Anti-trend: Consumentenelektronica vaker in winkel gekocht ipv online

12/03/2009 13:00

Creative Venue BV

PERSBERICHT

Schiphol-Rijk, 12 maart 2009

Elektro-retailer BCC anticipeert met opening nieuwe flagship store op belangrijke ontwikkeling

Anti-trend: consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten zullen weer vaker in winkel worden gekocht, in plaats van online

Elektro-retailer BCC opent vandaag haar nieuwe flagship store in het futuristische gebouw The Wall, geïntegreerd in de geluidswal naast de A2 bij Utrecht Leidsche Rijn. Deze pilot shop is de eerste vestiging waar BCC haar geheel vernieuwde winkelconcept in de praktijk brengt. Met dit winkelconcept loopt het elektroconcern vooruit op de ingrijpende ontwikkeling dat consumenten huishoudelijke apparaten en consumentenelektronica weer vaker in een fysieke winkel zullen kopen, in plaats van online. Consumenten willen een product eerst zelf zien en voelen voordat ze het kopen en zich daarbij persoonlijk laten adviseren. Ook maken veel mensen zich zorgen over de veiligheid van online betalingen. BCC speelt met haar nieuwe winkelconcept in op deze trend en wil van een bezoek aan haar winkels een 'belevenis' maken, met telkens nieuwe verrassende elementen. In BCC The Wall zal daarnaast de allereerste 'Groenestekker Wand' van Nederland te zien zijn. Met deze in het oog lopende uiting wil BCC samen met haar partner Wereld Natuur Fonds (WWF) consumenten bewuster maken van hun energieverbruik en aanzetten tot energiezuinige keuzes.

BCC The Wall is een zeer ruim opgezette winkel met een vloeroppervlakte van 2200 m2. Bezoekers lopen er via een uitnodigende route langs verschillende thematische belevings'werelden', waar telkens productinnovaties worden getoond en demonstraties kunnen worden gegeven. Erik Jansen is verantwoordelijk voor de marketing van BCC: "Ons nieuwe winkelconcept is er geheel op gericht winkelen een plezierige en soms verrassende belevenis voor onze klanten te laten zijn. Daar wordt in onze branche vreemd genoeg doorgaans maar weinig aandacht aan besteed en veel mensen komen daarom niet graag in multimediawinkels." Hoge service (Every Day High Service) is vanouds een belangrijk onderscheidend element van BCC. "De nieuwe trend dat meer en meer mensen hun apparaten weer in een winkel zullen kopen, waar je de producten gewoon kunt aanraken en goed advies krijgt, is zo'n twee jaar geleden in de VS ingezet. Het is vanuit onze sterke servicegedrevenheid niets minder dan een logische stap om onze formule daar als eerste elektro-retailer in Nederland nu al op in te richten."

De verschillende belevingswerelden in BCC The Wall hebben elk een duidelijk herkenbaar eigen thema, zoals de Keukenwereld, die zo is ingericht dat koks er ook echte kookdemonstraties kunnen geven of een Opgeruimd Staat Netjeswereld, waar traditionele rolpatronen opzettelijk zijn doorbroken en mannen staan te strijken. Elke wereld heeft onder andere een innovatiezuil voor de nieuwste producten, gadgets en innovaties binnen een bepaalde productgroep, zoals een apparaat waarmee met slechts één eetlepel olie kan worden gefrituurd of een high tech kruimeldief die meer weg heeft van een klein ruimteschip dan een stofzuiger. Er is overal in de winkel vooral volop ruimte om producten te demonstreren en zelf te proberen. In ultrahippe 'sonic chairs' kan er worden geluisterd naar surround muziek. Er zijn botsauto's waarin navigatiesystemen en handsfree sets kunnen worden getest en weer ergens anders staat een gigantische wasmachine. Natuurlijk kunnen bezoekers er internetten en films kijken. BCC verwacht met haar pilot shop veel mensen te trekken die niet alleen komen voor een apparaat, maar een bezoek aan de winkel ook beschouwen als een uitje.

In BCC The Wall staan bij elke wereld gespecialiseerde productadviseurs die volledig op de hoogte zijn van de technische specificaties en gebruiksmogelijkheden van bijvoorbeeld TV's, audiosystemen of wasmachines. Zij worden door BCC regelmatig via e-learningmodules bijgeschoold op nieuwe ontwikkelingen. In de pilot shop werken in totaal 28 mensen.

