European Parliament
Strengere regels voor maritieme veiligheid ©BELGA/AFP

Het "Erika III" pakket, gericht op de verbetering van de veiligheid in de zeescheepvaartsector en op een efficiënter optreden in geval van scheepsongelukken, is vandaag door het Europees Parlement aangenomen. De wetgeving zal de veiligheidsvereisten verstrengen voor schepen die de vlag van een EU-lidstaat voeren of in Europese wateren varen. De nieuwe regels bepalen onder meer:

* gevaarlijke schepen worden permanent op een zwarte lijst gezet en er komen zwaardere en meer frequente scheepsinspecties
* schepen die onder de vlag van een EU-lidstaat varen moeten aan internationale veiligheidsnormen voldoen.

* strengere verzekeringsvereisten voor scheepseigenaars en betere vergoedingen voor passagiers in geval van een ongeluk
* in elke lidstaat wordt een onafhankelijke instantie opgericht, bevoegd om reddingsoperaties te starten en te bepalen welke haven het geschiktst is om het "schip in nood" op te vangen.

Het Europees Parlement heeft een groot succes geboekt door dit pakket
- bestaande uit 8 verordeningen en richtlijnen - met grote meerderheid aan te nemen. Ondanks herhaalde pogingen van de nationale regeringen om de regels af te zwakken, zijn Europarlementsleden erin geslaagd om strengere controles en striktere veiligheidseisen vast te leggen.

Onafhankelijke autoriteit beslist over reddingsoperaties en opvang van schepen in nood
Lidstaten moeten een onafhankelijke deskundige instantie aanstellen, die in geval van een ongeluk of een potentieel gevaarlijke situatie bevoegd is. De instantie beslist dan autonoom om een reddingsoperatie te starten en bepaalt welke haven het geschiktst is om het "schip in nood" op te vangen. Nu wordt bij die beslissing vaak nog kostbare tijd verloren. De wetgeving hiervoor is vastgelegd in de richtlijn inzake een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart, opgesteld door Dirk STERCKX (ALDE/ADLE, BE).

Strengere inspecties en een zwarte lijst
Controles op schepen die een haven of een ankerplaats in de EU binnenkomen, zullen frequenter worden uitgevoerd, bepaalt de richtlijn havenstaatcontrole (verslag opgesteld door Dominique VLASTO (EVP-ED, FR)). Voldoet een schip regelmatig niet aan de veiligheidsvereisten, dan kan het permanent op een Europese zwarte lijst worden gezet.

Vlaggenstaatverplichtingen
Er komen gemeenschappelijke regels om ervoor te zorgen dat lidstaten hun verplichtingen als vlaggenstaten nakomen (landen die schepen het recht geven om hun vlag te voeren), in overeenstemming met de conventies van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) inzake veiligheid en de preventie van vervuiling. Lidstaten moeten nagaan of een schip wel aan de internationale regels en de conventies van de IMO voldoet, vóór het de toestemming krijgt om hun vlag te voeren. Rapporteur van dit stuk wetgeving was Emanuel Jardim FERNANDES (PES, PT).

Inspectie en controle van schepen door classificatiebureaus De organisaties die namens de lidstaten inspectie-, controle- en certificatietaken uitvoeren met betrekking tot de schepen die hun vlag voeren, de zogenaamde classificatiebureaus, zullen ook aan strenge gemeenschappelijke regels en normen moeten voldoen. Lidstaten kunnen de bureaus schorsen als ze niet aan de normen voldoen. De verordening en de richtlijn die vandaag zijn aangenomen voeren ook een wederzijdse erkenning van classificatiecertificaten in. Rapporteur was Luis de GRANDES PASCUAL (EVP-ED, ES).

Verplicht bewijs van verzekering door scheepseigenaars De richtlijn inzake burgerlijke aansprakelijkheid en financiële zekerheden van scheepseigenaars verplicht lidstaten om na te gaan dat schepen die hun vlag voeren of die hun wateren binnenvaren, verzekerd zijn. Het bedrag waarvoor de schepen verzekerd moeten zijn is vastgelegd in het Verdrag inzake de "Beperking van aansprakelijkheid voor maritieme vorderingen". Schepen die geen bewijs van verzekering kunnen voorleggen krijgen geen toegang tot EU havens. Het Europarlementslid dat deze wetgeving heeft voorbereid is Gilles SAVARY (PES, FR).

Scheepoperatoren aansprakelijk voor schade van passagiers Operatoren van passagiersschepen klasse A in EU-wateren zullen aansprakelijk zijn voor elke schade die hun passagiers lijden. Vervoerders moeten een vergoeding betalen van maximum EUR 2.587 voor verloren of beschadigde cabinebagage en tot EUR 460.000 in het geval van fysieke schade of zelfs dood veroorzaakt door schuld of nalatigheid. Wat nationaal vervoer betreft, gaan de regels vanaf uiterlijk 2016 in voor schepen klasse A (grote schepen). Schepen klasse B (de meest gebruikte passagiersschepen in de EU) zullen twee jaar later onder het toepassingsgebied van de verordening vallen. Tegen midden 2013 moet de Commissie wetgeving voor de klassen C en D voorstellen. Voor internationaal vervoer gaan de regels ten laatste tegen 2012 in. Dat staat in een vandaag aangenomen verslag van rapporteur Paolo COSTA (ALDE/ADLE, IT).

Onderzoek naar scheepsongevallen
De richtlijn legt Europese richtsnoeren voor onderzoeken na ongelukken op zee vast (verslag door rapporteur Jaromír KOHLÍCEK (EVL/NGL, CZ)). Parlementsleden wilden dat niet alleen na "zeer ernstige ongevallen" onderzoek zou worden gevoerd. Bij "ernstige ongevallen" moet tot een voorlopige beoordeling worden overgegaan, waarna beslist kan worden om een volledig onderzoek te starten. De richtlijn bepaalt ook dat elk ongeval in principe door één lidstaat wordt onderzocht. Alleen bij uitzondering vinden er verschillende onderzoeken plaats. Ten slotte zullen getuigen gepaste juridische bescherming krijgen.

Procedures: Medebeslissing, derde lezing; Medebeslissing, tweede lezing / Gecombineerd debat: 10 maart 2009 / Stemming: 11 maart 2009 / Verslagen en gemeenschappelijke standpunten aangenomen REF. : 20090310IPR51396

Contact

Sanne DE RYCK
Persdienst - Redactie


* E-mailadres : persdienst-nl@europarl.europa.eu
* Telefoonnummer in Brussel : (32-2) 28 42531 (BXL)
* Telefoonnummer in Straatsburg : (33-3) 881 73605 (STR)
* Mobiel nummer : (32) 498 98 34 51