten onderzoek reistijden weggebruikers

Bron: Resultaten onderzoek reistijden weggebruikers (10-03-2009)

De uitkomsten van het onderzoek naar de reistijden van weggebruikers in Leeuwarden zijn bekend. In samenwerking met de gemeente Leeuwarden en de Provincie Fryslân heeft Rijkswaterstaat eind vorig jaar metingen uitgevoerd naar de verkeersafwikkeling op de zuidelijke in- en uitvalswegen van Leeuwarden tot het Leeuwarder centrum. Langs de A32 en de N31 bij Leeuwarden en in Leeuwarden zelf werden de reistijden van weggebruikers gemeten door 23 camera's.

Een uniek onderzoek, want tot nu toe heeft Rijkswaterstaat dergelijke onderzoeken alleen gehouden tijdens wegwerkzaamheden. Op basis van de onderzoeksresultaten denken de wegbeheerders na over andere kleinschalige maatregelen voor een betere doorstroming en bereikbaarheid van Leeuwarden.

Resultaten onderzoek reistijden weggebruikers Leeuwarden in de periode 17 november tot 22 december 2008.

Hieronder staat een samenvatting van de belangrijkste onderzoeksresultaten:

Verkeersafwikkeling stad in tijdens de ochtendspits o De ochtendspits is globaal tussen 7.45 uur en 8.45 uur. Zowel uit de richting Heerenveen als uit de richting Drachten ondervinden weggebruikers tijdens de ochtendspits een gemiddelde vertraging van 6 à 7 minuten. Op de dinsdag en de donderdag loopt deze op tot gemiddeld 12 minuten.

Verkeersafwikkeling stad uit tijdens de avondspits o De avondspitsperiode duurt langer dan de ochtendspits, namelijk van 16.15 uur tot 17.45 uur. De extra reistijd is beperkter en is slechts 5 à 6 minuten voor het verkeer vanaf de Oostergoweg richting Heerenveen en Drachten.

Knelpunten
In de ochtendspits zijn er twee grote knelpunten: de Overijsselseweg (N31) voor het kruispunt bij Goutum en de Drachtsterweg (N358) bij Zuiderburen.
Tijdens het onderzoek is de verkeerssituatie op de Drachtsterweg verbeterd door de aanpassing van zowel het kruispunt met extra rechtsaf opstelvak als de verkeerslichtenregeling bij wijk Zuiderburen.
In de avondspits zijn de knelpunten vooral bij de kruispunten Oostergoplein en Drachtsterplein. Aan de westkant stagneert de verkeersafwikkeling op het Europaplein waardoor vertragingen ontstaan op de aansluitende wegen, vooral op de Heliconweg en de Tesselschadestraat.

Kansen voor verkeersmanagement
o In de ochtendspits komende vanaf Drachten richting centrum is er weinig verschil qua reistijd tussen de alternatieve routes: de route via Drachtsterweg en de route via de Overijsselseweg . In de ochtendspits is de reistijd voor het verkeer uit Heerenveen naar het centrum via de de van Harinxmabrug altijd korter dan via de Drachtsterbrug.
o Vanaf het FEC richting de N32 bij Werpsterhoek zijn de routes over het industrieterrein H.Algraweg of over de Julianalaan in de avondspits gemiddeld even snel.
o Op alle onderzochte routes is tijdens de ochtend- en avondspits sprake van grote verkeersdrukte en toename van reistijden. Het geven van reistijdinformatie over alternatieve routes heeft tijdens de reguliere spits nauwelijks meerwaarde. Op basis van deze uitkomst, wordt niet meer overwogen om voor dit doel dynamische route-informatiepanelen langs de A32 en de N31 te plaatsen.

Overwogen maatregelen
Het rapport verschaft allerlei gegevens over reistijden, vertragingen, intensiteiten en de verhouding reistijd dalperiode versus spitsuur. Op basis van het onderzoek wordt op dit moment een aantal kleinschalige maatregelen genomen dan wel overwogen om de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van Leeuwarden te vergroten: o Aanpassen spitsregeling bij Goutum: de groentijden van de verkeersregelinstallatie worden aangepast voor een betere doorstroming van het verkeer
o Overwogen wordt om filebeelden van de avondspits op internet aan te bieden. Weggebruikers kunnen hun vertrektijd hierop aanpassen.