Groenestekker Wand

Bezoekers van de nieuwe winkel zullen moeilijk om de zogenaamde 'Groenestekker Wand' heen kunnen. "Die is meer dan acht meter breed en bijna drie meter hoog en is zo ongeveer het eerste dat je ziet als je binnenkomt," zegt Jansen. "We weten uit eigen ervaring en recent onderzoek dat veel consumenten eigenlijk niet goed beseffen hoeveel energie ze verbruiken, maar dat ze doorgaans graag bereid zijn daar iets aan te doen. Bij de Groenestekker Wand krijgen onze bezoekers informatie over het milieu, kunnen ze hun kennis over energiebesparingmogelijkheden testen en worden de meest energiezuinige apparaten uitgestald." De wand, die is ontwikkeld in samenwerking met WWF en andere partners, zal de komende periode in nog ruim 30 andere vestigingen van BCC worden geplaatst.

Jansen: "Wij hebben de afgelopen jaren een aantal heel succesvolle initiatieven ontplooid om consumenten bewuster te maken van hun energieverbruik en hen te helpen met een energiezuinige keuze. Denk aan onze Groenestekker sticker, waarmee je direct ziet wat de energiezuinigste apparaten binnen hun klasse zijn. Of aan het vermelden van de kosten van het energieverbruik in euro's per jaar op het prijskaartje van een apparaat. Maar we vinden dat je eigenlijk geen recht van spreken hebt, als je je niet ook zélf inspant voor het milieu. We hebben ons dan ook ten doel gesteld in 2012 geheel klimaatneutraal te opereren." Alle winkels van BCC zijn al klimaatneutraal, en in BCC The Wall is bovendien een zeer geavanceerd koel- en verwarmingssysteem geïnstalleerd, waarbij de warmte die wordt onttrokken om ruimtes te koelen, wordt hergebruikt om andere ruimtes te verwarmen.

Demonstraties

In BCC The Wall zullen elk weekeinde telkens andere demonstraties worden gegeven. Aankomend weekeinde komen op zaterdag van 13.00 tot 17.00 uur The Fabulous Shaker Boys koffiecocktails shaken bij de stand van Nespresso. Binnenkort maakt BCC de agenda bekend van de andere demonstraties die in de nieuwe pilot shop gegeven worden.

Het adres is:

BCC The Wall

Hertogswetering 179

3543 AS Utrecht

N.B.: Omdat The Wall een pas opgeleverd nieuwbouwproject is, wordt de straatnaam Hertogswetering mogelijk niet herkend door navigatiesystemen. De Hertogswetering ligt in het verlengde van de algemeen bekende Proostwetering.

Openingstijden:

Maandag t/m woensdag van 09.00 tot 18.00 uur

Donderdag en vrijdag van 09.00 tot 21.00 uur

Zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur

Elke eerste zondag van de maand van 12.00 tot 17.00 uur

Over BCC

Hoge service en lage prijzen zijn een uitzonderlijke combinatie. Bij BCC staat zorg voor de klant centraal (Every Day High Service). Daarnaast weet BCC de verkoopprijzen altijd laag te houden (Every Day Low Pricing). Dit is mogelijk doordat BCC als onderdeel van de beursgenoteerde multinational KESA met meer dan 800 vestigingen in 12 landen in Europa zeer groot kan inkopen. BCC is met 1.500 werknemers en meer dan 50 megastores een van de leidende elektro-speciaalzaken in Nederland. Elk jaar komen daar vijf nieuwe winkels bij.

Elektro-retailer BCC heeft een uitgesproken mening over energiebewust ondernemen (www.groenestekker.nl). Als een van de grootste verkopers van apparaten die energie verbruiken ziet BCC het als haar verantwoordelijkheid dit verbruik terug te helpen dringen. Daartoe heeft de winkelketen verregaande maatregelen doorgevoerd om in de eerste plaats haar eigen CO2 'footprint' te minimaliseren en in 2012 geheel klimaatneutraal te kunnen opereren. Voor alle winkels van BCC is dit intussen gerealiseerd.

Parallel daaraan zet BCC zich in voor eenduidige voorlichting aan consumenten over het energieverbruik van apparaten en besparingsmogelijkheden. In 2006 voerde BCC de in Nederland en internationaal bekroonde 'Groenestekker' sticker in voor de energiezuinigste apparaten per productgroep. Daarnaast vermeldt BCC op de prijskaartjes hoeveel energie een apparaat verbruikt in euro's per jaar, zodat klanten dit eenvoudig kunnen vergelijken en vaker een energiezuinige keuze maken.

BCC werkt bij haar initiatieven nauw samen met haar partners Wereld Natuur Fonds, Milieu Centraal, Stichting Hier en Natuur en Milieu.





http://www.bcc.nl


Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie -